Blogg

  • De nye propellen

    Finisterra AS, har levert vår nye Kiwipropell, produsert i New Zealand. Det er en propell, der bladene er vridbar, og vrir seg i rett posisjon, enten giret står forover eller akterover. Den legger seg med strømmen når vi seiler, så akslingen går ikke rundt, selv når giret står i fri. Vi kommer tilbake til bruken, etter vi har fått testet den ordentlig.

  • 6. til 19. mai

    Endelig er det blitt tid til å sette seg ned å skrive noen ord på hjemmesiden. Det går i ett, jobbe ombord, tenke mye på nye, bedre løsninger, spise, sove og være litt sosial.  16. mai var vi hos Tora og Erik til  god middag og Melodi Grand Prix og den 17. var vi og spiste middag i Nadderudveien.

    Siden sist har jeg vært enda en tur ute på Blommenholm, der Southern Cross monterte det siste spinnakerfallet. Navy skulle sjekke fjernstyringen til ankervinsjen, men fikk ikke tid. Gunnar kommer ombord inne i OM (Oslo Motorbåtforening) før vi reiser.

    Hjemturen fra Blommenholm 14. mai kommer jeg til å huske lenge. Ed er nede og hjelper meg ut fra brygga, så 10:57 starter jeg motoren og drar avgårde. Det ser ut til å bli en rolig tur hjem til båsen i OM, men når jeg kommer ut på sydsiden av Snarøya, ser jeg mørke skyer i øst, som kommer mot meg. Jeg får på meg regntøy og seilervest i en fei og er akkurat ferdig i det vind og regn kommer. Det begynner med en slagside på 15 grader for bare riggen. Jeg går øst for Vassholmene, for å se på seilskuta som ligger ytterst i Lysakerelven. Hun kommer lensende utover med storseil, fokk og et seil på ræret. Det fosser om baugen hennes og jeg tror ikke hun har seilt så fort, så mange ganger før. Jeg har aldri vært ute i så mye vind før, og det er bare å håpe at de får ned seilene før de er på Slemmestad. Katrina stamper meg videre mot vinden, og går med 2300 omdr. / minutt på motoren. Det skal gi en fart på nesten 7 kts (knop), men hun oppnår bare  1,5. Litt senere leser jeg av vindmåleren, som viser 33,5 m/s. Katrina står da helt stille med 3200 omdr. /minutt, som vanligvis gir oppunder 8 kts fart. Men når det blåser orkan i kastene, så er det ikke annet å vente. Når Katrina er nordsiden av Vassholmene, faller vi litt av og får vinden inn på styrbord baug, kommer farten opp i litt over 3 kts. Jeg er glad seilene ikke var satt på Katrina. Etter en halv times tid løyer vinden en del og vi kommer meg inn til OM.

    15. mai kommer Erik ombord, og vi går for motor ut til La Sa, der Katrina blir heist på land. Hun skal vaskes over og under vannlinjen, poleres og stoffes, og La Sa skal se på propellaksling, motor og skifte propell.  Vi får ikke gjort så mye på fredagen, men Erik og jeg bor ombord, og får i oss en bedre middag. Lørdag våkner vi med friskt mot og vasker båten på halvanne time. Poleringen går også greit, så når Kathrine kommer ned ved 14-tiden er vi nesten ferdige. Jeg gnir ut det siste med voks, mens Kathrine og Erik har røykepause.  Det blir lunsj ombord, før Erik kjører til Larkollen, for å feire 17. mai. Vi drar til Tora og Erik. Etter Grand Prix er jeg ombord igjen, og 17. mai, i solskinnet, er jeg klar til å stoffe Kathrina. Jeg er ferdig ved 15-tiden, og kommer Kathrine og henter meg til middagen i Nadderudveien.

    Manadag 18. skal La Sa gjøre jobben jeg har bestilt, men Egil, han som sitter på avtaleboken, sier de ikke har noe avtale med meg og at Katrina må ut i vannet igjen. Etter litt småkrangling frem og tilbake ender det nmed at Kim skifter til Kiwipropell og setter på en ny sinkanode, og jeg får stoffet de siste flekkene, mens Katrina henger i stroppene.

    Litt over kl 10 er Katrina på vannet, motoren startes og jeg setter giret akterover. Katrinas nye propell drar henne akterover og ut fra havnen. Ute i Bestumkilen tar jeg en liten prøvetur, før jeg setter kursen mot OM. Katrina får ikke helt densamme toppfarten, men det ser ut som om jeg trenger mindre turtall fr å komme opp marsfart.

    Nå er det meste av utstyret ombord, og det begynner å komme på plass. Redningsflåte, danbouy, kasteliner, drivanker, lys til vestene, henger på pushpiten, men noe må lages, blant annet deksler til lukene. Under dekk er det laget skoskap under skapene i lugarene og rydding pågår stadig. Vi har også kommet til en sped begynnelse på en liste over hvor alt skal lagres i båten. I dag kal Wictor og jeg ut å kjøpe klatresele, som skal brukes til å entre mastetoppen med, og mannen med høydeskrekk skal opp i toppen før vi drar. Kanskje vi da får byttet til ledpære i ankerlanternen.

    I salongen er det byttet til ledpærer og de bruker 90% mindre strøm enn de «gamle».

    Vi tror vi er i rute, så skjegget faller nok når Katrina er døbt 25. mai.

