På dyphavet – 20. juni – STOR hval observert
Nå begynner rutinene å sette seg, og sjøsyken er bare et svakt minne for de det gjelder. Riktignok har det begynt å blåse litt mer, og noe mer bølger og vind er i vente – vi har derfor lagt oss litt mer på en sørlig kurs for å komme lengre fra lavtrykket og nærmere høytrykket. Dette er en liten omveg – men hva gjør man ikke for å holde mannskapet friske! I natt har vi hatt opp mot frisk bris, moderat krenging og god båtfart. Vannet er litt varmere, nå omlag 15 grader, mot omlag 11 på det laveste inn mot fiskebankene. Det betyr litt varmere nattevakt :-). I teorien skal dette bare bli bedre hver dag som går – Golfstrømmen antar vi er omlag 20 grader opp mot Azorene, mens det vannet vi seilte i dagene før er det vannet Golfstrømmen har sendt via Grønnland osv og ned igjen langs østkysten av USA.
GRATTIS MED 16 ÅRS DAGEN, OSCAR! Thomas, pappa og alle de andre sender sine gratulasjoner. Håper du får en fin dag med den planlagte vennefesten!
I går kveld så vi en STOR hval, så nå er liksom de forrige hvalene bare småfisk å regne. Mange bilder ble tatt, men selvfølgelig fikk vi ikke festet den ene haleviftingen på film….. Pizza «maestro ala Thomas og Ivar» var populær middag i går.!
Fint med kommentarer på bloggen, for de som ønsker – det er hyggelig lesing for oss langt til havs!
Kommentarer
7 kommentarer til “20. juni, ute p”
Hei Alle
Det gleder meg at dere har det bra og at formen og rutinene tiltar. Tenkte på deg og ryggen i dag Ivar da jeg selv ligger strak etter noe ankeruheldigløftogdraopplegg. Var ute med Putte, Espen Holm, Eric Asdkildesen, Per Morten +++på overnatting til i går. Hyggelig tur, men fy så kalt det er her….Jeg følger spent med. Stå på.
Heioghå!
Det er tydeligvis liv i havet. Artig å høre at dere ser så mye hval i ulike størrelser (Grønlandshval?), forhåpentligvis i trygg avstand fra båten…:-))
Godt å høre sjøsyken er et vagt minne. Ingen badetemperatur i havet skjønner jeg, håper dere ikke er fristet til å bade heller. Hvordan gikk det med tunfisken, er den fortsatt i havet…?, og fisker dere fortsatt? Ser dere andre båter, or are u all by youselves out there….???:-)
Jan: Jacob sykler UM/NM i morgen, start kl 1050.Han akkurat funnet en feil på sykkelen. Vi skal derfor til Kenneth kl. 0900 i morgen for reparasjon. Han har ikke anledning i kveld forstår jeg på Jacob.Det er til å bli stresset av, men vi skal fikse det. Måtte en tur på fredag også, og fikse giret som det ble noe tull med etter en treningstur. 50 stk som deltar i klassen hans, mao bra deltakelse. Ellers er alt helt fint i Trondheim,bortsett fra at sommeren lar vente på seg… hilser så mye fra Anne Kathrine, Anne og Egil.
Fortsatt super seilas…
Sofahilsen fra Kristin…:-)
Hei, store og små:-)
Godt å høre at alle er i fin form igjen. Jeg har begynt å glede meg veldig til å mønstre på ,- om noen uker..:-)
Først et intensivt seilkurs neste helg,- håper jeg da kan bidra på min beste mulige måte når dere endelig ser land på Azorene.(Skjeggete og magre..?)
Thomas; William hilser masse og sier han synes du er kjempetøff! Tror han er ganske misunnelig;-)
Tore; ante ikke at du kunne være så entusiastisk over en liten pip-pip…:-)Kan tenke meg at en slik tur åpner alle sanser.
Ivar; Jeg tar med nåler,- kan også ta med massasje kopper.. Interesse for det?
Jeg følger spent med videre og gleder meg til evt. hvaler og alt annet..- god seilas fremad:-)
Klem fra Anne-Gro
Henrik sier hei til alle sammen…, spesielt til Thomas….:-)
Kjære Thomas og Ivar + resten av gjengen ombord,
Det er superkult å kunne følge dere på ferden! Hval, sjøsyke, frisk bris og hundevakt. Det er liksom noe Thor Heyrdahl-aktig over denne ferden over havet – bare vent til dere har hai rundt båten i flere dager og slipper opp for ferskvann! Men heldigvis er der sikkert ingeniører alle mann ombord og fikser avsalting – men husk at haifinnesuppe IKKE er bra i disse miljøtider.
Thomas, Anders og jeg synes du er den barskeste av alle gutta!!
Vi gleder oss til å lese mer.
Hilsen Anders og Cecilie
Hei Ivar og Thomas og co,
Så morsomt blogg og kommentarer. Kult! Enormt mange opplevelser og inntrykk, så få dager på vei!
Hvis dere blir sultne, husk hvalfangernes slagord:
«Intelligent food for intelligent people».
Vi følger med videre..
Hilsen Kaja, Frida osv osv
Hallo, Tore og resten av mannskapet.
Sender en liten hilsen fra Skjærhalden. Her har sommertrafikken så vidt startet. Strålende vær og temperaturen begynner å stige.Ang. inteligent mat som en skrev om, så er de beste grønnsakene til hvalkjøtt grønne erter (Green Peace). Får besøk av A-G og W neste uke. Skal bli hyggelig.
Hilsen Nils.