8. August, Falmouth siste stopp i England

Vi våknet opp til et praktfull sol og det varmet godt ombord i båten. Vi spiste frokost og ventet på rette tidspunktet til å forlate Dartmounth. Etter tidevannstabellen vil det være ca. kl. 10:00. Det var helt vindstille da vi gikk utover fjorden sammen med andre båter, som også var på tur utover. Skipperen har blitt forbauset, over hvor mye seilbåter, som det er her i England. Uansett hvilken havn vi har gått inn i, myldrer det av båter, men vi har alltid fått en plass.

   falmouth-005.JPG          falmouth-010.JPG

                                             Utgangen fra Dartmouth

Den lille vindpustet, som var ,kom rett over baugen fra SV. Vi hadde kommet ca. halveis over, dukker det opp et fyrtårn  som kommer rett opp av havet. Den er plassert på en lite undervanns skjær, som har navnet Eddystone Rocks. Fyrtårnet gav fra seg et ubehagelig tutelyd. Vi stoppet litt her, for å prøve å fiske etter makrell. Vi hadde sett at at enkelte båter hadde fått noe makrell. Etter en halvtime var alle litt lei av å ikke få napp, så vi fortsatte å gå mot Falmouth.

   falmouth-011.JPG          falmouth-016.JPG

                   Fyrtårnet ved ” Skerries Bank” og Eddystone Rocks

Det var stille og fredlig og det var godt å kunne ta en lunsj ute i solen. Desverre har det ikke i England blitt de store seilopplevelsene, som vi kunne skrive om. Håper at det retter seg opp litt, når vi krysser Biscaya.

Da vi nærmet oss Falmouth begynte motoren å fuske. Det var det samme vi opplevde på tur inn til Dover, men da kontanterte vi at det var diesel filtrene. Disse ble skiftet og alt har vært ok siden. Det samme skjedde nå, når vi prøvde å gi på litt ekstra, da ville motoren nesten kveles, og den gikk ned på tomgang. Veldig ubehagelig så tett på land. Trøsten var at det var stille og lyst. Vi gikk ned på turtallet og håpet på at det skulle holde helt inn. Her har vi en jobb å gjøre i morgen for å finne årsaken til driftsproblemene.

Vi ankom Falmouth kl. 20:20 etter 62 nm. Sjøtemperaturen er nå nede i 16 gr.C, ubehagelig kald med bad. Vi fant en bøye på andre siden av byen, som vi ligger på i natt. Vi vil gå inn til byen i morgen, for se etter det vi trenger for videre tur.

   falmouth-020.JPG

                              Innseilingen til Falmouth

Vi blir liggende her noen dager til alt er klart for overfarten til Spania.

10 kommentarer til “8. August, Falmouth siste stopp i England”


  1. 1 Kari-Anne

    Vi er også i Falmouth i Pendennis havn - hvor er dere ?? Vi prøer å kalle opp på VHF

  2. 2 Svenn

    Da er vi tilbake fra 3 ukers seilferie, og følger med daglig. Siste natten ble på Svenner sammen med Mila’s i vindstille med knallvær. Ellers en flott ferie med gode venner og flott vær ! Ang. motor som drar ned turtall. Må den luftes etter filterskift ? og evt har du fått luftet nok ? Mange må lufte flere ganger før motoren er tilbake i godt gammelt slag ! Ellers ; hils mannskapet og god tur over Biscaya !!

  3. 3 Ole-Kristian

    Hei!
    Det sniker seg vel inn en ekstra spenning før kryssing av Biscaya,motor trøbbel,få skjekket at dere ikke har dieseldyr på tanken,da blir det plagsomt videre.ellers kontroller at falskluft ikke sniker seg inn et sted på sugesiden til fødepumpe,har sugerør fritt løp fra tanken inntil pumpa,event.fungerer fødepumpa optimalt(membran) hvis den har sugehøyde fra nivå i tanken og til pumpa.Mye av dette kan kontrolleres ved å koble fra tilførsel til pumpa og koble til en reservekanne og plassere på et høyere nivå enn motor og kjøre på full belastning en stund.En slik kanne med mulighet for å suge opp fra tanken kan være lurt å ha ombord i tilfelle noe feiler på fødesystemet til dieselpumpa,enkelt å koble inn i dårlig vær og trankt farvann.
    Lykke til på videre ferd,vi følger med

    Ole

  4. 4 Ole-Kristian

    Hei igjen,Glemte å spørre om luftingen på tanken er åpen,at den ikke er blokkert noe sted for da kan fødepumpa lage så stort undertrykk at luft lettere siger inn.

