img_1926.JPG

1. BÅTEN:

Bavaria 44 ac. Båten er 13,9 meter lang og 4,25 bred. Den har tre kabiner og utstyrt med rullemast, baugpropell og en

img_0968.JPG

Volvo motor på 55 hk. Det er andre gang vi velger båt med rullemast. Vi har bare gode erfaringer med det. Det er imidlertid viktig å være “litt” forsiktig når man ruller ut og inn.

Vi kjøpte båten ny i 2002 hos Lunde Båt. Vi fikk den levert og rigget i Koper i Slovenia. De første to sommerene seilte vi i Middelhavet så den har tilbakelagt noen nautiske mil. Vi er svært godt førnøyd med båten så langt, og føler oss trygge på å reise på langtur med en båt som vi kjenner så godt.

img_1916-2.JPGBåten er registrert i NOR Norsk Ordinært Skipsregister med kjennetegn LG 2662. Fordelen med dette er at eierforholdet til båten er dokumentert og tinglyst. Båten er som følge av dette “berettiget til å nyte den beskyttelse og de rettigheter og fordeler som tilkommer norske fartøy”.

2. SEIL:

dsc_0018.JPGStorseil: Vi har fått sydd nytt storseil fra Hovdan UK Sails. Det nye rullestorseilet er på 48m2 og sydd i en CX duk fra Dimensjon-Polytan. Det er triradialt skåret med fem stående spiler og to mellomspiler.

dsc_0022.JPG

Genoa: Den nye genoaen er på 55m2 og sydd i samme dukkvalitet bare et hakk ”lettere” duk. Oppfølgingen fra UK sails har vært meget god. Det er en fordel å kunne snakke/treffe seilmakeren og vite at han faktisk tar mål på båten i stede for å gå inn å se på rigg målene fra Selden som mange andre gjør.

dsc_0011-1.JPGdsc_0012-1.JPG

Genaker: Vi har også en genaker fra Elvstøm på 120m2 med strømpe. Den monteres på et utrekkbart baug spryd fra Selden.

dsc_0055.JPG

dsc_0010-1.JPG

Kutterstag: På kutterstager har vi en fokk 25m2 montert på rull, samt stormfokk. Den er skjøtet på en egen skinne på hyttetaket.
Trinn i masten: For letter adkomst i masten har vi satt påmastetrinn i aluminiun. Disse er innfellbare og en ungår at noe fester seg i trinnene. Disse fungere suverent. Noen hevder at de “rakkle” det er ikke riktig.

3. KOMMUNIKASJON:

I havn: Vi har montert en kraftig WiFi (WL-200) antenne med forsterker. Den har rekkevidde på nesten 1,5 km, samt Skype for telefoni på PC. Brosjyren har du her: wifi-antenne.pdf

Kystseilas: For kystnær seilas har vi mobiltelefoner og VHF.

På havet: Da har vi en Icom 77 SSB radio med en 130a antennetuner. dsc_0192.JPGAntennen er et isolert akterstag. SSB radioen er “havets VHF”, den gir sikker kommunikasjon. På SSB radioen kan vi også laste ned værfakser til PC. Satelitt-telefonen er en Motorola 9505A med datakit. På satelitt-telefonen kan vi ta i mot SMS, E-Mail, værdata på grib-filer i tillegg til tale. På havet vil vi ikke kunne ha tilgang til www. Satelitt-telefoner er tregt å sende data på, så vi bruker et e-mail komprimerings-program fra MailASail som er veldig effektivt, det øker hastigheten ca. 10X. Iridium har ca. 9,6
dsc00941.JPG Kbps datahastighet (GPRS ca. 60 Kbps, Edge ca. 200 Kbps og 3G ca 380 kbps).

Med SSB radio er viktig med god gjordingsplate. Den er montert mellom radioen og antenntuneren son sitter i hekken.

