Dagen i dag startet som den sluttet i går, stille og pent vær. Nok en dag med motorseiling, men nå har Frivind lovet frisk vind fra mandag ettermiddag. Den skal vare hele uken, så vi håper at vi da kan få en grei båtfart. Dagen i dag har gått med på å rydde etter festen i går og drive med litt forefallet arbeid. Skipper har også lest ut sin tredje roman, siden han startet overseilingen.
Vi har hatt opptelling av diesel og fylling av tanken. Det har gått hardt på diesel lageret, de siste dagene, så det kan være greit å ha noe igjen til et nytt stillebelte og til litt ladning.
I dag oppdaget skipperen at en av de stående spilene i storseilet stakk ut av seilet et stykke oppe i seilet. Det som var verre var at en skarp ståltråbit stakk ut av seilet. Den kunne forårsake at seilet ville revne om den kom i seilet under reving. Han vurderte lenge hvordan en kunne løse dette på best mulig måte. Løsningen var å dra seilet helt inn til masten og klatre fire meter opp ta bort ståltråden. Det var lite sjø, så dette måtte gjøres i dag. Utstyrt med en kniv i baklomma og avbitertang entret skipperen masten. Han sikret seg i et av stagene samt i et fall i masten. Tanken var om en skulle glippe å falle ville en bli hengene et par meter over dekk, fikk han ikke tak i masten igjen eller fotfeste i noe måtte skipperen kutte festet til fallet. Han kunne få litt juling i fallet ned på dekk, men ville ikke ramle overbord. Skipperen kom seg opp i masten og tviholdt seg med venstre hånd i mastesprekken, så hardt at han ikke merket at seilet gnaget på knokene. Jobben ble utført og han kom seg greit ned, da oppdaget han at det blødde på tre av knokene etter seilet.
Skipperen føler roen har senket seg over skuta, men han setter veldig pris på sms og meldingene, som kommer inn både på mail og hjemmesiden. Det blir litt mindre ensomt her ute på den måten.
Til middag i dag har det blitt servert svinekoteletter og stekte poteter. Skippere var av den formening at vi burde bytte litt på kjøkkentjenesten, men valgt å stå frem, som et godt eksempel og også ta oppvasken.
I morgen blir det fisk på menyen, det har skipperen bestemt. Han vil sette ut snøret i morgen tidlig, blir det ikke noe, vil han ta til takke med en par flyvefisk, som alltid er på dekk om morgenen.
Vi har nå utseilt 515 nm og ligger 6 kn fart med kur 45 gr. De andre båtene ligger 700-1000 nm foran oss. De har hatt vind i flere dager, så nå har avstanden mellom oss bare øket.
Skipperen kan melde om full harmoni ombord
8. Mai, ro, ro min skute
Skrevet av
i
Kommentarer
3 kommentarer til “8. Mai, ro, ro min skute”