21. juni, i varmere vann.

I varmere vann – 21. juni – fart og sjøsyke tilbake!

Med opp til 20 knops vind (omlag 10 m/s) og 1-2 meters bølger er det to ting som er kommet tilbake – fart og sjøsyke. For å fokusere på det positive, så har vi logget omlag 192 nautiske siste døgn ( i det ligger omlag en knops medstrøm som kan tilskrives 24 av disse) – det er langt over budsjettfart som er 132, så nå tar vi igjen det tapte fra de førte dagene. Det betyr å vi med stor sansynlighet kommer til Azorene mens Mona, Kristian og Petter er der, og at vi får noen dager sammen. :-). Kostnaden er to herrer som sliter med sjøsyke. Vi har nok postafen, men bivirkningen er noe slikt som valget mellom å være våken og syk, eller frisk og sovende. De velger en mellomting…….Vi andre koser oss i bølgende, lider litt med, og fryder oss forøvrig over farten.

Vannet er enda litt varmere nå, og i løpet av nattevakten steg det et par grader til nå omlag 19,5. Det betyr at selv Øyvind har tenkt på at det er mulig å ta seg en bøttevask på badeplattformen! Sjøtemperaturen har vært nede i 11 grader for noen dager siden, og det er nå stor forskjell på nattetemperaturen for de barske utvalgte på nattevakt.

I morges var første dag uten en variant av flott soloppgang – den var godt gjemt i gråvær og regn. Vi kan se omfang og plassering av nedbøren rundt oss på radaren – men i morges rundt soloppgang var det lett å merke at det ene nedbørsområdet av betydning valgte å følge båten, nesten som delfinflokkene finner det artig å gjøre. (Takk for soltaket / biminien kjære redere – den er god å ha mot dugg, regn og sol!). I skrivende stund er det imidlertid skiftende skydekke og behagelig temperatur.

Takk for alle kommentarene vi får på bloggen – de er hyggelig lesing! Neida vi skal hverken fiske eller spise hai – dessuten ser det ut til at andre fiskesorter ei heller biter på kroken. I følge selgeren av fiskestangen var 7 knop perfekt tunfiskfart……men ikke har vi sett noen til den. Ryggen til kapteinen er overraskende bra – det er som om den stadige vuggingen og lavere stressfaktor er tingen for meg! Andre båter ser vi ikke noe til lengre – det er vel ingen som har noe her ute å gjøre…? Anne Gro: Nåler er fint, men ta gjerne med massasjekopper om de skal være godt for noe…!? (Ivar har velutviklet sans for å være skeptisk mot all form for woodoo, men er villig til å prøve mye!) Thomas takker for alle hilsner spesielt til han, men føler seg egentlig bare halvbarsk i lett postafendøsig tilstand («du pappa…..de russiske helikoptrene som du snakket om, kommer de langt til havs..??»)

Er det noen som tar oppfordringen om å legge i dagens vits? Eller kommentarer til fotball VM? (vi har slike ombord som er nyhetshungrige på nyheter derfra….). Andre nyheter er også velkomne – selv om verden nok klarer seg uten oss for en stund.

Ingen hval siste døgn observert – men en god del delfiner – og NULL TUNFISK ( det var forsmedelig å mikse tunfisk på boks med majones til frokost)!

Kommentarer

12 kommentarer til “21. juni, i varmere vann.”

  1. Kristin, Jacob og Henrik (seilerfamilie Jan) avatar

    Portugal med 2010-VMs første slakt.

    Publisert: 21.06.2010 kl. 15:26 , endret: 21.06.2010 kl. 16:06

    Av: NTB og Roar Lyngøy

    Portugal knuste Nord-Korea 7-0 mandag. Dermed er en av VMs største triumfer et faktum. I 1954 vant Ungarn 9-0 mot Sør-Korea, og i 1974 ble det også 9-0 mellom Jugoslavia og Zaire. Ungarn slo El Salvador 10-1 i 1982.

    Nord-Korea holdt Brasil til 0-0 ved pause i første kamp, og imponerte forsvarsmessig selv om brassene til slutt vant 2-1.

    Men i den andre kampen mot Portugal skulle de få seg en skikkelig leksjon. På Green Point Stadium i Cape Town ble det mål av Raul Meireles, Simão Sabrosa, Hugo Almeida, Tiago (2), Liedson, og Cristiano Ronaldo.

    Slutt på måltørken
    Ronaldo gjorde alt uten å score inntil han i det 87. minutt gjorde slutt på sin langvarige måltørke på landslaget. Den hadde vart helt siden februar 2009, og så ut til å skulle vare enda lenger da han på stillingen 4-0 skjøt i tverrliggeren helt borte i krysset.

