Forfatter: webmaster

  • Lukten av land

    Motorseiler nesten mot målet; seiler på «vindauto» som betyr at Pigalopp får lov å beblostemme kursen litt selv alt etter hvilken retning det blåser. Da klarer vi å holde maks høyde, vind i seilene, god fart og ha akseptabel komfort ombord (i motbølgene). Ulempen er at ruten blir litt lenger.
    Værrouter Mads har instruert oss til å holde maks høyde før vinden dapper (nesten) helt av og igjen kommer fra øst. Da må vi slå og ta vinden inn fra styrbord side. Huff, ikke kjekt å bruke regattaord som «kryss», «slå» og «høyde» for en sedat turseiler som Pigalopp, men alternativet er Frankrike, Spania eller drivanker:
    Franskemenn har vi igrunnen sett nok til for en stund selv om de fleste stort sett var veldig snille og høflige. Vi har til og med truffet noen hyggelige franskmenn underveis som kan engelsk! Er forresten en kar på Guadaloupe som skulle hatt seg en dukkert i iskaldt vann og gjerne rullet litt tjære og fjær (selv om han ikke klarte å beholde PC’en min…).
    Spania frister jo igrunnen ganske mye, men da spørs det om det blir noen GladMat eller høst i Stavanger på Pigalopp…
    Drivanker – tja blir det for humpete har vi jo en dags forsprang på Aurelia og Tempest som begge startet før oss 🙂
    Selv om vi etterhvert kjenner lukten av land gjelder de tre S’ene også idag. Skulle gjerne gjort noe mer ombord, men det er ganske slitsom når alt ligger på skrå og bølgene kommer forfra. Blir kroppen skjev etter en uke på skakke?
    De som ringer oss må huske å ringe flere ganger – det tar litt tid før vi hører tlf når vi går for motor.
    Antar det blir land i sikte imorgen formiddag om ikke været slår seg helt på vrangen.
    Kl 1915 utc Utseilt distanse 1297nm – 92nm til Kinsale…

  • Sol og taco

    Jepp; vi har fått sol !! For første gang siden avgang Azorene har vi hatt en hel dag med sol. Ganske deilig og spesielt ok å kunne få tørket noen klær og puter i cockpit.
    I tillegg har vi fått vind fra nordøst; akkurat i den retningen vi skal… Altså god gammel motvind (og bølger…). Seiler nå så høyt som mulig mot vinden på vindauto. Støtter med motor etterhvert som vinden løyer. Vanligvis skal det blåse sørvest her – altså fin medvind. Langtidsprognonsene når vi la ut indikerte motvind og vi er med godt mot, men må nok se langt etter fartsrekorden vi lå an til å ta; vi seilte 1/3 del på to dager og kunne altså i teorien seilt Horta-Kinsale (1150nm) på seks dager. Nå ser det ut som vi må bruke de estimerte åtte dagene; ruten blir som kjent lengre på kryss og i motbølger.
    Ellers fine forhold, sjøen har lagt seg og blir mer ryddig. Dagen ble avsluttet med etappens så langt beste middag; taco a la Trond. Litt utfordrende å spise det på skrå, men svært godt var det!
    I skrivende stund er har vi utseilt 1234nm på loggen og har 135nm igjen til Kinsale. Ankomst Kinsale ser ut til å bli over lunsj onsdag. Tempest ligger ca ett døgn bak oss – Aurelia noe mindre.
    Vi er litt usikre på hva som bruker mest diesel for tiden; varmeapparatet eller Yanmar’en? Vi har uansett nok i massevis til begge deler enda.

  • Ventedagen

    Dette var altså dagen hvor vi var klare for hva som helst når det gjelder været. Vi ventet og etterhvert kom vinden opp i 25kn steady, noe mer i kastene. For anledningen var tredjerevet tredd opp sammen med downhaul line på storseilet slik at vi kunne ta det ned uten å gå på dekk
    Etter å ha ventet en hel del mer begynte vi å forstå at nok en gang hadde Mads i FriVind klart å snike oss foran lavtrykket. Bak oss var det en vegg av skyer, mens vi hadde lettskyet og god bør mot målet. Iflg Mads fikk vi denne gangen veldig godt betalt for å seilt så fort som forsvarlig de foregående dagene.
    I ettertid har vi fått vite at vi var ca 50nm fra værsystemet, så Tempest som var ca 60-70nm bak oss fikk en 10 timers dans med Neptun. De hadde hatt steady vind på 35-40kn og opp i 50+ i kastene. Heldigvis var de som oss godt forberedt og sto dansen ut med stil.
    Vi ønsker Kylie lykke til på ferden mot Oslo; vi har ca samme distanse igjen til Irland.
    Ellers er det altså de tre S’er som opptar oss; seile, spise og sove.

