20. mai. Torsdag

20. mai. Torsdag Nå går vi inn i det nye døgnet for motor. Tjuvkoblingen og sarting ble gjort en time før midnatt, og vi har den i gang helt til kvart over fire.

Da er det litt vind igjen, så vi seiler videre med fokk og storseil i seks knop. Når jeg tørner ut klokken 07 ruller vi ut Code Zero og øker farten en knop. Det hjelper litt på tiden igjen til Horta, som nå er nede i 22 timer med 5,5 knop 10 har vi felles frokost, som i går inne, bacon og tomatbønner. Men rett over klokken 12 er vinden vekk igjen, så Volvo’n startes og vi kjører videre i 6 knop. Etter våre beregninger skal vi nå ha nå diesel til å gå form motor helt frem. Men vinden kommer tilbake, så 14:35 seiler vi igjen, nå for fokk og storseil. En time senere bytter vi ut fokka med Zero og seiler videre i noen minutter før den må inn igjen. Vinden har dreid helt opp til NNV, så vi starter motoren igjen og den dytter oss frem helt til 17:15. Da kommer vinden fra rundt 300 grader og vi seiler mellom 5 og 6 knop. Og vi seiler hele natten med Zero i mellom 6 og 7 knop. Det er den friskeste natten på turen, og vi gjør unna 83 nautiske n på 12 timer, = 6,9 i snitt.