    Noen minutter senere tok den endelig slutt. Ronaldo nådde et framspill foran keeper, vippet ballen opp så den landet først på nakken hans, så på hodet, før han glisende kunne beine den i tomt mål.

    Raul Meireles, Simão Sabrosa, Hugo Almeida, Tiago og innbytter Liedson hadde allerede scoret hvert sitt mål da Ronaldo traff. Etterpå rakk Tiago å bli tomålsscorer, og på tribunen applauderte legenden Eusebio.

    I 1966 ledet Nord-Korea 3-0 over Portugal i VM-kvartfinalen før samme Eusebio vendte til portugisisk 5-3-seier med fire scoringer. Mandag trengtes ingen slik heltedåd mot et blekt og tafatt nordkoreansk lag.

    Portugiserne trengte en stor seier for å kunne føle seg rimelig trygg på ikke å bli innhentet av Elfenbenskysten, og etter hvert rant målene inn mot et nordkoreansk lag som ble fullstendig rundspilt etter pause.

    Ingen TV-kos
    Portugiserne trengte litt tid på å komme i gang i øsregnet i første omgang, men etter en snau halvtime startet Raul Meireles perfekt på et like fint framspill fra Tiago, var gjennom og skjøt under keeper.

    Nord-Korea ble feiret i hjemlandet etter å ha holdt Brasil til 1-2 i første kamp. Da den kampen ble sendt i opptak var gatene i verdens mest lukkede land tomme for folk. Mandagens kamp ble sendt direkte, men det ble ingen hyggestund i stuene i Pyongyang.

    Annen omgang ble nemlig en sammenhengende portugisisk oppvisning, først med tre mål på sju minutter da kampen ble punktert. Først spilte Meireles vegg med Almeida, som sendte ballen tilbake med hælen, og spilte fram målscorer Simão.

    Så spilte Tiago fram Fábio Coentrão på venstresiden, og Almeida kunne helt alene nikke innlegget forbi keeper. Deretter var det Ronaldo som ble spilt fram, og han spilte forbilledlig ut i feltet til målscorer Tiago.

    Lure bytter
    Simão, Almeida og Tiago var alle nye i laget etter den målløse åpningskampen mot Elfenbenskysten, og det var intet dumt trekk av landslagssjef Carlos Queiroz. De tre var involvert i svært mye og scoret fire mål til sammen.

    Ute var Danny, Deco og Liedson, men sistnevnte kom inn og scoret nesten umiddelbart på volley da Ri Kwang-chon sleivet Dudas innlegg rett opp i lufta.

    Så var det Ronaldos tur, før Tiago nikket inn det sjuende målet.

    Med nederlaget er Nord-Korea utslått, mens Portugal ikke kan innkassere billetten til cupspillet riktig ennå. Storseieren betyr imidlertid at Elfenbenskysten (som møter Nord-Korea) må ta inn tre poeng og ni plussmål på Portugal (som møter Brasil).

    (©NTB)

    TABELLEN I ELITESERIEN
    1 Rosenborg 14 8 6 0 30
    2 Tromsø 14 9 3 2 30
    3 Vålerenga 14 7 4 3 25
    4 Lillestrøm 14 5 8 1 23
    5 Aalesund 14 7 2 5 23
    6 Odd Grenland 14 5 6 3 21
    7 Viking 14 5 5 4 20
    8 Stabæk 14 5 5 4 20
    9 Start 14 5 4 5 19
    10 Strømsgodset 14 6 1 7 19
    11 Haugesund 14 4 5 5 17
    12 Molde 14 4 4 6 16
    13 Brann 14 3 4 7 13
    14 Kongsvinger 14 3 2 9 11
    15 Hønefoss 14 3 2 9 11
    16 Sandefjord 14 1 3 10 6

    #

  2. Kristin, Jacob og Henrik (seilerfamilie Jan) avatar

    Lørdag formiddag kunne oljeleteselskapet EMGS i Trondheim avsløre at de er i ferd med å signere en avtale som vil gi dem inntekter på rundt én milliard kroner.

    Ikke uventet blir nyheten godt mottatt blant investorene på Oslo Børs, og rundt én time etter børsstart mandag hadde verdien på aksjen steget hele 70 prosent.

    På det høyeste har aksjen blitt omsatt til 6,49 kroner, mens sluttkursen sist fredag var 3,55 kroner.

    – Kan stige mer
    Det betyr at selskapet verdsettes til rundt 755 millioner kroner, mens det på fredag ettermiddag hadde en verdi på 445 millioner kroner.

