17. mai. Mandag

17. mai. Mandag 04 blir jeg purret og kaster i meg noen Rugsprø med pålegg, før jeg kommer meg opp i cockpit. Vakten min går rolig for seg, mens vinden øker litt, så farten oker med nesten en knop til 5,8. 04 er det vaktbytte igjen og da koker vi vann og spiser en Rett i koppen hver, og jeg går av vakt og sovner igjen i en rullende Katrina.

 

08 er det ikke nødvendig å purre meg, for jeg er utvilt og våkner av meg selv. Da er det 3 nautiske mil til Katrina har gått 10000 nautiske siden vi hentet henne hos Kristjan i Danmark. Det skjer klokken 08:44, for jeg sitter på kartbordet og passer på. Vi går nemlig for motor i 6,5 knop, seilen drar mest, for batteriene må lades igjen. Samtidig skriver jeg litt til bloggen. I natt har det ikke vært så rått som de to siste nettene, for jeg har klart meg uten teppe rundt bena. Sitter fremdeles i den blå shortsen, som er nesten hvit nå, falmet og den har fått en del saltvann på seg. En annen ting er at nå begynner det å bli litt kjedelig middagsmat om bord. Det er slutt på tomater og agurk, og det siste eplet er også spist. Lurer på hva byssa varter opp med i dag, som det er grunnlovsdagen vår? Nå er klokke blitt 09:20, Eirik sover, batteriene er fulladet og jeg skal opp i cockpit og stoppe motoren. 12:30 er vi samlet til lunsj, og Eirik lager seg fire Rugsprø med salami og egg, mens jeg spiser fire Rugsprø med smør, to med salami, majones og egg, en med Cheddar og en med geitost. Etter hvert nå friskner det på og det skal gå enda fortere senere på dagen. Nå går det så fort at på 6,2 knop er det 78 time til Horta eller 3,25 døgn Etter å ha sakket med værmannen Mads, blir vi i enda bedre humør. Han lover opp til 25 knops vind med bølger opp mot 3 meter, alt i gunstig retning. Først skal den komme fra sydvest det første døgnet, for den dreier oppover mot nord vest. Da beslutter vi å ta den opprullede Code Zero helt ned, for at den ikke skal slite seg, og det går greit. Eirik går på fordekket og jeg tar imot i forpiggen når den ligger på dekket. Vi er ikke sikre på hvor mye det er igjen på dieseltanken, men mine beregninger sier 30 liter. Da tar vi 10 literen i stuerommet og fyller på. Med 40 liter har vi nok til det vi trenger av lading resten av turen, forutsatt at været til Mads holder helt til Horta. Nå har han gått bort fra nordavind det siste døgnet og strekker seg til nordvest. Da blir det slør inn til mål. Bjørn ringer fra Ponta del Gada og er kommet vel frem til Azorene. Vi har også snakket med Linn og Kathrine, som begge har det fint. Mens vi subber nordøstover i 7 knop, med sjø som gjør at vi ruller en del, blir det laget ordentlig middag i dag, Byssa serverer klokken 17:30, stekte pølser, stekt bacon og stekt paprika servert med kokte poteter. For å feire at det er 17. mai blir det en akevitt klokken 18, før jeg prøver å sove litt. Men det går ikke, så etter en time er det opp og hygge seg med peanøtter og en cola hver. Nå er klokken blitt 21:15 og vi går for motor en time, for å lade batteriene. Farten tar seilene seg av, litt over 7 knop. Vi har nå seilt 2019 nm siden St Martin og 134 nm siste døgn. Jeg prøver å sove litt igjen, men det går ikke, så når jeg oppdager en nymåne på babord låring 21:30 sender jeg Eirik til køys