_

Velkommen til S/Y Goffy

En Bavaria 37 2007 modell. Vi reiser fra Norge i juni 2010, i første omgang til Middelhavet.

Arkiv

Pollenca

Etter noen dager på Menorca er vi nå tilbake i Pollenca etter en flott seilas fra Menorca. I morgen går vi vest og sørover rtil Port Soller hvor Øyvinn vil klatre i fjellet og oppleve den nydelige byen Soller, før vi setter kursen sydover igjen. 

På vei til Menorca

Torsdag morgen kl. 0530 satte vi kursen ut fra Andratx med Lille Goffy på fordekket med nye årer, og en tørket og fin Honda på rekka akterut. Vi var alle klare for nye opplevelser. Det var bekk mørkt når vi satte kursen nordover på Mallorcas vestkyst. Det ble motor med vind og gamle dønninger rett mot. Matrosen som virket noe trøtt så tidlig, koste seg i i “sitt hjørne” akterut (se foto). Etter en times tid kunne vi se en nydelig soloppgang over Mallorcas fjell. Etter noen timer rundet vi C.de Formentor (nordspissen av Mallorca) og satte kursen mot Menorca. Solen varmet og vi hadde fin seilevind inn ca 30 grader. Menorca nærmet seg og matrosen koste seg bak rattet (se foto). Plutselig tørnet GOFFY 180 grader. Jeg startet motoren for å få den på rett kurs igjen. Da jeg slo forover begynte motoren og hele GOFFY å riste omtrent som en hund som etter et bad skulle riste seg tørr. Hva skjer ? Jeg forsøkte revers, men det samme skjedde. Fiskegarn, plastikk eller tau i propellen var det første vi tenkte på. Vi slo av motoren, rettet opp  GOFFY og fortsatte seilingen mot Menorca. Vi bestemte oss for at vi skulle legge kursen mot nordsiden av Menorca for å komme litt i le for vinden. Vi hadde bestemt oss for åt vi måtte dykke ned til propellen for å finne ut hva som var galt.Omtrent på samme tid gikk det ut en MAYDAY melding på VHF fra en båt som hadde fått brann i maskinrommet.  Redningssentralen sendte ut båt og helikopter. Tankene svirret i hodet mitt. Kanskje vi måtte sende ut en PANPAN melding for å bli buksert inn i havn ? Måtte vi ha GOFFY  på land. Hadde det skjedd noe med giret ? Situasjonen var foreløpig uavklart.Når vi nærmet oss Menorca bestemte vi oss for at jeg måtte ned for å sjekke tilstanden til propellen, eventuelt skjære løs det som hadde surret seg rundt. Vi tok seilene,  vinden og dønningene var noe mindre og dybden var 70 meter. På med dykkermaske og livline rundt livet. GOFFY dreiv med vinden, men situasjonen måtte avklares. Tre trekk i sikkerhetslina skulle bety at Øyvinn skulle trekke meg opp dersom jeg hadde problemer. Da jeg hoppet ut i vannet hang selvfølgelig sikkerhetslina seg et par tørninger rundt de lange beina mine. Jeg svømte imidlertid ned til propellen og så at det ikke fantes tau, fiskegarn eller plastikk rundt den. Jeg åpnet og lukket foldepropellen, snurret den rundt, og alt så ut til å være ok.  Var giret ødelagt ? Kanskje vi måtte ha hjelp ? Kanskje vi måtte sende ut PANPAN  allikevel?  Et siste forsøk på å starte. Motoren gikk som vanlig. Forsiktig i gir igjen…….. Kjølvannet begynte å skumme, motoren ristet ikke, sakte mere pådrag på gassen, det så ut til å virke normalt. I revers, det samme skjedde. Alt virket ok. Hva har skjedd ? Har jeg “varme” hender slik at det var nok at jeg berørte propellen ? Det som hadde skjedd var antagelig at det som hadde festet seg  i propellen hadde løsnet og falt av mens vi seilte videre mot Menorca. Spør om det var to glade gutter om bord i GOFFY da alt igjen var normalt. Vi slapp PANPAN, assistanse, slipp og reparasjon. Da vi ganske forsinket la til kai i Ciutadella ble det mere enn en ankerdram………………                                                   dsc_0167.JPG                                                  dsc_0155.JPG dsc_0164.JPG

