Seilte videre fra Marina Rubicon kl.12.00 søndag 19/10 Hadde en fin seilas på øst og sørsiden av Fuerteventura. Hadde en fin seiling hele dagen. Kastet anker på en strand utenfor et sted vi tror heter Ginijinamar, 1 time etter mørket var kommet. Spiste middag, så rett til køys.. Skipperen hadde en urolig natt gr. mye rulling. Seilte videre mot Las Palmas kl. 8.00. Hadde ikke kommet langt før Tone så en skilpadde. Hun ble som vanlig helt i fyr og flamme.Den hadde desverre dykket, før vi fikk opp kameraet. Gikk for motor i ca. 3 t. før vinden kom.Seilte så avgårde i 8- 9 knop i 6 timer før vinden løyet. Startet jernet, og motorseilte. Ville være fremme før det ble mørkt. Ca.2 timer før havn fikk vi følge av en stor flokk DELFINER. Tone helt i fistel. Vi fikk tatt mange fine bilder og masse film før de forlot oss etter ca. 25 min.
Ankom Las Palmas 18.30. La oss på anker utenfor Marinaeni Puerto de la Palmas. Tok jolla inn på morgenen og fikk sjekket inn. Her må du også betale for å ligge på svai, men da får du også brukt fasilitetene i hava. Det kostet ca. 40,- pr natt. Gikk så til en båtbutikk som heter Rolnautic, som hadde det meste av det meste. Utrolig nok jobbet det en nordmann der, som heter Morten. Hadde svar på det meste og etter kort tid hadde vi fått bestilt vindgenerator.Avtalte att en montør som het Nim skulle kontakte oss dagen etter. Fikk også tak i en fra Raymarine, som skulle se på autopiloten vår. Den har kuttet flere ganger, med beskjed: Driver Stopp. Han lovet å komme så fort vi kom i havn. Gikk så en tur for å sjekke ut byen.Det er blitt fortalt oss at Las Palmas er Spanias 6 største by med ca 500.000 innbyggere, som er ganke likt Oslo. Vi ble ikke så veldig imponert etter vår første dag i Las Palmas, men vi fikk handlet litt mat.
Etter å ha vært her nå en uke, har vi fått nytt syn på byen. Veldig fin og variert by, og med en kjempefin strand/promenade. Mange grønne Oaser. Vi har gått i timesvis hver dag. Leide også bil en dag og fikk sett litt mere av øya. Kjørte først opp til en koselig by som heter Teror. Ferden gikk så videre opp til Teijeda, før vi kjørte ned til Purto Mogan.Overaskende frodig og variert natur nordpå.Kjørte også gjennom furuskoger, noe vi følte veldig rart. kunne like godt vært Norge.Masse fine fjell.Spiste sen lunch i Puert Mogan før vi tok motorveien hjem igjen.
Vi gikk i havn etter 3 døgn på svai. Det var billig å ligge i havn også. Ca. 135,- pr. natt. Allt har stort sett gått som det skulle med vindgeneratoren, bortsett fra att regulatoren ikke har kommet. Den er lovet å komme i dag Tirsdag 27/10. Skulle vært her på fredag.Lucas da Vega fra Raymarine kom med en gang vi ringte. Fant feilen med en gang. Autopiloten var programert for mekanisk driver, men vi har hydraulisk. Håper han har rett, og att det var hele feilen. Har ikke fått prøvet den ennå.Skulle egentlig bare få ligge her til søndag, men spurte veldig pent om å få bli til onsdag. Det gikk i orden, men fikk beskjed att jeg ikke trengte å prøve å bli lenger. Grunnen til dette, er att nå begynner havna å fylles opp av båter som skal være med i ARC regattaen. Vi er lei storbyen nå, og vil seile videre. Liker best å ligge på svai.
Vindgeneratoren er på plass. Her har Nim og Co. gjort en veldig bra jobb. Gutta jobbet veldig raskt og kan anbefales på det sterkeste.
Tone skal nå ut å handle julepresang til meg. Hun har sett noe hun mener jeg trenger.(mulig dere får vite det i neste reisebrev) Vi seiler i dag Onsdag 27/10 videre runt øya. Vi skal møte Tante og onkelen til Tone i Arguineguin