 

4. STRØM OMBORD:

dsc_0047.JPGDynamo: Som hovedstrømkilde har vi valgt å satse på en ekstra dynamo. Vi har montert en Balmar 120 ah . Denne er montert slik at den bare lader forbruksbatteriene og ikke slik som den originale fra Volvo som lader begge. Det er lagt opp vifte som blåser frisk luft inn i motor rommet for å holde temperaturen nede.


dsc_0019.JPGdsc_0040.JPGBatterier: Vi har monterte to stk. 280ah AGM Loche batterier til forbruk. Det er utrolig viktig å sikre batterien på en ordeltlig måte. Se på bildet hvordan det ene batterien er sikret.

Vindgenerator: I tillegg har vi montert en vind generator fra Eclectic energy. Den har betegnelsen D-400 og skal være av de mest stillegående og effektive på markedet i følge test i Practical Boat Owner. Det er forøvrig samme generator som sitter i Duogen fra samme firma. Vi valgte ikke Duogen siden D-400 er mer effektiv som vind generator. Dette skyldes at den ikke har den 90 graders akslingen som Duogen har. Noe kraft går tapt der. Vi fant ut at en effektiv vind generator var viktigst for oss. Duogen er suveren over Atlanteren, så kanskje vi angrer. Det blir selvølgelig en prioritering som alt annet. Vi har også med et fleksibelt solcellepanel på 35w, det gir 2ah under gode forhold. Det holder kanskje til å drive kjøleboksen halve dagen.


dsc_0027.JPGdsc_0025.JPGKjøleboksen: Den orginale kompressoren er byttet ut med en vann kjølt med kjøle akkumulator (Isotherm ASU 3751).

Kompressoren er også flyttet slik at den ikke lenger står under kjøleboksen. Den står som bildet vier inne i skapet på badet.

dsc_0030.JPG

dsc_0028.JPGKjøleboksen har orginalt 2/3 cm isolasjon. Det er nå økt ytterligere med 4 til 5 cm isolasjon. Som det fremkommer av bildet er også lokket isolert.
I bunnen av kjøleboksen er det satt inn en drenering dette gjr at det er lettere å varke boksen samt at vann/kondens letter kan fjernes fra boksen. Husk å ha en liten vannlår slik at ikke kulda “renner” ut Kjøleboksen er den største strømslukeren ombord.

5. NAVIGASJON:

dsc00918.JPG GPS ikke alltid til å stole på. Det er lov å bruke kart og hode. Dete bildet er tatt mellom Marstrand og Skagen sommeren 2007.


Kartplotter/ Radar: Vi har kartplotter ute og inne i nettverk, disse bruker C-map NT+ for hele turen. Den ene av disse har også radar med overlay funksjon, slik at radarbildet legges over kartet, på den måten kan vi se båter i kartet.

Autopilot: Vår Raymarine autopilot er oppgradert med rategyro sensor for å øke stabilitet og følsomhet.

Sekstant og kart: I tillegg til det har vi papirkart for hele turen, sekstant, nautiske tabeller, seilings almanakker og havnebøker.

PC med kart: Vi har også med en bærbar GPS. Det er også installert elektronisk kart på to PCer med GPS. Så vi skulle være godt dekket dersom noe uhell skulle inntreffe.

dsc_0196.JPGAIS: Vi har monter en AIS mottager fra NASA. Den gir oss identifikasjon/navn på skip, kurs, fart og telefonnummer. På den måten er det mulig å kalle opp eller ringe et skip for å forsikre seg om at de ser oss.

dsc_0191.JPGNavtex: NASA Navtex Clipper er en radiomottaker som tar i mot og lagrer værmeldinger og navigasjonsvarsler som sendes ut fra kyststasjoner, den har en rekkevidde på ca 3-400 nautiske mil.

dsc_0189.JPGMeteoMan: Dette er et værinstrument. NASA MeteoMan har et elektronisk barometer som plotter trykket og lagrer det med en ukes historikk. Det gir også temperatur/ og vind endringer. Det er et godt instrument for å overvåke vær utviklingen/endringer.