  • Oppgradering

    Nå har jeg bodd ombord siden 28. april, og får stadig gjort litt ombord, de tre siste døgnene på Blommenholm. Der har Navy satt inn inverter på 230V/ 600W og en ny, mer effektiv laderegulator fra Sterling. Souhthern Cross Spar gjør også en stor jobb. De legger opp et nytt storseilfall, trimmer riggen og gjør det siste på spinnakerbommen. Da er det bare et nytt gennakerfall som mangler derfra. I storseilet skal det settes inn et tredje rev, mens Tryseilet, som ikke passer helt til Katrina,  skal minskes en del. På båturen hjemover var jeg innom Gran Seil på Oksenøya i går og leverte. Der jeg skal hente Code-O og rulle i begynnelsen av neste uke.

    På resten av veien hjem blåser det kraftig, så når jeg kommer klar av på sydsiden av Snarøya, ruller jeg ut fokka og lenser innover.  Den lille fokka gjør at når jeg er inne ved Oslo Kajakklub kan registrere et snitt 6,8 knop.

    Jeg har de siste dagene fått mye kritikk av Kathrine, for jeg nekter å ta skjegget før båten er klar til avreise. Olav påstår jeg ligner på Yassir Arafat, så det kommer en del spydige kommentarer. Men jeg står på mitt, og blir ikke båten helt ferdig til 25., så får jeg, med skjegg, ikke være med på middagen i OM av Kathrine.

  • Tora er gudmor ved dåpen av Katrina.

    Som de fleste nå sikkert vet, er det avreise 25. mai og klokken 17 den mandagen skal Katrina døpes. Vi har vært så heldig å få Tora til å være gudmor, som litt motvillig må knuse en flaske Champagne mot baugen til Katrina.

    Etter dåpen blir det middag på Kroa, til de som vil spandere det på seg, eller de kan ta seg en øl, mens vi prater sammen. Så kaster vi loss før de minste må hjem i seng.

    Til dere som skal spise, så gi en liten melding, så kjøkkenet får en liten peilig på hvor mange som er sultne. Menyen blir det spearribs, som vi kan anbefale.

  • 28. -30. april

    Mandag går jeg for motor til Blommenholm og Southern Cross Spars AS, for å få mere utstyr ombord i Katrina. Der skal de  levere ny spinnakerbom, montere skinne til den og til tryseilet, trimme riggen og montere en radarreflektor i masten. Navy Høvik skal etter reperasjon, sette inn den sorte Furunoboksen, som fordeler GPS-signalene ut til de ulike instrumentene.

    Mandag blir det ikke gjort annet enn den innsatsen jeg gjør i stuerommet, som jeg deler opp  med hyller. Det er for at det skal bli lettere å komme til den nederste, inmnerste plastkassen.

    Tirsdag får Ed og Noel montert skinnen til spinnakerbommen og hengt opp bombrensen på bommen. Jeg er nesten ferdig med hyllene, der det står igjen lister i forkant.

    Onsdag får Thomas fra Navy satt inn  den sorte sorte Furunoboksen. Ed og Noel får montert skinnen til tryseielt. Resterende arbeider skal gjøres 6. mai.

  • Southern Cross Spars AS

    Southern Cross Spars AS ved Ed og Noel, har levert og montert følgende ombord i Katrina: kuttestag, lensetakler og fester i dekket til disse, skinne for tryseliet, skinne til spinnakerbom, spinnakerbom, et fall nr to til spinnaker. De har montert en kraftig radarreflektor, trimmet riggen, sjekket den, noe som gjorde at det ble funnet feil montering fra båten ble rigget som ny i fjor.

  • Hva skjer

    Nå er vi endelig oppe og går med en intenettside, så det blir lettere å holde alle interesserte oppdatert med hva vi driver med.

    Fredag flytter vi fra hytta i Naverfjorden til Oslo, først til Tyribakken, men fra søndag ned i Katrina. Der skal vi gjøre de siste forbredelsene til seilturen. Mandag morgen skal Katrina ut til Blommenholm, der Ed skal sette på skinne til tryseil og spinnakerbom, riggen skal trimmes og Navy skal montere en inverter. Så håper jeg Navy har fått tilbake den sorte Furunoboksen, den som sender data rundt til de forskjellige instumentene, som har vært på rep siden november.

    Katrina skal på land 15. – 18. mai hos La-Sa, der de skal sjekke  en ressonans i  propellakslingen, eller om det er noe galt med propell/ aksling, det skal skiftes skiftes propell og hun skal poleres og stoffes.

    Wilhelm

  • Gran Seil

    Gran Seil  på Oksenøya i Bærum leverer alt du vil ha i seilduk til båten din. Vi har benyttet seilloftet gjennom 10 år, og til Katrina har Gran Seil levert Gennaker, strømpe til gennakeren, Code Zero, trekk til fokka, og lebrett til køyene.

  • Plastkort Norge

    Plastkort Norge, designer og selger alt i plastkort og har et bredt lager med tilbehør.

  • Arne Olav Berg AS

    Arne Berg i Arne Olav Berg AS, planlegger og selger individuelle løsninger på hytter og hus i samarbeid med Tinde Bygg AS. Kan også skaffe populære tomter i Sør-Norge. Ta gjerne kontakt på telerfon 900 74 713 eller arneolav@tindehytter.no