    Analytiker John Olaisen i Carnegie sier aksjekursen stiger omtrent like mye som forventet, men at den trolig bør gå enda høyere. Årsaken er forventningene om nye kontrakter til selskapet.

    Samtidig tror han det er stor sjanse for at selskapet nå vil utstede flere aksjer, og sier det kan skje allerede i kveld. Årsaken er blant annet at selskapet har brutt lånebetingelsene, noe Olaisen tror kan skje igjen.

    – Samtidig tror jeg de har lyst til å rigge en båt til, og i tillegg trenger de kanskje arbeidskapital, sier han.

    Men selv med en emisjon tror analytikeren at aksjekursen vil fortsette å stige. Selv tror han aksjen vil stige kraftig i løpet av de neste tolv månedene.

    – Jeg hadde et kursmål på åtte kroner. Nå setter jeg det til ti til fjorten kroner, sier han.

    Har slitt
    EMGS leter etter olje og gass ved hjelp av elektromagnetisk teknologi, men har slitt med å få de store oljeselskapene til å ta i bruk teknologien. Selskapet har derfor gått med store underskudd etter børsnoteringen for tre år siden, og det har måttet gå gjennom to runder med oppsigelser og nedskjæringer.

    Den nye kontrakten vil holde den ene av selskapets spesialbåter i arbeid i to og et halvt år. Ledelsen i EMGS sier avtalen sikrer den finansielle stillingen til selskapet, samtidig som den gir trygghet til de ansatte.

    Oppdatering:

    Ved halv to-tiden mandag hadde verdien på EMGS-aksjen steget hele 121 prosent siden børsåpningen. Selskapet var dermed verdsatt til snaut én milliard kroner.

  3. mona avatar
    mona

    hei hei Har dere sett noe til stjerne himmelen, eller er det bare grått og svart? Jeg har i dag kost meg på min første feriedag… herlig sommervær- sol og over 20 grader, kan ikke bli bedre! Dette kan jeg like, og ifølge yr blir det samme vært helt til vi drar til Azorene. Så min nylig beisede platting kommer godt med. Herlig herlig ! Spesielt godt gjorde varmen etter en kald og våt helg i Tromsø. 7 grader og pissregn hele løpet, var så kald at jeg knapt fikk skiftet til tørt tøy. Men med en kopp te, god og omsorgsfull behandling av min kjære venninne, varm dusj og deretter noen glass god rødvin blant gamle kjenninger på Skarven, var varmen godt tilbake igjen…

  4. Kristin, Jacob og Henrik (seilerfamilie Jan) avatar

    Norad-sjef går etter intern uro
    Anklages for å ha krenket og mobbet sine ansatte og for å ha skapt frykt i organisasjonen. Nå slutter han, ett år før åremålet går ut.AVKRISTOFFER RØNNEBERG
    Les også:

    ■Misnøye med hissig NORAD-sjef
    ■Rapport: Norsk bistand gis på sviktende grunnlag
    ■Tynt fra Toje for tredje gang
    Det er to uttrykk som går igjen når ansatte og observatører i Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) skal evaluere danske Poul Engberg-Pedersen, mannen som harr ledet organisasjonen de siste fem årene: «Faglig dyktig» og «krenkende».

    Etter et svært turbulent år, der både Arbeidstilsynet og Utenriksdepartementet har vært involvert for å forsøke å bedre det elendige arbeidsmiljøet i organisasjonen, tar nå Engberg-Pedersen sin hatt og forlater Norad, ett år før åremålet går ut.

    – Dette har vært den morsomste og mest spennende jobb i min karrière. Men det stiller store krav å være øverste leder, sier Engberg-Pedersen.

    Arbeidstilsynet
    Han har vært en omstridt leder. Der noen hyller ham for å ha stått støtt ved roret i en vanskelig omstillingsprosess der Norad har gått fra å formidle de norske bistandsmidlene til å bli et rådgivende organ som skal sørge for at bistanden brukes så riktig som mulig, snakker andre om en leder med stadige raseriutbrudd, en leder som har fått medarbeidere til å gråte og leve i evig frykt for å gjøre noe galt.

    – Han har drevet med utskjelling, mobbing og krenking. Det har dannet seg en lammelse internt i organisasjonen fordi folk bare gjør som de blir bedt om fordi de frykter represalier dersom de gjør noe direktøren ikke liker, sier en kilde med nær kjennskap til situasjonen.

    Vi håper på en faglig dyktig person, men også en person som kan bruke sine medarbeidere på en konstruktiv måte, som skaper en åpen, trygg og tillitsfull atmosfære og som har respekt for sine medarbeidere.