6. SIKKERHET

dsc_0143.JPG dsc_0180.JPG

Klikk for større bilde

bilde-001-1.jpgRoret: bilde-001-1.jpgbilde-001-1.jpgRoret er forsterket og rorlageret er oppgradert. Dette er gjort for å forhindre at en liten skade på roret skal få utvikle sen til noe mer alvorlig. Roret består at to sider som er limt sammen. Faren er at det sprekker og deler seg i to. Nå er det forsterket i forkant for å forhindre noe slikt. Nytt rorlager med kulelager gjør båten lettere på roret.

dsc_0001-2.JPGFlåten: Vi har en 6 manns Zodiac flåte som er beregnet for havseilas. Den er har vært på service (se bildet over) og er oppgradert med ekstra utstyr. Flåten er festet i kahytten med gjennomgående bolter og med hydrostatutløser (se eget bildet).

dsc_0006-1.JPGNødpeilesendere: Vi har to nødpeilesendere, en Jotron 45 SX med strobelys, og en helautomatisk Kannad 406 med hydrostatutløser. Den sender også GPS posisjon i tillegg til båtens identitet. Denne har mye større nøyaktighet enn den andre.

dsc_0183.JPGMann over bord alarm: Life Tag er montert knyttet opp til kartplotteren. Det er et system som gir en mann over bord alarm dersom en av enhetene kommer i en viss avstand fra båten. Da går det en lyd alarm samt at det markeres i karter hvor alarmen ble utløst.

dsc_0173.JPGVanntett skott: Det er bygget et vanntett skott i baugen. Denne ideen fikk jeg av en bekjent som har en HR 46. Det er en enkel sak å lage. Føler også at baugpropellen representere en fare for lekasje. Det er sikkert ikke riktig, den er montert på verftet.

Radar reflektor: Vi har montert en aktiv radareflektor type Sea-me i tillegg til den passive reflektoren som sitter i masten og er av type Firdell.

dsc_0007-1.JPGTåkelur: Vi har montert en Standard Horizon tåkelur. Den har alle ulike lydsignaler programert.

VHF: VHF`n har digital selcall (DSC) men nødmeldings funksjon. Dette innbærer at den sender ut posisjon og identifikasjon på båten dersom alarmen utløses.

Personlig utstyr: Alle har redningsvester med strobelys og sprayhood samt skritt-stropp og løpeline på dekk.

dsc_0185.JPGStrobelys: Vi har monterte en tricolor i toppen av masten med innebygget strobelys. Dette gir et meget sterkt lys glimt av samme typen som det er på fly. Det er ikke et reglementert navigasjonslys, men det er heller ikke ulovlig, det viktigste er å bli sett.

Grab-bag: Reglementert grab-bag i henhold til kraven i ARC med bærbar VHF, raketter osv. Ekstra grab-bag med vann og mat.

Vindror: Vi har valgt å ha et vindror, både for å spare strøm men også fordi det er et godt nødror dersom det skulle skje noe med hovedroret. Hydrovane styres av en vindfløy som stabiliseres av vinden, men den har også et eget rorblad som styrer båten. Noen andre vindror har en mekanisk overføring til båtens hovedror. På Hydrovave låses båtens hovedror i midt stilling. Det er Hydrovanes rorblad som styrer båten. Vi har valgt Hydrovane , det har fått mye bra omtale av andre langturseilere.

7. KOMFORT

Septiktank: Jeg har montert en utenpåliggende tankmåler som heter Gobius 4. Fordelen med denne er at den ikke har noen beveglige deler opp i tanken som kan gå i stykker. Det er tre sensorer som sitter utenpå tanken som ved hjelp av vibrasjoner registerer om tanken er 1/4, 1/2 eller 3/4 full. Enheten er helt ny og ble lansert i høst. Det finnes to versjoner en dsc_0064.JPGdsc_0050.JPGfor plasttank og en for rustfritt stål. Septikkslangen er skiftet, jeg tar ikke skjansen på tette rør. Elektrisk toalett med septik-kværn er montert. Det skal redusere faren for tette rør og tank. Tiden vil vise om det var riktig.

