31 jan. Tobago Cays

Posisjon 12:38.085N 61:21.690W

Reprise nr. 3

Siste dagen i Clifton ble benyttet til å teste ut de siste veiene på øya. Nå har jeg prøvd alle. På min ferd traff jeg en kar som hadde fanget 3 Iguaner som skulle fortæres til middag. Han kunne fortelle at man svir skinnet med åpen flamme, skraper det og steker så dyret som en kylling. Glemte å ta bilde, fillern.
Om kvelden under middagen fortalte vi Thomas om en av våre turer til Normandie kysten for mange år siden. Da kom jeg plutselig på at vi hadde en sigar ombord fra den turen. Vi kjøptre den i en souvernir butikk i Arromanche, byen der de allierte bygde opp den kunstige Mulberry havnen ifbm. d-dagen 4 juni. Jeg samlet det hadde av gamle sigarer før vi dro på tur for å ha noe til feiringen av atlanterhavskrysningen. Det er sjelden jeg tar en sigar, men i kveld gjorde jeg et unntak. Den gode gamle reisehistorien ble avsluttet med å pakke ut denne 22 år gamle sigaren. Vi regnet med at den var rimelig tørr, så stor var overraskelsen når det viste seg at smaken og trekket var perfekt.
Vi tok den sydlige ruten inn i Tobago Cays området. Thomas ønsket å si hadet til skilpaddene. På veien over fikk vi krapp og stor sjø, men det stod ikke på lenge. Vel innenfor revet prøvde vi først ut ankringen ved Baradal øya hvor vi tidligere har ligget. Etter en time begynte det å komme inn dønninger på tvers av vinden så vi flyttet oss inn i sundet mellom Petite Rameau og Petite Bateau. Her lå også Trollwind, Bonnie og Mare.
Vi rigget opp seilbrettet med det lille seilet. Litt for lite trøkk for meg, men Thomas hadde lyst til å prøve. Vi koste oss resten av dagen både på og under brettet. Sus prøvde seg også.
Etterhvert var det tid for en sundowner i cockpit. Trond og Annie kom på besøk, og vi diskuterte litt om vi nå var i det beste området på denne delen av turen. Jeg søker meg heller til litt mer øde og primitive områder enn cruise-ship øyene lenger nord. Er veldig usikker på om vi skal bruke enda mer tid her nede, eller om vi kan finne like fine plasser lenger nord. Vi er ikke avhengige av å ha allverdens butikker tilgjengelige. Bare vi får tak i litt basisvarer og øl er vi fornøyde. Vi hører at de nordlige øyene er mye mer turistpreget enn det vi opplever her. Hvis noen av dere som har vært på tur kanskje kan gi noen tips er vi takknemlige. Jeg leser jo gamle blogger innimellom, men konkrete tips hadde vært bra.
Til middag var det nydelig spagettimiddag med kjøttdeig og brødfrukt. Kvelden ble så rundet av med film; Alien 3
Så litt nærdeprat:
Jeg lovet å komme med noen tall på effektforbedringen til DuoGen’en etter min lille modifikasjon. Jeg har ikke rukket å få til noen vitenskapelig test (busy busy busy vet du). Men, den gir mye mer effekt nå som jeg tvinger den til å stå normalt på vindretningen (det blåser så&si alltid rett forfra når vi ligger på svai.) Jeg må også si at vi i det siste har hatt mer vind enn tidligere, kanskje mer slik det vanligvis er her nede. Tidligere har vi hatt vind rundt 8sm, mens det nå ligger på rundt 10sm. Den “lille” økningen i vinden gjør nok også sitt til at dingsen gir mer strøm. Ser man på strøm/vind kurven i manualen, er den rimelig logaritmisk. I området rundt 10sm gir den plutselig mye strøm, men den har aldri gitt det den lover under 8sm. Sammen med solpanelene har vi alltid nok strøm ombord slik at vi slipper å bruke motoren til lading.
Ut fra Escape

2 kommentarer til “31 jan. Tobago Cays”