    Hovedverneombud Brit Fisknes om forventningene til den neste Norad-lederen

    I likhet med mange Aftenposten har snakket med, ønsker heller ikke denne kilden å stå frem ved navn. Men historiene om Engberg-Pedersen bekreftes av mange ansatte og observatører som har vært en del av miljøet det siste året.

    Arbeidstilsynet ble koblet inn etter at Aftenposten skrev om det dårlige arbeidsmiljøet i april i fjor. I en tilsynsrapport fra oktober, bekreftes flere av problemene:

    – Det er ingen uenighet om hovedfunnet, som er at endel ansatte opplever å være trakassert og krenket (mobbet) og at det slik det oppfattes av dem det gjelder er knyttet til uheldig lederadferd. Også direktøren føler seg krenket, særlig av utsagn gjengitt i media, heter det i rapporten, der direktør og ansatte gis et pålegg om å lage nye og bedre planer for å forbedre arbeidsmiljøet.

    Personaldirektør sluttet
    Men pålegget gjorde ikke stort for situasjonen, om man skal tro Aftenpostens kilder. I februar valgte personalsjef Lars Sølvberg, som hadde bakgrunn som generalinspektør for Hæren og som sendelagsleder i fredsobservatørgruppen Sri Lanka Monitoring Mission (SLMM), å kaste inn håndkleet. Forholdet til direktøren var sterkt medvirkende til at han sluttet, får Aftenposten opplyst fra flere hold.

    De siste månedene har Arbeidstilsynet og UD, ved utenriksråd Bjørn Grydeland, hatt flere møter med Engberg-Pedersen og representanter for de ansatte. Tema har vært det dårlige arbeidsmiljøet.

    – De har alle vært gjennom noen vanskelige tak, sier seniorrådgiver Ola Winsvold i Arbeidstilsynet.

    Avbrøt møte
    For flere av de involverte ble det i løpet av våren klart at det eneste realistiske utfallet måtte bli at direktøren sluttet. Situasjonen skal ha toppet seg på et ledermøte for noen uker siden, der møtet skal ha blitt avbrutt på grunn av en svært dårlig stemning.

    Selv sier Engberg-Pedersen at han anser kritikken mot ham som «rimelig», men legger til at han synes miljøet er blitt bedre det siste året.

    – Jeg har en riktig god fornemmelse av samarbeidet med mine kolleger, sier han.

    Jakter på arvtager
    Engberg-Pedersen kunngjorde for sine ansatte i forrige uke at han slutter i jobben, selv om han har ett år igjen av åremålet sitt.

    – Så lenge det var en beslutning som han tok på egen hånd, er det jo slik at vi bare må forholde oss til den, sier utenriksråd Bjørn Grydeland.

    Han legger til at Engberg-Pedersen slutter 1. oktober, og at UD nå er i full gang med prosessen for å finne en arvtager.

    – Den nye direktøren må både ha en faglig basis, men også være dyktig som leder, sier han.

    Hovedverneombud i Norad, Brit Fisknes, sier noe av det samme:

    – Vi håper på en faglig dyktig person, men også en person som kan bruke sine medarbeidere på en konstruktiv måte, som skaper en åpen, trygg og tillitsfull atmosfære og som har respekt for sine medarbeidere.

    Twitter: @ronneberg

    Les flere innenrikssaker fra Aftenposten her

  5. Heidi Mork avatar
    Heidi Mork

    Hei Tore og co
    Endelig fant jeg deg Tore! Flott å høre at alt går bra. her har vi kost oss med kongebryllup(som å se maling tørke,sitat Jon..) I går kom sommeren tilbake og det skal visstnok vare en stund.Invitert til Pål til helgen. Til de fotballinteresserte ombord: Nå spiller Spania mot Honduras, Spania leder 2-0 ropes det fra stua!( En litt snauere versjon enn Scheie-innlegget rett ovenfor) Krysser fingrene for en trygg seilas videre for dere alle på veien mot Azorene. PS! Kampen er slutt: Det ble 2-0!

  6. Kristin, Jacob og Henrik (seilerfamilie Jan avatar
    Kristin, Jacob og Henrik (seilerfamilie Jan

    Hallois!
    Fint med litt nyheter…??? Skal sende flere hvis det er ok!
    Ellers skjer d ikke så mye her i moderlandet, mulig renteøkning etter rentemøtet onsdag. Det går mest i vær, «nå blir det sol», at flere sentrale land i Europa er i ferd med å drukne i gjeld….vel…det står hvertfall ikke på førstesiden…slik er det. Etter bryllupet i Sverige er vi mest opptatt av at Daniel (nå gift med Victoria) er Norges svar på Mette Marit….???

