Vi staret tirsdag morgen den 7. juni med retning Isle of Man. Det nye mannskapet Jan Ivar og Alf Gunnar var spent på overfarten, som lå ca 80 nm fram for oss. Fanteliv og Caspara skulle samme retning og vi la fra kai innen for en time mellom oss. Vi hadde fått melding at det ikke ville bli så mye vind, så vi regnet med noe motorkjøring. Vi var ikke kommet mer et par timer utenfor før vi fikk god vind fra SV.
Den økte betraktelig utover dagen, opp mot nesten 15 m/s på det meste. Caspara kom etter med genaker og tok stadig innpå oss. Kapteinen ante uråd, så han gjorde klar genakeren. Vinden var på det øyeblikket mellom 7- 10 m/s, det syntes kapteinen var litt på grensen å sette genakeren, men å bli knust av en av båten var utslaget for at denne skulle opp. I det Caspara var oppe på siden av oss, kom en vindkule og tok tak i båten til Caspara. De meldte over VHF’en at genakeren måtte ned. Alle tre båtene holdt nå nesten samme hastighet inn mot Douglas, på Isle of Man.
Vi møtte sterk motstrøm mot havnen. Caspara, som var i havnen litt før Fanteliv og oss geleidet oss inn på vente bryggen. Det var ikke mulig å komme helt inn i havnen før dagen etter. Vi hadde bestemt at vi ville fortsette vår tur nordover neste dag, så vi ville ikke gå inn uansett. Vi sprang i land og handlet det mest nødvendig for de neste 3 dagene. Dette ville bli vår siste kveld med Fanteliv og Caspara, som vi har blitt godt kjent med det siste året.
Da vi var kommet tilbake fra butikken ble vi invitert bort til en liten forfriskning hos Caspara. Jan Ivar banket med brakt tørrfisk og serverte til et alle som ville smake. Jan Ivar som lider av en snev munn diare var nå kommet i siget. At vi ikke kom oss av båten for å spise på land, var nok ikke overraskende for oss som var der.
Dagen etter sa vi farvel til vårt hyggelige selskap med et håp om snarlig gjensyn. Desverre kunne vi ikke sette av mer tid til denne vakre og hyggelige øyen. Kursen ble satt mot Fort William i Skottland, som lå ca 200 nm foran oss. Det ville bli utfordringer med vind og strøm i båten.
8. juni ca kl. 10:30 UTC gikk vi fra kaien.
Kapteinen kan melde at det står vel ombord.
0 kommentarer til “7. juni, fra Dublin til Isle of Man”