25. og 26. mai Som planlagt, 17:00 presis kaster vi loss og får hjelp av en svenske og en til å komme oss ut av den trange båsen. I det vi passerer dieselkaia blåser jeg tre ganger i hornet for Ruffino, som ligger og tanker og setter litt med fart på Volvo’n og kjører mot åpent farvann.
Rett utenfor moloen er det opp med seilet, før vi setter kursen mot nord. Det er ingen vind, så i 5,5 knop rusler det mot nord, der vi skal runde vest av Sao Jeorge før vi legger kursen til østsiden av Graciosa. Men før vi kommer så langt har Ruffino tatt oss igjen og slått av en prat, før hun raser videre. De kjører henne i litt over 7 knop, mot våre 5,5, så det tar ikke lang tid før hun er en liten prikk foran oss. Den lille vinden som er, den er ikke noe å seile i, så vi går fremdeles for når vi passerer øst for Graciosa 01:30. Da er det Bjørn som sitter på vakt. Jeg har sovet siden 22, men 02 er det vaktskifte, og i det skjer kommer vinden med 11 knops styrke fra SSV. 22:20 er det av med motoren, etter at fokka er rullet ut. Til å begynne med går det i litt over 4 knop, men vinden øker stadig litt, så etter klokken 06 er vi oppe i over 6 knop. Vinden og farten holder seg helt til vi har fått værmeldingen fra Mads klokken 18. til da har vi ligget på en kurs mellom 50 og 44 grader, men han anbefaler art vi styrer 70 grader frem til i morgen ettermiddag. Dermed kommer vinden, som har løyet litt, inn litt mere tvers så vi faller ned til 5,5 til 6 knop. Vi har snakket med Ruffino to ganger i dag og begge gangene har de ligget akkurat 25 nautiske rett nord for oss, og de endret også kurs til 70 grader ved 18-tiden. Tiden mellom avlesningene hver time går fort, men vi har rukket å spise to felles måltider, Frokost klokken 12 med egg, bacon og tomatbønner og middag klokken 19, som var stekte pølser og løk med speilegg over og poteter til. Nå, 21:30er det akkurat blitt mørkt og Bjørn sover i cockpit.