    Jan: Det var spennende å se på rittet i dag. Jacob ble nr 17, noe han var superfornøyd med det. 7 minutter etter vinneren…Han kunne muligens blitt nr 12 eller 13 iflg han selv, dersom setet hans ikke hadde falt ned…??? det ble mye tyngre å sykle etter det. Løypa var 13 km…og skikkelig hard med bratte motbakker. Ellers så syklet han på sin gamle Hard Rocx, vi hadde ikke tid til å skifte det som skulle skiftes på den nye. Jeg var hos Kenneth kl 9 i dag allikvel for å stille inn girene på gammelsykkelen…

    Huff og huff at sjøsyken har kommet tilbake…det er ikke godt…trodde et par dagers skikkelig krenging tok livet av den. Tydeligvis ikke….! Godt at dere tar inn tapt tid, og i beste fall kommer raskere fram…. singellife er uvant…i lengden…:-))

    god natt fra Trondheim…:-))

  7. Kristin, Jacob og Henrik (seilerfamilie Jan avatar
    Kristin, Jacob og Henrik (seilerfamilie Jan

    Statistisk sentralbyrå er et av Norges klart viktigste analysemiljøer. Blant annet støtter både regjeringen og sentralbanken seg til statistikk og prognoser fra byrået.

    Nå har SSB latt en økonom fra et av de norske meglerhusene gå løs på byråets egne prognoser.

    For et par uker siden presenterte nemlig SSB helt ferske og oppdaterte prognoser for utviklingen i norsk økonomi de kommende tre årene. Der konkluderte byråets økonomer med at aktiviteten i norsk økonomi gradvis tar seg opp og at konjunkturoppgangen starter i 2012.

    Les mer: Veksten kommer om 2 år

    Raskere innstramninger
    Sjefanalytiker Erik Bruce i Nordea Markets har imidlertid fått bruke SSBs eget prognoseverktøy for å se på hvordan utviklingen i Norge blir dersom krisen rundt statsfinansene i flere land i eurosonen forverrer seg.

    – Ideen var å se hva som skal til for at vi blir rammet her i Norge, forklarte Bruce i et foredrag i regi av Center for Monetary Economics ved Handelshøyskolen BI mandag.

    – Norge har kommet relativt enkelt fra krisen. Mens OECD-landene har hatt den kraftigste nedgangen siden andre verdenskrig, har vi fortsatt et arbeidsmarked som i alle fall tidligere ville blitt karakterisert som stramt, mener Bruce.

    Nå mener han at krisen som herjer i Europa øker usikkerheten her hjemme.

    – Nedsiderisikoen for norsk økonomi har økt, sa Bruce.

    Tilliten forsvant
    Opprinnelig var Bruces hovedteori at veksten i eurosonen ville være forsiktig positiv fremover, og at nasjonene ville se an utviklingen før de gjennomførte finanspolitiske innstramninger.

    – Innstramningene kommer raskere enn vi trodde, forklarer sjefanalytikeren.

    Da tilliten til gjeldsbetjeningsevnen i flere av eurosonens medlemsland forsvant i vår, steg landenes lånekostnader i været. Det har ført til at flere land har varslet kraftigere og raskere innstramninger i finanspolitikken for å klare å holde tritt med de galopperende gjeldsforpliktelsene.

    Dette gjelder spesielt de såkalte PIIGS-landene (Portugal, Irland, Italia, Hellas og Spania). For Hellas’ del endte det med at landet nå må låne penger av de andre landene i eurosonen for å refinanserie eksisterende låneforpliktelser.

    Mulig bankkrise
    Renteoppgangen har samtidig ført til at mange banker som har investert i statsgjeld fra de aktuelle nasjonene, nå sitter på store urealiserte tap siden gjelden har falt i verdi.

    I tillegg er det et stort paradoks at staten, som nå fører til problemer for banker i mange land, er den samme staten som fra før av har garantert for bankene etter finanskrisen.

    Resultatet er at også bankene har opplevd at deres finansieringskostnader har gått i været. Høyere kostnader for bankene gir høyere kostnader for bankenes kunder. Kombinert med at bankene kan bli langt mer restrektive med sine utlån vil dette kunne bidra til å dempe den økonomieske aktiviteten ytterligere. Det vil for eksempel bli vanskeligere for bedrifter å skaffe penger til nye investeringer.

    Bruce mener dette er et sannsynlig scenario i Europa. Derfor har han brukt SSBs modell til å se hvordan scenarioet vil påvirke norsk økonomi.

