Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vusers/domains/seiltur.no/wwwdocs/mango/wp-includes/formatting.php on line 82
Strict Standards: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, non-static method GeoMashup::the_content() should not be called statically in /home/vusers/domains/seiltur.no/wwwdocs/mango/wp-includes/plugin.php on line 59
Å sette et tidspunkt for avreise er mentalt disiplinerende. Vær og vind tar imidlertid sjelden hensyn til våre planer. Etter å ha ventet på at vinden skulle dreie i vår favør, var Mango under veis mot nye eventyr 5. juli kl 20.30, riktignok et par timer etter estimert avreise. Uten å gjøre noe vesen av seg kom sommeren smygende samme kveld, og sørget for at langbukse plutselig virket som en overflødig gjenstand i bagen.
Klok av skade startet den eldste og de to yngste ferien med å ta sjøsyketabletter, vel vitende om at det tar tid før sjøen roer seg etter sydvestlig vind. Med inntil 2 knop medstrøm ned norskekysten, og 8-10 ms vind fra vest, var det forutsigbart at vi kom til å møte relativt ruglete sjø. På den annen side seiler Mango i turbofart under slike forhold.Våre følgesvenner i Hera (Pål, Tone, Iril og Bine Bergan i en Bavaria 38), dro litt før oss. Etter å ha passert Tristein, mistet vi kontakten med dem på VHF. Ut over natten begynte vi etter hvert å forsone oss med tanken på at de hadde falt av østover for å få litt mindre brysomme bølger. Det var ikke vanskelig å se for seg at østkysten av Danmark virket som et mer forlokkende alternativ enn Nordsjøen.
Fordelen med nordlige breddegrader er at det i begynnelsen av juli fortsatt er lyse netter. Det rekker ikke å bli mørkt, før det igjen er på vei til å lysne. Å se soloppgangen avspeile seg som et maleri i rosa sjatteringer mot himmelen er et vakkert skue, som gjør det enkelt å holde seg våken til neste vaktskifte. http://youtu.be/7cU-NZqoG-s
Selv om søndre del av Nordsjøen er langt mer trafikkert, så er det definitivt skipsfart også langs norskekysten. Det ble en rolig natt i fredelig sameksistens med stadig flere fiskefartøy, tank- og frakteskip, etter hvert som vi nærmet oss danskekysten. På morgenkvisten løyet også vinden betraktelig, og bølgene spilte mer på lag med oss om bord i Mango.
Gleden var stor da vi på formiddagen ble kalt opp på VHF av Hera, som hadde tatt en sjefsavgjørelse i løpet av natten, og følger Mango ned vestkysten av Danmark.
Vi besluttet å ta en pit-stop på Thyborøn i Danmark, for å vente på mer gunstig vind fra vest og nordvest. Etter en 23 timers seilas rakk Mango så vidt å fortøye, før barna løp av gårde for å ta et kveldsbad i godværet. Etter en god natts søvn og en planløs dag i Thyborøn, er vi klare for avreise og ny nattseilas om et par timer, med direkte kurs for Texel i Nederland.
Strekning: Nøtterøy-Thybrøn
Utseilt distanse: 169 nm
Tid: 23 timer
Båtfart: Gjennomsnitt: 7,3 knop. Maks: 10 knop
Motorbruk: 0,5 timer
0 kommentarer til “Pitstop på Thyborøn”