Blogg

  • Weymouth og Darthaven

    La til i Weymouth kl. 20 etter 8 times seiling i flott vær. Ble liggende midt i gamlebyen.  Det ble en runde i byen og middag på en italiensk restaurant. Neste dag seilte vi videre (motor + genoa) med tidevannet, til Darthaven. Etter 8 timer seilte vi inn i elva og la til kai i øsende regnvær. Vind og regn hele natta. Vi våknet til sol i et nydelig område. Kan anbefales av alle som seiler i dette farvannet.

    Vi sitter nå på Historic Royal Dart, en gammel engelsk pub som ligger i forbindelse med en gammel jernbanestasjon hvor det for litt siden kom inn et nypolert damplokomotiv med 10 passasjervogner. Et fantastisk skue.

    Vi går videre mot Plymouth i dag.

  • Portsmouth

    Vi gikk fra Eastbourn kl. 1345 GM, for aa folge tidevannet vestover. Det blaaste kraftig og med donninger og vind rett forfra, fikk GOFFY kastet seg skikkelig. Farten var ikke stor, og det gjorde det ikke bedre at taaka la seg som en tykk graut over GOFFY. Men med radar og AIS gikk ferden mot Portsmouth uten problemer. Vi parkerte i nattemorket ca kl 2400. I morgen er det meldt pent vaer med SW vind. Meningen er aa rekke Weymouth foer strommen snur imot. Det er synd at Gudrun og Svein maa monstre av i Portsmouth. Vi skulle gjerne hatt de med videre, men Gudrun maatte vaere hjemme i Hammerfest innen 5.7. og rekker defor ikke aa bli med over Biscaya. Torunn og jeg seiler alene til Plymouth hvor Arne og Rune monstrer paa fredag kveld.

  • Eastbourne

    Vi seilte inn i havna i Eastbourne etter en fin dags seilas fra Dover. Vi ventet paa gront lys og gikk inn i en sluse. Det viste seg at vi maatte et stykke ned, da havnen for oyeblikket laa under havnivaet. Mens vi laa i slusa kom en repr. for havnesjefen og bookede oss inn slik at vi ble tildelt parkpl. Veldig smart og effektivt. Vi laa i en nydelig havn, med stort shoppingsenter i naerheten. Dette satte Gudrun og Torunn pris paa, noe flere velfylte handleposer tydet paa.

  • Dover

    Etter 5 timer motorseilin i shorts og bar overkropp, flatt hav og sol, gikk vi inn i havna i Dover under de hvite klippene. 30 grader og sol. Lite vind.

    Vi benyttet resten av dagen til aa gaa tur til toppen av klippene foer vi entret en liten pub og saa at England tapte 4-1 for Tyskland.

    Ferden gaar videre i morgen da vi maa vaere ute av havna foer kl. 0500 (GM) da portene stenges og tidevannet og stroemmen er gunstig slik at vi faar medstroems de forste 6 timene. Saa faar vi se om vi kommer til Eastburne eller til Brighton foer stroemmen snur.

  • Dunkerque

    Etter motorseilingfra Seebrugge i medstrom, sol og behagelig temperatur ankom vi Dunkerque kl. 2200. Det ble en kort natt for vi satte kursen ut i kanalen i retning Dover.

  • Zeebrugge

    Etter en lang dags seilas i strålende sol og lite vind, fikk vi en fart medsrøms på 9,2 kn. en del av veien. Vi kom frem til Zeebrugge kl. 2400. Vi anbefaler ikke andre å gå inn i denne store havna etter mørkets frembrudd. Vi lirket oss innover blandt store skip og industriområder. Langt inne i den store havna fant vi til slutt en plass for natta. I dag lørdag følger vi tidevannet sørover til Dunkerque. Gunstig start er kl. 1700. 24 grader og sol her i Zeebrugge.

