På fiskebankene – snart på dyphavet – 19. juni – hval i sikte
Et stille døgn med rolige vinder, og litt under «budsjettfart» som vi har satt til 5,5 knop utseilt. Det er mye strøm, og forholdsvis grunne områder vi seiler over. Rart at langt til havs er det helt ned i 4,7 m dybde i store områder. Noe slikt vi opplever jomfruøyene som om 50 – 100 år? Strømmene over slikt grunt vann gir mange strømskiller i havet – og et av dem så ut og hørtes ut som reneste vårflommen i en elv. Da er det greit å stole på at kartet viser 6-7 meter dybde.
kap
Et rolig døgn, og sjøsykt mannskap er på bena igjen – det glimtet til og med med god gammel Storli-humor etter en bedre middag i går kveld, sa da sier vi at vi alle er kurert.
kap
Angående sushilunsjen, får den vente litt….. Det har vært mildt sagt begrenset fiskelykke gjennom hele gårsdagen. Ivar gir ikke opp, så snøret henger stadig ute. Tror de førte fiskene vi fikk på torsdag var det som kalles nybegynnerflaks – riktignok var det i en hastighet rundt 7 knop, som selgeren av stangen sa var perfekt tunfisk-fiske-hastighet. (Han sa forresten det etter at han fikk vite at vi ville seile mellom 4 og 7 knop……..) Hastigheten gjennom gårdagen var mer i området 4, så vi får se. Vi har sett lite fiskebåter hittil, men nå er det noen i horisonten. De ligger omlag der kontinentalsokkelen går over til dyphavet, så Ivar har en teori om at det er der det skjer!
kap
Morgenvakta fikk nok en flott soloppgang, og ikke mange timer etter ble alle vekket som om det var brann / mann over bord da vi så en hvalflokk på 40-50 dyr (ja vi har diskutert antallet, men det er bloggeren som har siste ordet). Arten er vi ikke sikre på, men de var langt større en store delfiner, så niser er ute av diskusjonen. Majestetisk, rolig, og i nydelig vær.
kap
Ellers fikk vi besøk av en pipipp, som hvilte på badeplattformen, noe en entusiastisk Tore kunne fortelle når han vekte Ivar omlag 2 på natten opp fra sin dypeste søvn.
kap
Vi har forresten stilt klokka en time frem, da vi passerte 67,5 grader vest her på morgenkvisten – det er jo en milepæl vært å blogge om.
Kommentarer
3 kommentarer til “19. juni, fortsatt p”
Det hørtes morsomt ut med hvalene 🙂 og håper det går bra og fint bidre på seilasen :):D
hei til havs…
godt å høre at mannskapet er friske og raske igjen. Forhåpentligvis er dere kurert for resten av turen. sikkert litt av et syn med hvalene, og merkelig å høre at det er så grunt ute til havs…???
…her følger vi med på kongebryllupet….ellers regner vi nesten bort.
lykke lykke til videre….,hvilken temperatur er det der ute???:-))
Godt å lese at stemningen er bra ombord og at sjøsyken er kurert. Jeg regner med at dere snart får napp på kroken og at sushilunchen dermed blir reddet (om ikke kan dere ta frem bildene fra Nobu som minne). Nå reiser vi (endelig) på ferie og er usikre på om vi får lest bloggen, men vi vil følge dere i tankene.
Vi ønsker dere fortsatt trygg seilas med fine vinder.
Hilsner fra alle fra El Mar ved Martin