  • Den store arbeidsdagen

    Lørdagen ble den store arbeidsdagen ombord. En masse ting som bare seilere ser og vet at tar tid ble utført i påvente av lavtrykket som er meldt ikveld/natt. Det kan nevnes at nå har Pigalopp fått permanent 3dje rev, downhaul på storseilet (antar det er ett brukbart navn på line som en kan trekke ned seilet fra cockpit?), slepegear montert for drivanker for bare å nevne noe.
    Sålangt har vi ikke sett noe verdens ting til været som vi venter på. Yanmar’en har jobbet trofast på 2000 rpm siden kl 10 i morges – litt over økonomifart, men så er det jo også første gang propellen brukes på denne overfarten. Dermed ble det også anledning for crewet å ta en velfortjent dusj på selveste lauvadagen. Orden må det være.
    Gjennom det siste året og spesielt under lange nattevakter og i våte havner har det gått mange fine tanker kalesjemannen på Roaldsøy som har utstyrt Pigalopp’en med Atlanterens største sprayhood og Karibien’s flotteste bimini. Igår syntes Neptun at det var nok og på en ellers stille natt prøvde han å rappe akterkapellet vårt. Vaktleder Trond fikk seg en liten støkk, men slapp unna med verken vann i munnen, ørene eller nesen. Imidlertid fikk kalesjen seg en smell, eller rettere sagt bøylen til kalesjen, så nå har Pigalopp fått utseende som en ganske alminnelig seilebåt. Vi føler vi seiler cabriolet og sender mange tanker tll de andre båtene som har måtte seilt slikt i all slags vær. Igrunnen litt deilig når været er fint og ganske mye kaldere når det ikke er så fint…Kan jo også nevnes at vi fikk bekreftet at cockpiten drenerer vann fort, selv om Jonathan-veggen sto på under benken akter. Denne er fjernet om det blir stordans ikveld. Er det noen vits å fortelle at vi hadde snakket om å ta ned kalesjen idag…?
    I skrivende stund utseilt 808nm og ca 450 nm igjen til Kinsale, IRL.

  • Sove, spise, seile, mens en drommer seg bort…

    Litt moderert utgave av CC Cowboy’s «damene på Domus» – det er litt slik vi kommer til å ha det frem til natt til søndag. Da ventes sterkt økende vind, men i litt mer moderert utgave enn først antatt – heldigvis. Ser ut som maksvind blir 25-35kn, med noe mer i kastene. Det har Pigalopp taklet før uten problem, og skal gå bras denne gangen også. Litt vått og humpete når vind og bølger kommer rett forfra, men vi er godt stilt i forhold til mange mindre båter. I tillegg seiler vi så fort som forsvarlig før lavtrykket setter inn for å prøve å komme oss nord for lavtrykket – der er vind og bølger mindre.
    Slik det ser ut nå skal dette været treffe oss tidlig søndag morgen til mandag kveld. Husk at dersom en prøver å ringe oss må en ringe lenge (og flere ganger) fordi sannsynligvis hviler èn mens den andre er i cockpit – med lukket luke i dårlig vær. Og ja; selvsagt henger alle i sikringsline utendørs og ingen går på dekk uten at den andre følger med. Normalt skal det heller ikke være nødvendig å gå frem på dekk når alt er klargjort på forhånd.
    Fikk idag melding om at «Yr» har snudd; de var ikke klare for å seile gjennom to kulinger og var i tillegg nærme land. De startet ett døgn etter oss. Sikkert en fornuftig beslutning for en familie på fem. Har også fått bekreftet at «Kajsa» – den desidert minste norske båten (27 fot) – nå har ankommet Horta. Veldig kjekt å høre; det ble sendt mange tanker til dem under det forrige lavtrykket når vi lå i havn.
    Utseilt 600 idag nm og da gjenstår ca 75nm til vi er halvveis. Antar det skjer natt til lørdag – altså litt over tre døgn siden avgang Horta. Det er en god del foran skjema som er 150nm/dag, så vi er spente på hvor mye vi blir satt tilbake av lavtrykket. Imorgen venter vi en periode med svært lite eller ingen vind. Da blir det motring og setting av stormfokk, rigging av drivanker (better safe than…) i tillegg til 3dje rev («å reve» betyr som kjent å minske seilarealet). Alt er funnet frem og klargjort idag.
    Vi sover, spiser, drikker og koser oss ombord – alle basisbehovene er dekket. Idag har det også vært sol og fin vind mellom 15-25 kn i moderate bølger. Seiler mellom 6-8kn på bidevind rett mot målet. Sånt liker vi!
    Alt vel ombord og vi gleder oss til mandag kveld !!!
    Ø