    – Forutsetningen er at det blir en slags bankkrise i Europa. Vi ser begynnende tegn til det i markedene allerede, med kraftig utgang i forholdet mellom styringsrente, og rentene for bedrifter og til banker. Jeg har forutsatt at det eskalerer videre. Det er jo ingen som vet om det faktisk skjer, og det er heller ikke det jeg tror mest på, men jeg synes det var et sannsynlig scenario, sier Bruce til DN.no.

    – De nevnte forutsetningene, sammen med svakere utvikling i USA, lavere oljepris og nedgang i oljeinvesteringene, synes jeg var realistisk, sier Nordea-økonomen.

    Svakere vekst, høyere ledighet
    I modellen har Bruce lagt inn en ny runde med stor uro i finansmarkedene, en bankkrise i eurosonen, reell innstramning i lånevilkårene til publikum og nullvekst hos handelspartnerne.

    Resultatet blir at verdiskapningen i norsk fastlandsøkonomi blir 3,3 prosent lavere i 2013 enn i SSBs prognose. Samtidig vil arbeidsledigheten stige til fem prosent i stedet for SSBs spådom om 3,8 prosent i 2013.

    Bruce er ikke spesielt overrasket over resultatet og mener det er sannsynlig gitt forutsetningene i scenarioet.

    – Fra prisingen i markedet, for eksempel på konkursrisiko for land, finansinstitusjoner og bedrifter, leser jeg at det også er priset inn økende sannsynlighet for et slikt scenario. Det er selvforsterkende. Prisen banker og bedrifter må betale for å låne går opp. Det er det motsatte av det vi trenger i dagens situasjon.

    Sikkerhetsventil
    Siden det er snakk om en krise for landene i eurosonen har Bruce lagt inn en forutsetning om at kronekursen vil styrke seg mot euroen. Tidligere har man imidertid sett at kronen svekker seg markert når det virkelig blir uro i finansmarkedene. Investorene velger i stedet å plassere pengene i valutaer som blir ansett som trygge havner og selger derfor unna norske kroner.

    – Sentralbanksjef Svein Gjedrem har tidligere kalt dette en sikkerhetsventil for norsk økonomi. En sikkerhetsventil som jeg ikke har lagt inn i modellen. Men økonomien kan bli reddet av valutakursen, sier Bruce.

    Et annet moment, som heller ikke er tatt med i modellen, er eventuelle endringer i finanspolitikken. Bruce mener det er sannsynlig at regjeringen vil bruke mer oljepenger for å motvirke en eventuelt forverring av gjeldskrisen i Europa, selv om det vil føre til at oljepengebruken da kommer enda lenger unna fireprosentbanen i handlingsregelen.

    – Det kan godt være at vi i et slikt scenario slipper billigere unna denne gangen også, sier Bruce.

    Les også:

    Kontroll, eller ny krise
    Veksten kommer om 2 år

  8. Nyheter avatar
    Nyheter

    ELLIS PARK (VG Nett) (Spania-Honduras 2-0)Forrige EMs toppscorer har definitivt planer om å gjøre det helt store også i VM. Mandag kveld var David Villa (28) kongen av Johannesburg.

    Jamel Rake dekker fotball-VM i Sør-Afrika. Tips han her! twitter: jamelra
    Med to mål og glitrende spill var han banens gigant da Honduras ble overkjørt så det holdt.

    Da fikk det gå at han misset sjansen til et tredje mål fra straffemerket.

    At det til slutt bare sto 2-0 til spanjolene kan bare de selv forklare. Laget skapte over 10 kvalifiserte målsjanser i det som ble en vanvittig maktdemonstrasjon.

    – Vi bommet for mye, og det er ikke bra, men seier er det viktigste. Og vi vant med to mål. Slår vi Chile i neste kamp, vinner vi nok gruppen og det er vi fornøyd med, sa Villa i intervjuet på indre bane etter kampen.

    Forrykende åpning

    Spanjolene – som måtte ha seier i kveld – åpnet da også forrykende på Ellis Park i Johannesburg. Og økte bare utover i oppgjøret.

    Fem minutter var spilt da David Villa trakk seg fri på venstresiden. Han fant Fernando Torres inne i feltet, men den skadeplagede Liverpool-spissen fikk ikke avsluttet skikkelig fra god scoringsposisjon.

    VG LIVE:
    Fyldig referat!

    Bare sekunder etter bestemte David Villa seg for å gjøre alt selv. Fra godt over 30 meter sendte han – liggende – den utskjelte Jabulani-ballen i tverrliggeren. En spekakulær avslutning som definitivt hadde fortjent en bedre skjebne.

    Verre og verre

    På det tidspunktet kjørte spanjolene fullstendig over stakkars Honduras.

    Og verre skulle det bli. Mye verre.