G/B Lille Goffy

Det er mange som har sendt bekymringsmeldinger vedr. tilstanden til Lille Goffy. Jeg kan berolige alle med at den er blid igjen etter å ha blitt vasket med ferskvann og tørket i sola. Den ligger på svai foran baugen på GOFFY og koser seg i sola. Jeg forstår Lille Goffy som satte ned pontongen og sa at nok er nok, når det sto på som verst natt til søndag. Det var ikke nok at han skule passe på seg selv, men den skulle også passe på årene og påhengsmotoren som var festet akter. Til slutt slapp den taket samtidig som den snudde seg opp ned og forsvant i mørket med et smell. Etter å ha tørnet med vinstryke på 18 m/s og store dønninger, fikk vi øye på ham i lyset fra 1000 meteren. Øyvinn hang over rekka akterut, fikk tak i Lille Goffy, dro den inn mot hekken med sine kjempekrefter, fikk surret den slik at vi kunne fortsette sørover med Lille Goffy med bunnen opp og påhengsmotoren opp ned under vannet.

Etter at Lille Goffy ble stelt og tørket på søndag, var det påhengsmotorens tur. Honda 2,3 HK skal kunne tåle en tur under vann. Vi tømte motoren og forgasseren for bensin og vann, lot den soltørke, godnakket med den, monterte delene, fyllte bensin, sjekket olje, krysset fingrene og dro i startsnora og………………motoren startet på andre trekk. Fantastisk Honda 2,3 HK. Den henger nå på rekka nysmurt, blank og skinnende og koser seg og venter bare på neste tur med Lille Goffy. Som dere skjønner  “alt ordner seg for snille gutter.”

  