  • Rask seiling og melding om lavtrykk

    Da har vi altså kommet veldig godt igang med ca 380nm utseilt første to døgn. For ordens skyld er posisjonen vi oppgir kl 12 utc, mens bloggen blir ofte skrevet senere. Total distanse vi skal tilbakelegge til Kinsale er 1150nm – i virkeligheten gjerne 1300nm gjennom vannet. Den første tredjedelen gjorde vi unna på rett over to døgn… Vi antar allikevel at vi kommer til å bruke rundt åtte dager totalt.
    Som sikkert de fleste vet mottar vi daglige værrapporter og meldinger via email basert på vår posisjon fra Mads i FriVind. Dette er vanligvis en flott måte å kunne tilpasse seg «det som kommer». Ulempen er at noen ganger kunne det kanskje vært greit å ikke vite om det «som kommer». Slik kan det oppleves nå; vi har fått melding om ett tildels kraftig lavtrykk som absolutt vil passere vår rute. Vi kommer sannsynligvis i nærkontakt natt til søndag. Ser ut til å vare i noe over ett døgn. Valget ett av to; snu eller gjør båt og mannskap klar for vind og bølger over middels.
    Sammen med Tempest, Aurelia og noen danske båter går vi for det siste. Det betyr at matpakke må smøres, alt løst inni båten må pakkes ned, vi skifter til stormfokk, monterer tredjerev og gjør klar drivanker (SeaBrake), mm. Alltid litt rart å måtte gjøre alt dette mens havet bare legger seg mer og mer og vinden er i ferd med å forsvinne helt, men forberedelser er det viktigste i møte med dårlig vær.
    Hvorfor ikke endre kurs? Kunne vært ett alternativ, men dette lavtrykket ser ut til å passere fra vest mot øst og dersom vi legger kursen mot Spania (La Coruna) vil det bare komme etter oss. Ingen seilere ønsker å nærme seg en ubeskyttet kyst som den spanske i høy sjø og sterk pålandsvind… Uansett har vi to dager på forberedelser og mye kan enda endre seg. Meldingene ser allerede bedre ut enn de gjorde i starten og vi håper dette fortsetter. Pigalopp er uansett klar om Neptun byr til dans.
    Idag har vi hatt fin-fin seiling med vind 15-25kn mellom 90-120 grader babord – forhold som Pigalopp’en liker svært godt. Nå venter heldigvis to rolige dager. Fredag blir altså arbeidsdag ombord og vi venter i spenning på oppdaterte værmeldinger fra nord!