Lufting: Vi har montert mange nye lufteventiler. Da vi var i Middelhavet dsc_0004-1.JPGopplevet vi at det kunne bli svært varmt i båten om natten denne gange skal vi ha mer lufting. Vi har tre solcelle vifter som trekker luft ut (ca 25m2 hver i timen) av båten.

dsc_0002-1.JPG

På fordekketer det satt inn to ventiler som slipper luft inn dersom vi må skalke lukene. Det kan vær godt å ha litt lufting selv om vi må holde mygg og andre ute. Det er mygg nett i alle ventiler.

Hyller/ skuffer: Jeg har laget flere hyller som også tåler at båten dsc_0039.JPGdsc_0023.JPGkrenger. Det er ikke alle løsningen som er tiltekt at båten også må være praktisk å bo i når en er ute på havet. Hvordan ser det ut inne i båten når den krenger 30 grader +? Vi må snu alle skap dører! slik at ikke alt ramler ut når de åpnes. Høyere slinglekant dsc_0043.JPGpå byssebenken var helt nødvendig. Her har jeg stuet bort den dsc_0032.JPGdsc_0031.JPGekstra forlengelses platen til bordet ut.

Med denne kan det sitte 5 stk til rundt bordet!

dsc_0035.JPG dsc_0045.JPG dsc_0014-1.JPG dsc_0052.JPG

Anker: Valg av riktig anker er alltid et diskusjonstema. Jeg har valgt å dsc_0058.JPGskifte ut det jeg hadde (CQR og Bruce) med et Fortress og et Delta fra Lewmar. Begge disse har kommet meget bra ut i ulike tester. Kjettingen er også merket for hver 5 meter.

dsc_0061.JPG

Ankerseil skal også benyttes. Jeg har ikke prøvet det før men det skal i følge andre jeg har snakket med fungere bra. Det bidrar til at båten girer mindre og derved reduseres belastningen på ankeret. Det kan være på 4 til 6 m2. Jeg har laget en som også kan brukes som stormfock.

Sikring av utstyr: Alt som er utsatt for vind og bølger må sikres på en dsc_0005-1.JPGdsc_0017-1.JPGsikkelig måte slik at det ikke forsvinner overbord. Særlig viktig er redningsflåten. Jeg bruker gjennomgående bolter til å sikrer dieselkanner, jolla som skal ligge på dekk osv. Kjølbolten beskyttes også slik at de ikke skal gnage hull på vann og annen proviant som legges under dørken.

dsc_0003-1.JPG

dsc_0062.JPGPå kahyttetaket er det montert Wichard padeys for feste av jolla. De er festet med gjenomgående bolter. Jolla blir ligende i en “krybbe” med presenning over. Vi har valgt å ta med er RIB. Jolla brukes mye i Karibien siden vi ligger så mye på svai. Ulempen er selvfølgelif vekt og størrelse.

Sikring av manskap: Det er viktig å kunne sove trygt i en båt som dsc_0020.JPGdsc_0033.JPGbeveger seg. Vi har laget sjøkøye i salongen og prosjektere også en “patent” slik at vi får delt akterlugaren.

Det er utrolig mye plass under dørken. Jeg har fått skåret opp dørkplatene slik at de letter kan benyttes som stuerom. Utfordringen er å finne en låsemekanisme som sikrer dørkplatene. Her trenger jeg hjelp!

Annet nyttig og unyttig:

dsc_0012.JPGdsc_0016.JPGdsc_0016.JPG dsc_0016.JPG Dette fungert utrolig bra på jolla. Den ble som ny. Det er å få kjøpt hos Rammsalt i Asker. Navnet “New magic” høres litt suspekt ut, så jeg var skeptisk. Jeg har ikke testet det gjennom en hel sesong så jeg kan bare bekrefte at skitten forsvant lett da jeg prøvet det.