Blogg

  • 6. Mai, stille dag i Atlanteren

    Skipperen står med kikkerten og studerer horisonten, han har kanskje gjort det minst 10 ganger i dag eller kanskje 20. Han vet svaret for han sjekket og studert radarbildet nøye før han tar kikkeren opp, for det kan hende at det er en seilbåt (mer…)

  • 5. Mai, ute i Atlanteren igjen

    Da vi endelig kunne legge ut av havnen kom den befriende følelsen igjen og det var godt å vite at nå var i gang igjen. Det var allerede blitt kl 20:45 UTC og skipperen var mer en rastløs for å komme i gang. Det er nesten ingen vind og det som kommer er fra NNØ. Tilbakelagt i skrivende stund er 100 nm, fram til nå har vi motorseilet eller som skipperen sier, hybridseilet. De nødvendige matvarer var atter en gang kjøpt inn.Det å handle er stort ukomplisert, i en Fransk butikk, men noen overraskelser (mer…)

  • 4. Mai, klar for Atlanteren igjen

    Etter 4 døgn ute var det greit å sette beina på bakken igjen. Jeg la til kai kl 09:00 lokal tid eller 12:00 UTC. Hadde på forhånd fått takk i Patrick på Yacht Rigging, som skulle komme i løpet av dagen og se på riggen. De fant ut at riggen var strammet litt skjevt og det var nok årsaken til ekstra belastning på riggen. (mer…)

  • 2. mai, returnerer til St. Martin

    Et gammel utrykk sier at en aldri skal seile ut på en fredag, den gjelder fortsatt. Etter nesten 2 døgn seiling oppdaget skipperen at et av vantene på styrbord side var skadet. Skipperen kjente fortvillelsen krype inn i seg og han ble helt tørr i munnen. (mer…)

  • 1.Mai, du milde…

    De er vakre, som små sølvfugler flyr dem over vannet, flyvefiskene er noen merkelige skapninger der de flyr i flokker bort fra båten. Det siste døgnet har vært preget av litt forskjellige vindstyrker fra øst, alt fra 5 til 14 m/s. Forandringen kan komme hurtig. Bølgehøyden er mellom 1 og 2 meter. Vi har nå passert (mer…)

  • 30.April en natt i Atlanteren

    Rikaros slapp loss kl 16:00 UTC ( 22:00 Norsk tid) og gikk SØ av St. Martin. Det var høy sjø og mye vind da seilene ble satt. Mange båter har valgt å gå et døgn før fra BVI mens andre valgte å gå fra St. Martin. Det gikk 4 norske båter fra (mer…)

  • 29. April, hjemturen mot Azorene er startet

    Vi har hatt en fin uke i sammen i Philipsburg på St. Martin. Vi har bodd på hotell nede ved stranden, mens båten var på land. Båten har vært oppe og tatt av den gamle VC 17 og lagt på et lag med primer. Valgte å sette på Micron 66, som nytt bunnstoff. Båten er polert og og alle tankene er fylt opp. Har til sammen 600 l. diesel, så det er mulig å gå 8 dager for motor.
    I natt har vi hatt vår siste natt i sammen på (mer…)

  • 25. April, farvel til BVI, farvel…

    Det var en spent skipperfrue, som trippet rundt på flyplassen på St. Martin lørdag 9. april. Hennes søster Kirsti og våre nevøer Camilla og Stian skulle komme og være med oss i to uker. Vi skulle ta dem tilbake til de Britiske Jomfruøyene, BVI. Det ble en stor gjensyn glede da de landet. Det ble pratet i munnen (mer…)

  • 8. April, flott på de Britiske Jomfruøyene, BVI

    BVI består av mange flotte øyer, som ligger tett på hverandre. Det er ikke langt mellom øyene, det er som å seile i stor norsk fjord. Da vi ankom Spanish Town, traff vi blandt annet på den svenske båten Ellen. De skulle dagen etter reise hjem for en periode. Skipperen inviterte (mer…)

  • 25. Mars, St. Martin, store «gottebutikker»

    Vi kom inn i bukten til Philipsburg rett før det var mørkt. Selv om vi skal gå videre til Jomfruøyene, vil St. Martin bli vårt siste stopp, før vi reiser fra Karibien. Marit, Elise og Daniel vil fly fra denne øyen den 29. april. Før det, skal vi oppleve jomfruøyene. Vi skal også plukke opp Marit’s søster, Kirsti med Stian og Camilla den 9. april her på St. Martin. Det betyr (mer…)