  • Farvel Horta og crewbytte

    Igjen på havet!
    Da var Pigalopp’en igjen i full galopp utpå havet. La ut fra Horta kl 17 utc tirsdag og fikk unnagjort ca 180nm det første døgnet – mer enn godkjent! Ganske rotete bølger ut fra Asorene, men vind på 20-25kn WNW gjør at vi holder fin fart mot Kinsale, Irland som er neste planlagte havn. Mulig vi durer på direkte til Dublin, men det vil tiden vise. Seiler sammen med Tempest og Aurelia, og flere kjente båter skulle legge ut bak oss etterhvert.
    Horta var en flott opplevelse og de fleste var igrunnen enig i at det var deilig å komme tilbake til Europa igjen, selv om vi kanskje skulle hatt noen grader mer. Det var i det hele tatt ganske fint å kunne spasere rundt i en ordentlig by, handle billig og god mat, treffe hyggelige mennesker og bli mottatt med smil overalt. Det er nemlig ingen selvfølge alle steder i verden. Havneleien var også på hyggelige 5-15 euro alt etter hvor en lå. Vi endte opp som en liten skandiavisk koloni, med 10-15 båter longside hverandre i tre rekker – svært sosialt og nok en påminnelse om at vi er tilbake i Europa. Gjett hvordan stemningen var når det kom inn nye kjente båter etter 15-25 dager på havet i tildels røft vær…
    Siden vi ble liggende og vente på ett par lavtrykk (med stormvarsel) som skulle passere Horta ble avgangen vår akkurat en uke forsinket ift målet vårt. Det gjorde at Rune og Mario ikke hadde tid nok til å bli med videre slik planen var. Heldigvis finnes det også seilere uten båt, så Pigalopp er veldig takknemlig og fornøyd med å ha fått ombord Trond Vika Furu til Irland. Trond har seilt nesten samme runde som Pigalopp, men på litt forskjellige båter. Sist båt han var ombord i var den norske katamaranen Rattatta, fra St Martin til Horta.
    Av ulike tekniske grunner klarte vi dessverre ikke å få lagt ut bilder fra Horta; det anbefales å se på bloggen til Tempest som lå longside utenpå oss. Her finnes noen kjekke bilder som beskriver livet i havn etter havkryss.
    Pigalopp takker igjen Rune Lunde og Robert-Mario Johansen for vel utført innsats – vi håper de har kost seg ombord og fikk en fin tur hjem!
    Ø

  • Hilsen fra Horta

    Hei alle sammen!
    Mandag og vi har endelig funnet tid i programmet til å skrive blogg igjen. Som dere sikkert vet ankom vi Horta torsdag ca 1900 lokal tid. Vi var glade og stemningen steg til nye høyder da vi så land. Det var en fantastisk innseiling med toppen av Faial (ca 900 moh) og toppen av Pico ( ca 2200 moh) for anledningen pyntet i det hvite som vi er så glade i hjemme i Norge. Det flotte mannskapet på Rattata tok imot tampen vår, vi fikk noe godt i glasset og havnet i sjøen alle mann.
    Utseilt distanse ble 2365nm fra St Martin til Horta – 16 dager og to timer (inkludert grillaften ombord i Aurelia og bading…).
    Vi ligger her i Horta sammen med en hel gjeng Skandinaviske båter. Ellers har vi kost oss masse her på land, umulig å gå i detaljer om alt men høydepunkter som kan nevnes er fellesmåltid med mannskapet fra Aurelia, Rattata, Avalon(dk), Chili(dk), Tempest og Mari, gatefest (Feiring av St.Augustin tror vi) med folkemuskikk/dans sukkerspinn og kasting på blikkboks. Petes svarte også til forventningene. Fantastisk stemning i hele byen. Innimellom har vi rigga skuten, vasket klær og tirsdag ble storhandelen gjennomført slik at vi var klar for avgang. Dessverre har værmeldingene vært negative. Vi ligger altså å venter i spenning på medvind fra Mads hjemme i Norge.
    Alt vel og vi kommer sterkere tilbake på bloggen så snart vi setter seil eller med oppdatert rapport fra Horta.

