Vi hadde seilet siste døgn 181 nm fram til kl. 06:00. Vi hadde nå bare 430 nm til Horta og vi lå med godt driv mellom 7,5-8 kn. Da vi fikk oppdateringen fra Frivind kunne han melde om skifting i vindretning og styrke. Vinden ville reduseres noe og gå mer mot NØ. Dette vil bety at vi ville få vinden rett i mot. Ganske riktig etter lunsj gikk farten ned og det ble mer og mer vanskelig å holde høyde.
Natten hadde foregått forholdsvis rolig, det var jevn og god seilvind med en kryss på 50 gr. Det er nå blitt ekstremt kalt, det er bare 16 gr. C i vannet og står i sterk kontrast med 27 gr. C som vi hadde i St. Martin.Nå har kapteinen funnet fram superundertøy og genser, for så å ta på seg seiklærne til slutt. Vi er litt overrasket at det er så kaldt når en ser på breddegradene vi befinner oss på.
Det har vært delfiner rundt båten i hele dag, de kommer og går med jevne mellomrom.
Vi har hatt et optimistisk håp at vi skulle nå Horta innen onsdag. Vi var da avhengig å få et døgn til med god seiling. Da vinden skriftet styrke og retning måtte vi gjøre et valg. Det ene var å legge ned 5-10 grader å fortsette seilingen eller starte motoren til å hjelpe til å holde høyde og fart. Vi prøvet å seile, farten var rundt 5 kon og vi ville i løpet av neste døgn komme langt vest for direktelinjen. Lett beregning viste at vi da ikke hadde mulighet til å nå Horta før tidligst 19. mai.
Vi gikk så tilbake på direkte kurs til Horta og startet motoren. Vi har en del motstrøm, så vi greier maks 6 kn. ved 2000 omdr. Vi velger å kjøre med litt høy turtall til i morgen tidlig. Vi vil da ta en ny vurdering på hva vi skal gjøre i morgen tidlig. Vi vil på det tidspunktet bare ha 275 nm til Horta. Skal vi da rekke Horta inne onsdag har vi 40 timer på oss, det betyr en snitt fart på 6.9 kn. Skal vi kjøre motoren opp i det turtallet vi trenger for å holde farten, vil vi ikke ha nok diesel. Så vi er avhengig av litt vind eller medstrøm for at vi skal nå den hastigheten med lavere turtall.
Ser vi at det blir knapt med tid, vil vi ta sikte på å komme inn torsdag morgen, Vi vet litt mer i morgen om hva vi kommer til å gjøre. Vi har i skrivende stund ca. 315 nm fra Horta.
Kapteinen har forhold seg rolig i dag, har heller ikke brukt de store armbevegelsen, som kommer når det er noe han ønsker å få sagt. Vi regner med når han får los på Horta, vil ha kvikne litt til igjen. De aller fleste båtene er kommet inn og det kom mange i dag. Serenity vil komme inn i morgen tidlig mens Ellen vil komme rundt lunsj. Kapteinen har både flagg og sløyfe som ha tenkt skulle bli benyttet under 17 mai.
Da gjenstår det ønske deg og hele det norske til lykke med dagen. På Horta blir det tog med de norske langtur seilerne, så det blir nok en fin stemning.
Kapteinen kan melde at alt er vel ombord.
16. Mai, Rikaros taper fart, tar veivalg
Skrevet av
i
Kommentarer
7 kommentarer til “16. Mai, Rikaros taper fart, tar veivalg”