Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vusers/domains/seiltur.no/wwwdocs/katrina/wp-includes/formatting.php on line 82
Strict Standards: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, non-static method GeoMashup::the_content() should not be called statically in /home/vusers/domains/seiltur.no/wwwdocs/katrina/wp-includes/plugin.php on line 59
I dag sover jeg til 07:45 og det er 16,8 grader i salongen Da er på med varme, før jeg står opp 08 og begynner på frokosten egg, bacon og bønner, som inntas i cockpit klokken ni. 10 er vi klare til å starte og gå bort for å fylle diesel, igjen sammen med Ruffino.
Men det er ikke mer enn 100 meter bort til tankene, så allerede 10:55 er det gjort og vi er fortøyde på pir 4 igjen. Da har vi fullt 144,65 liter for 143,64 £, med andre ord dyr diesel. Stein har sjekket med slusevaktene, og fått vite at de ikke før klokken 14, så da er det bare å belage seg på venting. Den utnytter jeg bra, for jeg rydder vekk alt unødig tau på dekk og renser vekk flekker og polerer der jeg har jobbet etterpå. De sitter hardt, men og løsner ikke med all slags rensemidler. Til slutt er det bensin på en fille som tar knekken på møkka. Når Stein hadde kontakt med slusepersonalet, har Safari hørt på. De kalte opp Stein og forteller at de har ligget på toppen av siste sluse, men kommer ikke ned for det er noe galt med slusen. Jeg kan litt senere se at de ligger nederst nå, men kommer ikke ut i bassenget. En på Marinakontoret forteller meg at det er noe galt med svingbroen, så det kan ta tid før de kommer ut av slusene. 13:30 starter vi motoren og går sakte bort til første sluse, der vi får beskjed om at de ikke åpner før klokken to, for da har toget passert på broen nedenfor. Men vi slipper inn i slusen 13:50, og når toget er forbi 14:05 blir vi sluset ned. Men nede i Sea Lock forteller slusevokteren at det nå går 7 knops strøm inn under broen, så vi blir enige om å vente til strømmen har gitt seg litt, eller gå ut når neste båt kommer for slusing. Da får Arne og jeg dusjet i dusjen ved slusa, og det er deilig med en rens igjen, mens Når vi er ferdige har Marit middagen klar, svin indrefilet, brokkoli, poteter, salat og satsiki. Mens vi spiser får vi beskjed om at det skal være slusing op 20 minutter, så når middagen er over er det bare å finne plassene sine ved tau og ror. 13:55 er begge båtene ute i saltvann igjen og vi starter turen mot Norge. Til å begynne med går det tregt, for det er fremdeles mye motstrøm, ca 5 knop. Når vi kommer under broen er det som verst, og da gjør vi 2 knop for full gass. Men på andre siden blir det bredere og mindre strøm, og vi kommer opp i fem knop når vi passerer det store, gamle Fort George 17:30. Da er det ikke så lenge til vi skal seile igjen ute ved Reff South Bank. 17:55 kutter vi motoren og seler med et lite stikk i skjørtene med kurs på 65 grader. Da går vi unna Reff South Bank til babord og land nede i le på styrbord., det blåser en del, så det går unna i litt under 7 knop. Vi må ut av fjorden før vi kan legge kursen rett mot Norge, og den ar ganske lang, selv om den er vid. Ved 22-tiden, etter å ha seilt 27 nautiske er vi klar av land i le og legger kursen til Lindesnes som ligger på 85 rader og 325 nautiske borte. Der ønsker Ruffino og Katrina hverandre god tur, for med sine 50 fot og større fartspotensiale, regner vi ikke med å se dem lenge. Men vi henger godt med lenge, og i de første fem timene er det ikke mye de drar fra oss. Hadde vi hatt det store storseilet hadde vi kanskje holdt følge. Heldig vi har vinden dreid litt når vi er ute av fjorden, der det blåser NV, mens vi hadde nordavind lengre inn. Nå kommer den akkurat aktenom tvers, så vi seiler i rundt 7 knop. Men det ruller skikkelig, etter at denne vinden har stått i noen dager nå, og det gjør at mannskapet blir kvalme, så jeg ser ikke så mye til de etter hvert. Marit har det verst, siden kaster opp. Arne er bare kvalm uten å kaste opp, så han er mye oppe andre dagen og får se mange oljeinstallasjoner etter hvert.
0 kommentarer til “19. juni. Lørdag. Fra Inverness og ut i Nordsjøen”