    For Vicente del Bosques menn hadde virkelig bestemt seg for å revansjere pinlige 0-1 for Sveits i den første gruppespillskampen.

    10 minutter var spilt da offensive Sergio Ramos fløy høyt inne i feltet. Fra fem meter skulle han bare stange ballen i mål – men klarte i stedet å heade ballen over.

    Strålende Villa

    Honduras maktet å stå i mot det massive, spanske trykket i et kvarter – men så var det slutt.

    David Villa avsluttet en strålende soloprestasjon med å plassere ballen vakkert til høyre for Honduras-målvakt Noel Valdares.

    Hva synes du om kampen?SYNG UT HER!

    Villa hadde til da vært kampens mest markante figur, og satte Fernando Torres helt i skyggen i første halvdel i kampen.

    Torres skulle da også få sine sjanser senere i omgangen. Men før det, var Xavi særdeles nær ved å doble ledelsen. Barcelona-stjernen stupte inn i feltet, bare for å se innlegget fra Jesus Navas passere nesetippen hans.

    To Torres på rappen

    Etter dette fikk Honduras’spillerne et par minutters «sjansefri» – før Fernando Torres våknet da en drøy halvtime var spilt.

    32 minutter: Sergio Ramos treffer pannebrasken til Torres, som header ned i bakken over.

    33 minutter: Torres gjør alt selv. Drar seg inn i feltet, men skyter over fra glimrende posisjon.

    VG Nett talte syv kvalifiserte målsjanser til pause, og at Honduras slapp unna med ett mål til pause er bare et fotballunder.

    Mer Villa

    Men David Villa nektet dem fred. Bare fem minutter av den andre omgangen var spilt da den giftige Valencia-angriperen avsluttet et strålende Spania-angrep til 2-0, fra rundt 17 meter. Regissør: Xavi. Selvsagt.

    Spanjolene fortsatte som i første omgang, med strålende fotball og et vanvittig trykk.

    Og bare seks minutter etter 2-0 trodde nok de fleste det var klart for et tredje, da Jesus Navas fikk straffe.

    David Villa sendte målvakten feil vei, men satte ballen like utenfor stolpen.

    Det ville gjort en allerede utrolig kveld helt perfekt, og missen plaget ham noe fryktelig.

    Mot thriller-avslutning

    Spania fortsatte å trykke på mot stakkars Honduras som ikke noterte seg for en éneste målsjanse i kampen.

    Og etter en skjev start på mesterskapet, ser spanjolene ut til å ha våknet.

    Men spanjolene får det tøft i kampen om avansement. På motsatt banehalvdel i siste gruppespillskamp, venter hittil ubeseirede Chile.

    I tillegg skal Sveits – også med tre poeng – møte høyst overkommelige Honduras.

    – Nå er tapet mot Sveits glemt, det er ingen vits i å se seg tilbake. Vi må slå Chile også, og det er lang vei å gå før vi overhodet kan tenke på muligheten for å bli verdensmester, sa Villa etter kampen.

    Honduras-trener Reinaldo Rueda medga at laget hans var sjanseløst mot Spania mandag.

    – Vi møtte et lag som var oss fullstendig overlegen. De overrasket oss også med et tidlig solomål, og vi hadde ikke tro på at vi skulle greie å stoppe dem. Men jeg synes vi viste dem for stor respekt i begynnelsen, sa han

    (VG NETT 21.06.2010 kl. 22:19, Sist oppdatert 21.06.2010 kl. 23:32 )

  9. Henrik P avatar
    Henrik P

    Hei Ivar og Øyvind,
    dette var hyggelige nyheter. Kjenner igjen stemningen i rapportene deres fra min tid 23 år tilbake. Den gang kunne man riktignok ikke kommunisere med omverdenen, men en kortbølgesender så man fikk inn Norsk Vest-Afrika sending en time på ettermiddagen var jo manna fra himmelen.
    Ellers fikk verden gå sin skjeve gang!
    Azorene er en flott plass (for ikke å si mange flotte plasser). Skal dere innom Flores først – der ute i vest er kanskje det mest eksotiske – eller seiler dere direkte til Horta? Imellomtiden kos dere på sjøen.
    Beste hilsner fra en som misunner dere,
    -Henrik ;o)>

  10. Fotball VM avatar
    Fotball VM

    Alt om VM får du her:

    •siste nytt | lagene | kampoppsett | live | web-tv

    Etter 0-0 mot Uruguay og 0-2-tap mot Mexico må Frankrike vinne sin siste gruppespillkamp mot Sør-Afrika – helst med mange mål – samtidig som kampen mellom Mexico og Uruguay ikke må ende uavgjort, for å kunne gå videre til åttedelsfinalen.

