I dag tidlig var skipperen litt småfrustrert, vi hadde gått for motor i hele natt og var nå nådd grensen av hva som burde være igjen av diesel. Vi har igjen 320 l. diesel, nok til 5 dager forsiktig kjøring pluss ladning. Med forsiktig kjøring har vi en rekkevidde på 100 nm pr. dag eller 500 nm totalt. Rett før kl. 06:00 UTC ble motoren slått av og vi seg av gårde i 3-3,5 kn. Rundt kl. 07:30 kjente skipperen litt rykking i båten, nå kommer vinden. Det var en svært ivrig skipper, som stilte seg på kommando plassen og stirret ut i mørket. Nå kjente han det igjen, det var vinden som kruset bortover. Frivind hadde sendt en tekstmelding om at vinden kom straks, så stemningen var å ta og føle på.
Vinden kom og var i mellom 6-8 m/s fra 110-120 gr., så vi fikk den bakfra på tvers. Rikaros lekte seg i vinden, selv med revete seil bare fortsatte den å øke farten. Da farten lå rund 11 kn og skuta gikk som et stødig tog, måtte skipperen inn til en alvorlig og dyp samtale. Skipperen har lagt noen føringer for turen, den ene var å aldri skulle sette fulle seil. Det andre var maks. hastighet på 10 kn. Nå lå vi i fin flyt på rundt 11 kn, skipperen hadde virkelige kvaler. Ellen og Serenity lå 300-400 nm foran og allerede nå fikk skipperen los. Han sto som en harehund med nesen opp og frem mens ørene flagret.
Skipperen kom heldigvis til seg selv igjen og begynte å reve og var egentlig fornøyd med at selvdisiplin fortsatt var inntakt. Han måtte nå kun tenke på utstyret og sikkerheten, en skade eller et uhell nå ville ikke være tema, det var også skipperen enig i. Det ser lovene ut for de neste 2 dagene, så vi krysser fingrene og håper på fortsatt god bør.
Vi skrev for et par dager siden at vi skulle ha fisk til middag, den dagen fikk vi ikke fisk og det var heller ikke noe flyvefisk på dekk. Så skipperen hentet en liten boks med ertesuppe, som det sto skrevet på Fransk «Cassoulet». Det var et avbilde av det skipperen mente var erter og kjøtt samt en pølsesnapp. Skipperen fant pølsesnappet og kjøttbiten, som lå i sammen med bønner og en saus som minner om tomatsuppe. Skippere var sulten og lot være å kommentere dette noe nærmere. Men i dag sto livretten på menyen, det er «fårikål». Det smakte himmelsk og det ble rester til en middag i morgen også.
Det har gått unna i dag, seilt over 106 nm de siste 14 timene. Vi har nå seilt ut ca 805 nm og har igjen 1371 nm før vi er i Horta.I skrivende stund er det litt labert, rundt 6,5 – 7 kn, men det tar seg opp i natt.
Skipper er med godt mot og ser frem til et par døgn med god seiling, kan videre melde at alt står vel ombord.
10. Mai, Rikaros igjen under seil
Skrevet av
i
Kommentarer
3 kommentarer til “10. Mai, Rikaros igjen under seil”