  5. 5 Anne/Fanteliv

    Vi ligger nå i Brixham, fortsatt sammen med Avventura. I morgn, men vet jeg ikke helt hvor vi går, meldt mye regn, men håper å til Falmouth på onsdag. Kanskje vi rekker dere før dere drar over. Vi må jo uansett vente på manskap den 13. Kos dere og hils alle ombord.

  6. 6 Jo (Jolly Sailor)

    Hei og god tur over Biscaya! Vi har funnet hjemmesiden deres. Og velkommen etter! Jolly Sailor ligger nå i Portugal, nærmere bestemt Nazaré, så vi er nok et stykke foran! Til info om Spania og Portugal kan følgende tips nevnes; La Coruna er en hyggelig by og meget fin marina, Bayona er en fin ferieby med ok marina, men dyr - man kan meget godt ligge for anker gratis, Povoa de Varzim er meget vennlig og rå billig (50 % ARC rabatt), men ikke veldig sjarmerende (har dog Metro til Porto), Figueira da Poz er en veldig hyggelig by med fin marina, og til slutt så er Peniche marina stengt. Temperatur: 30 - 35 gr.C!!! Pris for en liten øl: 1 Euro.

  7. 7 martin

    Hei onkel..
    Fett å følge med på siden deres. Har vært her noen ganger og gleder meg til å følge med mer.

  8. 8 Bjørn Robert

    Hei, først håper jeg dere har funnet årsaken til motorproblemene.

    Om ikke, så har jeg rimelig god innsikt på området og kan kanskje komme med noen råd/forslag. Men først trenger jeg svar på et par enkle spørsmål:

    1. Er det slik å forstå at motoren ikke lenger trekker opp til normalt høyt forventet turtall på full gass.

    2. Er det slik at du f.eks. tidligere kunne dra opp til 4000 r/m men nå bare til 3000 r/m v full gass.

    3. Er situasjonen relatert til turtallet konstant eller varierer turtallet lit opp og ned. Synker i det du gir på de siste 20%ene?

    4. Belastning / ikke belastning. Får du dratt den helt opp hva turtall angår når den står i fri, men ikke når du setter den i gir/kjører?

    5 . Forsto det dit hen at du har byttet ALLE filtre?

    Hvis du også kort kan beskrive så presist som mulig hvordan du opplever motoren, kan jeg kanskje gi deg noen råd.

    Beste hilsen
    Bjørn Robert

  9. 9 Gunn Heidi Horgen Gulliksen

    Hei dere! Jeg skal ikke komme med noen gode råd angående motoren!! Derimot skulle jeg gjerne gitt noen råd angående Spania, men Marit og jeg har vært der flere ganger sammen så hun kan kan alt en må vite!! Pass bare på Marit hvis hun er i nærheten av strandselgere. Da flyr Euroene unna og båten blir fylt med solbriller, vesker og alle slags “uunværlige” ting en bare MÅ HA… Har begynt på jobb denne uken og nå skinner solen fra blå himmel. Rart i grunnen hvordan været klaffer her i Norge. I Spania er det i hvertfall varmt. Kos dere!

  10. 10 Steven Koster

    Dear Rikaros people,

    We met shortly in the pub ” Harbour Inn” in Weymouth. We were with a family of four and I (the father) just sailed with my parents from the Azores to Falmouth. Nice to see your site, and although I cannot understand Norwegian, I do understand parts and google does the rest of the translation. I see you have reached Falmouth and are getting ready to cross the Gulf. We wish you a nice and safe trip around the Atlantic and will follow you. The site of my parents - who have made the same trip- is http://www.zeilbootzwit.nl. All in Dutch but maybe of help or as inspiration.

    ENJOY!

    Best regards,
    Steven Koster & family
    Arnhem, The Netherlands

Skriv en kommentar