    Men først og fremst handler det om å redde noe av æren for et landslag som har skuffet stort spillemessig, og et lag som har stjålet overskriftene verden over av negative årsaker.

    – Vi har kastet vekk veldig mye energi. Nå håper jeg at vi handler på banen, og ikke utenfor, sier landslagssjef Raymond Domenech før skjebnekampen i ettermiddag.

    •Kampen mellom Frankrike og Sør-Afrika kan du følge direkte her fra 16.00!
    Fortsatt sjef
    Domenech insisterer på at han fortsatt er sjef, selv om kampen i dag kan være hans siste før Laurent Blanc tar over.

    – Jeg er ansvarlig for laget og kampen mot Sør-Afrika. Jeg har alltid vært ansvarlig for laget, der har det ikke vært noen tvil, sier Domenech.

    Nå håper han at spillerne ønsker å vise seg frem fra sin beste side.

    – Har ryktet vårt blitt skadet? Det kommer an på utfallet av denne kampen. Det er opp til spillerne å innse hva de har gjort. Jeg tror de vil være ekstremt godt motivert til å vinne denne kampen. Folk ønsker seg gode fotballkamper, ikke unnskyldninger. Spillerne må vise at de elsker fotball og det franske laget, sier landslagssjefen.

    Står noen over?
    På den siste pressekonferansen før kampen, slo Domenech tilbake mot Frankrikes spillergruppe som søndag hadde boikottet treningen etter hjemsendelsen av Nicolas Anelka.

    – Jeg støtter fotballforbundet i avgjørelsen om å ekskludere Anelka. Ingen kan oppføre seg slik i en garderobe, sa Domenech.

    – Da jeg leste spillernes brev for pressen søndag, gjorde jeg det for å få slutt på farsen. I 45 minutter hadde jeg prøvd å få spillerne til å innse at deres oppførsel var idiotisk, en usigelig dumhet. Folk i Frankrike ønsket å vite hva som skjedde, så jeg leste brevet og gikk. Aldri sa jeg at jeg sto inne for noe av det som sto der.

    Domenech sa på pressekonferansen at det er mulig at noen spillere ikke ønsker å spille tirsdagens kamp mot Sør-Afrika.

    – Jeg må ta alle faktorer i betraktning når jeg tar ut laget sammen med resten av trenerteamet, sa han.

    Frankrikes idrettsminister Roselyne Bachelot holdt også pressekonferanse mandag, etter at hun møtte spillerne.

    – Fransk fotball står overfor en moralsk katastrofe. Jeg sa til spillerne at de har svertet landets ry og at de kanskje ikke lenger er helter for våre barn. Jeg så dem i øynene og spurte hvordan de ønsker å bli husket. Jeg ba dem om å gi alt i den siste kampen, sa hun.

    PS: Både Uruguay og Mexico går videre med uavgjort i Rustenburg, men et slikt scenario vil føre til at Mexico ender på 2. plass og sannsynligvis må møte formsterke Argentina i åttedelsfinalen. Skulle et av lagene vinne, vil dette åpne døren for enten Frankrike eller Sør-Afrika.

    •Kampen mellom Uruguay og Mexico kan du følge direkte her fra klokken 16.00!

  11. Frode H Johansson avatar
    Frode H Johansson

    Hallo Janski!

    Hører du har vært steindårlig, og det er ikke hyggelig. Kutt ut tablettene, og få det overstått. Regner med at du blir kurert en gang for alle etter dette – hva gjelder sjøsyke. Ønsker dere lykke til, er fortsatt misunnelig til tross for prøvelsene. God business hjemme, akkurat vært i Bergen på Man DD for Kongsberg – spennende og godt betalt. Hører fra deg ved anledning!

  12. Ludwig :) annkommer azorene 8.juli :) avatar
    Ludwig 🙂 annkommer azorene 8.juli 🙂

    Hei 🙂 Martha,Kamilla og jeg så på kampen Brasil – Elfenbenskysten:) det er en av de dårligste kampene jeg har sett ! Brasil spilte kjempe bra:)mens Elfenbenskysten spilte kittent de spendte Brasil og masse annet og i andre omgang sto kaka stille og en spiller fra elfenben… Løp på kaka og latet som om han fikk vondt (filmet) og da sa dommern at det ble frispark og kaka sa imot dommern og ble utvist resten av kampen + neste kamp Brasil spilte ! Og Brasil fikk ca: 5 gule kort og elfenbenskysten fikk ca : 3 og Brasil spilte en bra kamp og snakket bare til dommern når det andre laget filmet… Men selvfølgelig vant jo Brasil da(3-1) men uansett …