18. mai. Tirsdag Natten starter rolig og det første som skjer på natten er at jeg får en ufrivillig jibb 01, for Kåre slapper litt av. klokken 02 også, for fokka står plutselig bakk. Han har tatt seg en liten lur og gått over i Standby og båten endrer kurs fra 55 grader til 150.
Jeg sliter litt med å komme på rett kurs igjen, men når Eirik allikevel skulle purres, så kommer han fort opp i cockpit. Sammen ruller vi litt inn på den spridde fokka, men det gjør ikke noe m på farten. Siden klokken 12 har vi hatt tett oppunder 7 knop i snitt. Når alt er på skinner igjen, køyer jeg og sover til 06. Da begynner det å lysne i søt når Eirik køyer, og 07:15 stiger solen opp av havet. Vinden er litt opp og ned i natt, og 04 roer den seg litt. Da er det ut med de rullene som er dratt inn på fokka, og vi kommer opp i over 6 knop igjen. 09 er Eirik oppe igjen, for da må vi endre kurs fra 48 grader til rett på Faial, 65 grader. Da er det ned med spinnakerbommen og vi kjører fokka over på BB og slører mot mål i 7 knop. I denne farten bruker vi to døgn til Horta. Så surrer det videre og jeg spiser frokost klokken 11, Rugsprø med pålegg. 12:00 Siste døgn har vi seilt 15 nm og 2118 siden St. Martin. Etter at vi har satt opp blått rødt passeringsflagg på punktet der vi passerte klokken tolv, ringer jeg Mads for å få værmeldingen. Han kan fortelle at vinden holder ut på morgendagen, før den går mer på vest og løyer litt, ned til 5 – 10 knop. Da er det bare å seile på så lenge vi ennå har vind. Men det blåser kanskje nok nå, for hva skjer i en jibb? Jo hele løygangen til storseilskjøte drar seg til styrbord. Skruene som den er festet i, sklir der de skal sitte fast i skinnen. Nå sitter den bare i de to til styrbord. I det lille regnværet vi også har, er det på dekk å se hva som har skjedd. Ingen ting er gått i stykker, det hele har bare forskjøvet seg. Vi prøver å presse den på plass, men den sitter for godt i de to gjenværende skruene. Da er det bare å finne frem verktøy, 19 mm fastnøkkel, for først å løsne skruene, så dra de til etterpå. Heldigvis har jeg sett hvordan det hele er bygd opp, så vi må først ta ned de to panelene, med lampene i taket i salongen for å komme til. Panelene går fra forpiggen til akterlugaren og sitter med 14 skruer hver. Men med to som har tatt i en stjernetrekker før, går det greit å få de ned. Litt trangt er det å komme til boltene, men på en times tid er det hele over, panelene er på plass igjen og vi kan seile videre. Vi seilte for øvrig i 5 – 6 knop, mens vi holdt på. I dag blir det ikke så mye middagstell i byssa. Eirik spiser en Real Turmat, mens jeg spiser Rugsprø ved 21-tiden. Etter maten er det ikke noe særlig med vind, så vi starter motoren klokken 22 og har den i gang i fire timer før det kommer vind igjen. Vi skulle gjerne gått litt til, men har ikke nok diesel til bare å gå for motor. Vi må seile så lenge det er brukbar fart i Katrina, over tre knop. Dermed går vi inn i natten for motor.