Seiling sammen med Rudningen. Fra P. Soller - til Andtratx

Fredag morgen hadde vi avtale med Anders, Lene, Philip og Aurora om en seiltur. Været var flott i tillegg til at vi hadde litt seilevind. Kl. 1015 kom de om bord i Marina de Bonaire, en havn som ligger kort vei fra stedet de bor. Vel om bord satte vi seil og seilte østover. Phillip fikk en innføring i seilingens mysterier og fulgte nøye med. Aurora ga uttrykk for at hun ville bade. Derfor gikk vi inn i en cala og kastet anker. Alle hoppet til sjøs. Aurora var den mest ivrige og svømte alene kun iført armringer. Etter at Anders, Lene, Aurora, Philip og matrosen  rodde LILLE GOFFY forbi en militær sperring og forsøkte å innta et fort, kom de seg  raskt tilbake til GOFFY. Da hadde kapteinen allerede ostesmørbrød klare.Så var det bading fra båten igjen. Matrosen kastet seg ut fra LILLE GOFFY. Idet Han kastet seg til sjøs spjæret han badebuksa. Han var ikke sen om å saksøke kapteinen på GOFFY for å få ny badebukse. Da kapteinen mente at den ble spjæret etter at han hoppet ut i sjøen, var ikke dette ansvaret til GOFFY. Etter en lengre diskusjon mellom kapteinen og matrosen, ble det inngått forlik, noe som gikk ut på at slitasje og elde medførte at verdien på buksa var gått i minus 20 euro, noe matrosen betalte til kapteinen på stedet.Senere ble det servert de lekreste omelettene (om jeg må si det selv), med det merkeligste innhold. Maten ble svelget sammen med de lekreste drikker . Etter en fin seiledag førte Philip skuta trygt i havn i Pollenca. Takk for en fin dag.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Etter                                                                                                                                                                                                                           Etter en rolig natt på svai, satte vi kursen mot P. Soller. Meningen var at vi skulle gå til Menorca, men værmeldingen tilsa at det ville være en fordel å vente til ut i neste uke med å gå over til Menorca. Nordøstlige sterke vinder, lavtrykk og et stort nedbørområde var på vei……… Etter noen flotte seiltimer mot P. Soller la vi oss på svai i havna. Det var stor fiesta i P. Soller denne helgen. I løpet av ettermiddagen fyltes havna opp av store og små båter og vinden økte fra forskjellige himmelretninger. Etter hvert økte vinden så mye at vi fant det mest fornuftig å forlate havna og sette kursen sørover til Puerto Andraitx som egentlig var målet på søndag for å komme i le for uværet. Under veis møtte vi sterk vind opp til 18-19 m/s og kraftige dønninger. Etter mørkets frembrudd valgte LILLE GOFFY som hang og slang akterut å si ifra at dette syntes han var litt i tøffeste laget. På en bølgetopp i sterk motvind, valgte han å legge seg på ryggen slik at årene forsvant i dypet (Anders vi trenger ikke ny skrue til årefestet) og påhengsmotoren slukte  saltvann resten av turen mot Andraitx. Etter en slitsom kveld/natt, kom vi inn i P. Andraitx ca kl. 0100 og la oss til ved en bøye. Spanjolene sier at det er ekstremvær også i Middehavet i sommer, noe som er uvanlig. Det varierer mellom vindstille og sterke kastevinder, lyn og torden og kraftig nedbør, men med lange perioder og dager med kjempefint vær. Varmt er det hele tiden.Når det meldte lavtrykket og nedbørsområdet har passert mandag/tirsdag ser det ut til å bli en rolig periode. Da står Menorca for tur……………..  dsc_0129.JPGdsc_0120.JPGdsc_0123.JPGdsc_0124.JPGdsc_0135.JPGdsc_0140.JPGdsc_0141.JPGdsc_0142.JPGdsc_0151.JPGdsc_0150.JPG

Pollenca II

Natt til onsdag måtte vi gå fra svai til kai grunnet sterk vind. Måtte derfor avlyse turen med Anders og fam., men vi håper å gjennomføre turen når vinden har løyet om et par dager. Synd, men med barn ombord bør det være rolig sjø og vind.

Torsdag hadde vi en fin dag i Pollenca. En gammel by som ligger litt inn i landet i forhold til puerto Pollenca. Litt overskyet om morgenen, men oppklaring utover dagen. I morgen blir det seiltur med familien Rudningen. Vi gleder oss. Langtidsvarselet tilsier at vi lørdag går vestover og sørover til P. Soller. I helgen skal det være fiesta med sjøslag, opptog mm.

Foto kommer neste gang vi er på nett.

Port de Pollenca

Vi hadde en fin seilas fra Puerto Cristo til Pollenca på søndag. Det  var store dønninger til å begynne med slik at det var vanskelig å seile, men etter hvert roet sjøen seg. Det var meningen at vi skulle gå inn til Alcudia, men da det var nordøstlig vind fant vi at vi burde gå direkte til port de Pollenca hvor vi ble liggende mere i le for vinden. Meldingen på UGRIB tilsier at det er lurt å vente til fredag med å gå over til Menorca. Vi blir derfor sannsynligvis liggende på svai i port de Pollenca til vi seiler over. Meningen er at vi skal oppsøke Anders, Lene og barna som er på ferie i Alcudia. Vi håper at de har lyst til å bli med på en seiltur en dag. I dag hadde vi en runde i byen, badet, snorklet og løp/gikk en tur i høydedraget ved  bukta. Etter middag ville Øyvinn absolutt spille et slag Yatzy. Etter hvert forsto jeg at han ba om et slag med meg for å hevne et stort nederlag han hadde overfor Tone før han reiste. Tone hadde for å understreke seierens sødme, iført seg en gullkrone som spillets dronning…… Jeg lot Øyvinn vinne …. Og kvelden ble en høydare for ham.

