Vi har lettet anker og er paa vei mot Isla Graciosa. Vi har vind 120 grader inn paa babord side. Det blaaser 13-16 knop og vi seiler i 7,5-8,0 knop. Lite boelger og til natten er det full maane som gir oss lys. Alt vel ombord.
Blogg
-
Funchal
Vi ligger utenfor Funchal ps anker. Vi har ikke helt bestemt oss for om vi letter anker i loepet av dagen for aa sette seil mot kanarioyene. Naar vi er under seil vil vi proeve aa oppdatere bloggen en gang i doegnet. Alt vel ombord.
-
Baia da Abra
Vi er ferdig ankret i Baia da Abra. En kort soendagstur fra Porto Santo til Madeira. Vi har det flott, vaer og temp i vann/luft er helmax. Alt vel omord.
-
Porto Santo
Vi kom fram til Porto Santo 01.10.08 kl 1700 UT. Turen over ga mye god seiling, maatte ty til jern hesten de siste milene. Til tross for at vi ikke kunne seile for fult paa grunn av autopiloten ble snittfarten 6,2 kn. Anker drammene ble inntatt sammen med de friske jentene ps Las Primas. Vi blir liggene her i ca 1 uke.
-
Cascais – Porto Santo, Madeira
Så var nok en tredagers havkryssing over og vi ligger vel fortøyd i en bøye i havna i Porto Santo, den første av øyene i Madeira øygruppen. En liten og ganske karrig vulkanøy med ca. 4000 innbyggere. Her tenker vi å bli en ukes tid og utforske byen og terrenget rundt før vi reiser videre til Madeira. (mer…)
-
Ps havet
Vi er ps vei til Madeira har 39,2 nm til porto santao. Det blsser laber bris fra WNW. Vi ruller mye ps grunn av lite vind det var bedre med kuling og fart i bsten. Vi seiler i 5 kn. Alt vel ombord.
-
Ps havet
Vi er ps vei til Madeira har 161 nm til porto santao. Det blsser forsatt liten kuling fra NNE. Vi seiler i 7/8 kn. Store deler av natten var det stjerneklart. Alt vel ombord.
-
På havet
Vi er på vei til Madeira har 365 nm til porto santao. Det har blåst liten kuling gjennom hele natten. Vi seiler i 6/7 knop. Har revet mye på grunn av problemer med autopiloten
-
Cascais
Vi er ps vei til Madeira har 464 nm til porto santao. Vind E 14 kn fart sog 6kn.
-
Peniche – Cascais
Etter en ekstra dag i Peniche slik at skipperen fikk kommet seg av et hardt og plutselig mageonde, satte vi kursen videre soer. Vi hadde regnet med en dag for motor, men fikk seilt nesten hele veien. Riktig nok ble det en skarp kryss nedover siden vinden som vanlig kom mer eller mindre rett i mot, og det var saa kaldt at jeg maatte finne fram igjen fleece bukse og genser for ikke aa fryse i hel, men det ble allikevel en flott dag paa sjoen.
Naa har vi vaert her i Cascais i en uke og har kost oss sammen med masse andre norske baater som ligger her. Akkurat naa er vi ti stykker; Endely, Tempest, Good Mood, Las Primas, Leikaren, Ruffen, Opportune, Motgang og Roevaer utenom oss selv. Og for et par dager siden gikk Amor Fati og Emblem som ogsaa har lagt her noen dager. Det betyr at vi har det mye mer sosialt enn sist vi reiste denne veien og neste ikke saa et eneste norsk flagg. Forrige fredag hadde vi strand-party for alle de skandinaviske baatene som laa her, kjempekoselig! (Bilder av dette finnes paa Tempest sine hjemmesider, vi hadde som vanlig glemt dette viktige mediet…..) Og da Endely kom for to dager siden, ble det en stor og lang ankerdram der sammen med Tempest og Las Primas.
Det har vaert noen herlige, avslappende og ikke minst solfylte dager uten de store hendelsene. Utenom aa trimme litt langs den flotte strandpromenaden noen dager, noe som i vert fall gir oss god samvittighet om ikke noe annet, saa er det vel det at vi har maattet reankre to ganger den stoerste jobben vi har hatt! Foerste gangen fordi ankeret plutselig ikke satt fast lenger, og andre gangen fordi politiet kom og bad oss om aa flytte lenger bort. Siste gangen medfoerte det at vi mistet baatshaken da vi skulle hekte av en vaier som hang paa ankeret vaart, saa naa maa vi finne oss en ny. Men vi har da puslet litt paa med litt annet ogsaa, som klesvask, litt reparasjon paa fokka (skipperen satt og traaklet en hel dag oppe paa dekk…), handling, matlaging og oppvask. Uff, ja, det er en travel hverdag!
Naa venter vi paa et godt vaervindu foer turen gaar videre til Madeira og Kanarioyene. Vi har snakket med verftet i Las Palmas som har lovet oss plass paa land i midten av november og da skal vi bunnsmoere og pusse skuta foer videre seilas. Iht til vaermeldningene ser det ut til at vi setter avgaarde soendag morgen.