  • Land i sikte

    Hei
    Ja onsdag kveld så vi land for første gang på 15 dager. Det var øya Flores, den vesligste av øyene som viste seg i horisonten. Kapteinen var på vakt og gikk klar med ca 35 nm. Men vi hadde da i overkant av 100nm igjen til Horta, og ikke tid til sightseeing. Vi seiler fortsatt skarpt på vinden. Siste døgn har vi hatt mellom 15-25kn vind, og de høyeste bølgene på turen. Sikkert over 3,5 meter. Dette har gitt oss gode sjøbein, som vi sikkert får god bruk for i løpet av helgen:) Vi har god høyde og klapper til kai torsdag en gang. Faial kommer nok til å vise seg tidlig på dagen da den stikker 931m over havet på det høyeste. Må bli et mål for helgen å komme seg dit!!!
    Ellers kommer vi ikke hjem før det verste Rybak hysteriet har lagt seg. Kapteinen har ikke hørt sangen, og lever i lykkelig uvitenhet. Resten av mannskapet var lei før de dro og vurderer å bli i utenriksfarten til det roer seg.
    Ellers hadde jeg siste nattevakten nå og det var fire flotte timer. Stjerneklar himmel, en seilbåt akter på babord (som vi seilte fra), og masse delfiner som lekte rundt båten. De var lett å se med hvit stripe ispedd litt morild etter seg gjennom vannet. Nå blir det en blund.
    Robert
    _________
    Været har bedret seg litt siste døgn og vi klarte å seile litt igår. Etter tips fra den midlertidig avmønstrede overstyrmannen (damen) satte vi skjøte innenfor vantet (i masten) og fikk dermed dradd seilet nok inn og ned. Takker for det og andre gode tips: grunnen til at vi ikke byttet seil var at 3en (4en?) fra Virginia er litt før høy (lang) for kryss, men funker for lens fordi vi da kan sette seilet i dekk. Hmm; ikke rart den båten seiler bra når den har lenger forstag enn en fet dame på 43 fot… I tillegg er det ikke gøy å pakke sammen en genoa duk på 50 kvm i vind mellom 25-35kn! Våre ører fikk hvile fra igår kveld til midt på dagen idag når både vinden og strømmen kommer forfra…
    Kl 12 idag kunne vi rope «land i sikte» for annen gang og denne gang er det rett land; Kl 13 utc har vi ca 33nm igjen til Horta – det gir en ETA på ca kl 19. En del motstrøm foreløpig. Vi ankommer som andre norske båt i denne konvoien på ca 20-22 skandinaviske båter. Faktisk er vi først om du er en av dem som mener katamaren ikke er en båt… Fikk telefon igår fra katamaranen Rattatta og stemningen hørtes veldig god ut. Dog var det noe trangt i havnen; på denne tiden av året er mange seilere som trekkfugler og trekker til Europa for sommeren. Anslagene går på 800-1200 båter i året som bruker Horta som pit stop medio april-juli.
    Vi har faktisk ikke allverdens så må fikses ombord denne gangen etter ca 2350nm. Kun en ny grønn lanterne som Neptun rappa etter ett døgn eller tre, og en tur i masta for sjekk + tricolorlanternen vår som har sviktet oss. Men det skal bli greit å ta noen dager i land, noen lange dusjer og spise noe god mat, og kanskje en øll? Mario savner ferske grønnsaker så vi må nok også i butikken en tur.
    Satser på at det kommer en blogg fra Horta, men kan (av erfaring – ikke sant Atle?) dessverre ikke love ekstakt tidspunkt for publisering. Over og ut for denne gang!
    PS! Foreløpige planer består av avgang til Irland tirsdag, men planer er til for å endres og vi har heller ingen værvarsel pt.
    Øystein

  • 2 uker pa havet

    Hei
    Ja da har vi vært over 14 dager på havet. Det er rekord for 2/3 av mannskapet her ombord. Vi har gått 80 grader øst de siste dagene, og da solen stakk fram i 5 tiden om morgenen igjen var det på tide å stille de siste 2 timene for å tilpasse oss tiden på Azorene. Nå praktiseres altså UTC tid ombord og vi tror det er samme tid som i Horta.
    Vi jobber oss opp høyde for å få seilforhold inn mot Horta, det er slitsomt med mye sjø og vind ca 20-25 kn med perioder opp i 35kn fra NNØ – altså nesten rett i trynet. Motorseiler nå med to rev i stor og innrullet forseil. Har problemer med å få så lite av forseilet til å stå så høyt mot vinden. Venter en økning i vind og bølger til 3-3,5m onsdag. Det er de største bølgene vi har hatt sålangt og normalt ville nok kapteinen beordret kursendring, men siden vi er så nærme land har vi fint få alternativer. Azorene er tross alt bare noen små øyer i ett ellers ganske stort hav. Ellers har vi hatt store Flipperflokker på besøk.
    Takker for all info vi har fått om Azorene/Faial/Horta. Nå mangler vi bare et ca innbyggertall på Faial, så skal vi si oss fornøyd. Førstemann til mølla blir det skålet for ved ankomst. Vi kan snart kjenne lukten av land og portvin, rom fra Karibia er medbragt så det skal nok bli en bra fest en av de nærmeste dagene. Kapteinen har ved hjelp av sekstanten sin funnet ut at vi kommer inn torsdag. Væravhengig, men skal nok gå bra. Så får vi se om vi kommer gjennon byråkratiet, slik at vi kan kikke litt på de portugisiske øyboerne første kvelden.
    Takker igjen for hilsener og informasjon, håper alle har det bra hjemme.
    Utseilt dist: 2138 nm Distanse til Horta kl 12 utc onsdag: 180nm
    Alt vel
    Hilsen 12-4 vakten – Mario