Puerto Cristo

Etter en deilig seilas fra Puerto Colom ankom vi Puerto Cristo ved 14-tiden. Det første vi så var det norske flagget på en seilbåt. Hyggelig par fra Kristiansand som hadde sin båt i Middelhavet på 5. året.

Etter en handletur (mat og drikke) ble Øivinn avlevert hos vår felles frisør fra Argentina, hvor han ble kvitt noen av sine lyse lokker. Deretter var det igjen kokken som måtte stupe ned i byssa for å forberede en ny gourmet middag. Fisk i dag. Ikke spør hvilken type fsk det ble, men den så ganske god ut der den koste seg i panna i sprutende Mantequilla. Samtidig som måltidet ble forberedt lå Tones kokebok oppslått på FISK og teksten fra en kjent sang om “Kokkens liv “l jomet opp fra byssa:

 ”Ja, sjøen vasker og skuta ruller,

 mens kokken ensom i byssa stuller,

 i kokkens fattige leilighet,

no`n blomster har jeg nå aldri sett”.

dsc_0037.JPG

dsc_0038.JPG

Ferdig produkt ble svøpt i frukt og grønnsaker:

dsc_0049.JPG

I kveld er det fest på plassen like ovenfor havna. Musikken sørger for at det dunker i hele båten. De pleier holde på til kl. 0500 sier havnesjefen. Vi kan like godt bli med på festen, for noe søvn blir det ikke når spanjolene fester. …………..

I morgen går turen videre nordover.

Fra Puerto Petro til Puerto Colom

Etter 2 flotte døgn i Puerto Petro med bading, trimturer, god mat og drikke (to superkokker tryller frem de lekreste retter, se bilde), gikk vi i dag morges nordover til Puerto Colom, hvor GOFFY i skrivende stund ligger på svai, mens vi sitter på en bar med WiFi og koser oss.  Hvor lenge vi blir liggende her vet vi ikke, men seilturen går antagelig nordover langs kysten enten i morgen eller, ja når vi får lyst……………

Samarbeiet mellom jungmann Øyvinn og skipperen går over all forventning. Han jobber hardt for å kunne avansere til lettmatros, men det han ikke vet er at jeg har tenkt å hoppe over denne graden og gå direkte til matrdsc_0036.JPGos. Han får beskjed  om avansementet over en flaske sjampagne i kveld. Raskere karriere til sjøss har jeg aldri hørt om før, men han har jo flere års fartstid til sjøs som guttunge……………..

Middagen i dag besto av følg.: Innbakt indrefilèt av sibirsk hjort, surret i urtesmør fra sørafrika tilsatt pepperrotsaus fra de andalusiske stepper. Tilbehør var nykokte, franske chatau poteter, plukket av kvinner fra sydkaukasus og salat kreert av jungmann Øivinn. Salaten besto av utsøkte ingredienser dyrket økologisk og innført fra Kaukasus. Se forøvrig foto av to glade kokker, retten og Øivinn som tok dagens 45 bad. 

dsc_0027.JPG

dsc_0029.JPG

dsc_0030.JPG

dsc_0032.JPG

Klar med jungmann……….

Øyvinn har mønstret på. Han gjentar stadig: Hvem skulle tro at jeg skulle få oppleve dette på mine “gamle” dager. Han hadde også en drøm, som nå blir virkelighet.

Pen jungmann iført mannskapstrøye.      dsc_0025.JPG

Ship ò hoi.

Fremdeles Antratx

1. styrmann har i skrivende stund sjekket inn på flyet til Norge. I går kveld hadde vi en koselig avskjedsmiddag på en hyggelig fiskerestaurant i Andratx.

pict0086.JPG

Været her er som det bør være på en solskinnsøy. (Heldigvis godt med en liten bris)

Delvis skyet Klarvær Klarvær Klarvær Klarvær Delvis skyet Klarvær Klarvær Klarvær
30° 29° 31° 32° 30° 32° 35° 36° 28°

I morgen kommer jungmann Øyvinn i bar overkropp……………