10. juli, endelig ut paa ny legg, Az – Spania.

I gang paa ny legg mot Spania – endelig avgaarde – 10. juli – p>

Da var det behov for oppdatering fra sist – det er hyggelig at mange har etterspurt nytt fra oss. Saken er at internett er blitt slik at behovet overstiger tilgjengeligheten…..som innebærer at vi ikke har tatt det ekstra bryet/tiden med å dra på internettkafe osv for å oppdatere bloggen. Dessuten bråker det så (gammel?) på disse internettstedene – må liksom være full disko for at det skal virke (?). Men nå er vi avgårde – og rutinene med daglige oppdateringer kan fortsette.

HUSK ALLE SOM LESER BLOGGEN AT DET ER AV OG TIL LITT KOMPLISERT Å OPPDATERE; OG UTSTYRET (vi snakker windows) ER JO IKKE TIL Å STOLE PÅ HELE TIDEN. DET BETYR AT VI IKKE NØDVENDIGVIS ER SUNKET DERSOM DET UTEBLIR EN DAG ELLER TO MED OPPDATERINGER!!!! :-).

Kort oppsummering fra sist: 1. juli dro vi innom Horta (Faial) – og besøkte den berømmelige Peters Sport Bar. Det ble en fin stopp, da det da var drittvær, og langt koseligere på den baren som jo viste seg å ha virkelig seilhistorie i veggene. Det ble heller ingen omveg på veg til neste øy Sao Miguel, og byen Ponta Delgada, da vi strøk forbi. Ankomsten til Azorene mot vestsiden av Faial ble spektakulær. Det var drittvær, og tåke, og sikten var bare en nautisk eller så. Rett ut av tåka var det første vi så en klippe som står ut fra kyststripen ellers, ca 50 m høy eller så, og intullet i tåke. Noen hadde lest at vestsiden av øya var lite gjestmild med sine høye klipper – mens Tore som var den første som så klippen sa noe slik som «hva i h…er det der…». Tidlig den 2. juli dro vi til Sao Miguel og Ponta Delgada – der Mona/Peter/Kristian hadde kommet. Det ble et hyggelig gjensyn, spesielt for Ivar som fikk se kjæresten sin, og Thomas som fikk se jevnaldrende. Om kvelden den 3. kom Anne Gro – og kjæresten til Tore var på plass, med gjensidig glede så det ut til!

Ponta Delgada og øya forøvrig er verdt et besøk for de som måtte lure – det er god norsk sommer der da Atlanteren holder temperaturen nede i forhold til hva breddegraden skulle tilsi. Riktignok er det sterk sol som må hensyntas av bleke nordboere. Øya forøvrig er særdeles grønn / frodig, menneskene er hyggelige, og til og med kjører de hensynsfylt (!). Vi har ikke fått tid til å utforske alt, men sightseeing med to hyggelige taxisjåfører gjorde at vi sikk se kilder, teplantasjer og steder man bare må se. Ellers gikk tiden med til småreparasjoner, seil til seilmaker (noen som tror den eneste seilmakeren i byen som var tysk hadde gått på smilekurs må tro om igjen – han og kona ble nesten dagens samtaleevne i begrenset kundevennlighet….), osv. Fokka ble riktignok sydd/reparert, mens storseilet ble en jobb for Ivar/Mona/Øyvind. Restaurantene er mange, og i alle kvaliteter – det er rimelig her må en si så det ble mange i det øverste skiktet. Maten er god – det er utmerket lokal kjøttkvalitet på øya – det ser ut til at det er en av stolthetene. Kuene går fritt – og et er kun grønt gress å finne, ingen fjøs.. Fisken og utvalget er helt på høyde med hva en kan forvente på en øygruppe ute i havet – så fiskeretter har det blitt mye av. Jan har tenkt til å slå Jan Otto Johansen, vedå utgi «102 varianter av Bacalao».

Ellers er vi nytt mannskap – nå er Jan og Thomas dratt hjem, og Anne Gro, Mona og Ludwig er kommet ombord. Ludwig er 12, og tro kopi av Tore. Han kom ned med fly den 8., og L / T / AG var på hvalsafari og firehjulskjøring den 9. Ingen hval å se – men L var fornøyd da RIB’en de kjørte hadde 300 hk, og han fikk lov til å kjøre….! Etterpå var det 4-hjuls kjøring opp i fjellet / åsene. Tåka oppi der viste seg å være av norsk fjellkvalitet – og t-skjorte var i det kaldeste laget.

Fra El Mar en deilig morgenstund med milde vinder og skyfri himmel…..

Posisjoner: – DDMM/HHMM(GMT)/NGGMMSSS/VGGMMSSS- 1007/1010/N3801100/V2409800 – 3006/1015/N3821100/V3216300 – 2906/1340/N3816600/V3441800 – 2806/1240/N3754000/V3748250 – 2706/1200/N3748250/V4035400 – 2606/1052/N3757000/V4354000 – 2506/1128/N3845000/V4745000 – 2406/1118/N3921000/V5100500 –

Kommentarer

2 kommentarer til “10. juli, endelig ut paa ny legg, Az – Spania.”

  1. Geir Gjendemsjø avatar

    Flott å se dere seiler på egen kjøl igjen.

  2. Freddy og Hanne avatar
    Freddy og Hanne

    Ja så ble vi on-line, og kan følge sjøfolkene på ferden videre.
    Vi har så som så med sommervær i Bergen . Vi venter og venter.
    Nå skal vi på Egon å spise Lørdags kveldsen.
    Hilen og klem fra Hanne og Freddy.