  • Ljmuiden

    Onsdag startet vi tidlig fra Norderney i strålende vær og lite vind. Vi snakket med havnesjefen som mente at neste havn burde bli Vlieland, en havn som ville medføre 50 nautiske mil. Det syntes vi var passe for en dag med lite vind. Det ble motorseiling hele dagen. Vi kom fram etter 12 timer. Det viste seg at vi hadde gått over 80 mil (ikke 50 som havnesjefen hadde sagt). En del medstrøm til å  begynne med, ble utlignet med motstrøm siste delen av dagen. Imidlertid en fin dag på havet som krevde at vi måtte bruke faktor 30. Vlieland er en meget lekker havn hvor vi kunne tenke oss å bli noen dager, men turen går videre.

    Før vi startet i morges måtte vi fylle diesel. Ingen pumpe i havna, men ved hjelp av tralle og kanner fikk vi hentet 100 liter i nabolaget.

    Samme værtype i dag også. Vi satte kursen i retning Ljmuiden som i følge havnesjefen skulle være en nydelig havn som til og med har diesel i havna.  Går videre sørover i morgen.

  • Norderney

    Ankom Norderney i kveld etter lang motor/seil 9 timer. Strålende vær. Fint at Øyvind har funnet oss på nettet i kveld. AIS-en virker. Takk til dere andre som sender hilsen og blogger med oss. Videre vestover i finværet i mogen. 

  • Rendsburg/Brunsbüttel/Glückstadt/Cuxhaven

    dsc_0015.JPGMøte med båt i Kielerkanalen.

     

    Vi gikk fra Kiel ved 11-tiden og fikk beskjed fra havnesjefen at når vi kom til slusen til Kielerkanalen kunne vi bare seile inn blant de andre båtene og inn i den åpne slusen. Vi satte kursen inn i en åpen sluse hvor det lå en 100 000 tonns lastebåt og ventet. Plutselig fikk vi øye på tre mann i orange kjeldresser opp på slusen som hoiet og vinket oss ut av slusen igjen. Vi forsto at vi måtte fjerne oss fra slusen umiddelbart. Vi tørnet og satte full fart ut av slusen. Via VHF fikk vi beskjed om a vi måtte fortøye blant de andre småbåtene utenfor den gamle slusa. Kl. 1300 åpnet slusa, grønne signallys fortalte oss at vi kunne seile inn. Vi ble hevet 1,7 meter og kunne seile inn i Kielerkanalen samtidig som skuldrene senket seg.

    Etter 40 km. i kanalen la vi oss til for natten i Rendsburg.

    Etter en natt gikk vi videre i kanalen i solskinn i retning Brünsbüttel. I Brünsbüttel gikk vi rett inn i en sluse for å komme inn i Elben. Vi skulle altså ned 1,7 meter. Vi hadde vært unøyaktig med å sjekke høy- og lavvann utenfor slusa. Vi hadde tenkt å legge oss i en havn utenfor slusa til neste dag for å følge tidevannet nedover elven til Cuxhaven neste morgen. Mens vi lå i slusa snakket vi med mannskapet på en tysk seilbåt fra Hamburg. De fortalte at båten vår  var for stor til å gå inn i den havna vi hadde planer om å gå inn i. De fortalte at strømmen var så sterk oppover Elben at de rådet oss til å gå 7 nautiske mil oppover mot Hamburg for å søke nødhavn i en by ved navn Glückstadt. Det blåste 10 m/s og Elben hadde en strøm på 3 nautiske oppover. Vi gjorde 11 knop SOG. Inne i havna var strømmen stilnet, men det blåste 10 m/s. Vi fikk lagt til uten skade, kunne senke skuldrene å innta et bedre måltid i båten før vi gikk på pub og så Brasil –Elfenbenkysten på storskjerm. Stupte deretter til køys med støy fra skvulpende bølger i hekken.

     

    dsc_0016-1.JPG

    Vel fortøyd i Glückstadt.

     

    Kl. 1030 var det høyvann i Glückstadt, vi seilte ut og hadde en fart i solskinnet på 10,7 knop SOG. Etter å ha meldt oss til havnesjefen i Cuxhaven på kanal 69 seilte vi elegant inn fra sterk strøm i Elben til et rolig og koselig havnebasseng.

  • Rendsburg

    Vi gikk fra Kiel til Rendsburg første dagen i kanalen. Dårlig vær gjorde at vi valgte stopp halveis. Vi tar resten av kanalen søndag.