18. juni, rett s

På veg ut i havet – 18. juni, sør av Nantucket Island

Værprognosene vi får stemmer bra, og vi har ikke opplevd noe vesentlig annet enn det vi har forventet. Riktignok noe sterkere vind et par timer i natt, og litt mer i trynet enn vi regnet med. Det ble rom kryss, kuling i kastene og bruk av reisesyketabletter på noen av oss….. Nå er imidlertid vindene rolige, bølgene små og vi cruiser utover med skyfri himmel. Vi regner med at alle etter noen dager finner formen, og at tilvenningen bare tar en dag 🙂

I havnen vi lå i natt til torsdag, Montauk, helt øst på Long Island, var vi i en «skikkelig» amerikansk fiskelandsby. Det betyr betydelig overvekt av store private lystfiskebåter – særdelses godt utrustet både hva gjelder fiskeutstyr og motorer. Hva med en 30 foters fiskebåt med 3 * 350 Hp bak på hekken? Vi spurte om det var nødvendig, og fikk til svar at «nei, men det går fort». Ingen tvil om at det var de bedrestilte i samfunnet som hadde sin hobby i området. Det gikk i fiske av hai og tunfisk. Kvelden etter vi dro skulle det arrangeres fiskekonkurranse – og det var nok mye testoteron og lav kvinnefaktor der i går kveld. Partytelt, Budweiser, mye skryt og ljuging, samt en og annen slåsskamp var å forvente når omlag 1000 gjester var ventet.

En skikkelig båtutstyrsbutikk lå der også – og bare fristet med alt mulig utstyr. Det ble en fiskestang til havfiske, av en størrelse og kvalitet ingen ombord har holdt i før. Rett ut i havet rigget vi oss til, med liner, magefeste osv….og vips to fine 1,5 kilos «et eller annet», som smakte som en blanding av makrell og sei. Dette var artig, og i skrivende stund er utstyret atter i havet og vi venter bare på en tunfisk av seriøs størrelse som kan redde sushi lunsjen vår i dag. Kommer tilbake på den i morgen antar jeg.

Kommentarer

2 kommentarer til “18. juni, rett s”

  1. Kristin, Jacob og Henrik (seilerfamilie Jan) avatar

    ahhh…godt å høre at alt står bra til…,

    Skitt fiske, og krysser fingerene for fersk tunfisksushi…
    litt av en lunsj….!!

    lykke til videre på ferden, det blir lenge til fast grunn under beina…:))

    god bedring til de berørte, og håper lageret med tabletter holder…:-))

  2. Mona avatar
    Mona

    Håper alle etterhvert venner seg til havet… Pass godt på hverandre. 🙂