7 Feb. Rodney Bay

Posisjon 14:04.295N 60:56.671W

På gamle tomter igjen.

Vi rundet skjæret på østsiden og passerte mållinjen for ARC’en for andre gang. Jeg har markert målet med waipoint i kartet. Fin souvernir. Det er nå to måneder siden vi ankom St. Lucia etter 16,5 døgn på havet. Siden da har det bare vært korte etapper. Vi kom så langt syd som Grenada. Vi droppet jo Tobago etter tips fra andre båter som syntes at øya ikke var verdt turen. Dessuten hadde den relative vinden vært rett i mot på den tiden det hadde vært aktuelt for oss. Vanligvis blåser det stabilt fra SSØ, men det varierer litt innimellom. 20 graders forskjell utgjør en del når man utfordrer kryssvinkelen.
Vel inne i marinaen fikk vi en fin plass på D-brygga like ved Ruffino. Båsen var hadde plass til to båter, og utstikkerene var vel ihvertfall 5-6 meter lenger enn båten. Vi ble plutselig veldig små i dette miljøet. Rart å være her igjen. Området virker mye roligere, og både den store scenen hvor det ble holdt konserter og alle bodene der de solgte mat og håndtverk var borte. Det er tydelig at området lever godt på ARC flåten. Baren H2O var nesten tom, og det var ingen hustlere som skulle selge deg alt fra taxi-turer til marijuana slik som sist.
Jeg sjekket inn og fikk 15% rabatt fordi vi hadde vært med ARC. For 3 netter betalte jeg EC$235 (NOK500). I tillegg kommer det man bruker av strøm og vann. På marinaontoret bestilte vi en sk. treetop canopy tur. Det er et opplegg hvor man går på en sti i regnskogen med guide som forteller hva man ser. Deretter tar man en taubane som går oppe i tretoppene. Her har man også guide med. Deretter tar man flere (10 stk tror jeg) glidebaner ned til utgangspunktet. Disse glidebanene er en wire hvor man henger i en klatresele. Noen av de går faktisk 30m over bakken. Rapport følger.
Etter innsjekk og en is, dro vi ut på stranda med jolla. Det var store dønninger, så vi ankret opp litt utenfor og svømte inn. Etter litt lek i de store bølgene dro vi tilbake for å gå tur. Viktig å røre litt på seg. Alle mann på med joggesko og kamera. Vi skulle opp til Pigeon Island helt nord på øya. Samme turen som Tom H og undertegnede tok for nesten 2 måneder siden. Det er ikke rare turen, men 1,5 times gange gjør underverker for pumpa. Vel fremme var vi for sene til å komme inn på museumsområdet. Litt synd fordi jeg hadde gledet meg til å studere ruinene en gang til (blir ikke mett…) Vi tok stranden tilbake. Hele området ute ved tuppen, samt flere steder på vei inn var preget av søndags-outing. Det var satt opp små boder som solgte mat og drikke, og the locals hadde tatt med seg unger og svigermor for å kose seg på stranden med grilling, fotball og ATW-kjøring !! (det har de råd til??) På stranden ligger det et par poshe resorts; Sandalls og The Landings. Det er satt ut vakter for å passe på at ikke andre enn beboerne kommer inn på områdene, men som overalt her nede er selve stranden offentlig så der kan ingen nekte deg å gå. Siden sist jeg gikk turen har det kommet en liten ferge ved kanalen ved Landings. Man bare ringer i en bjelle så kommer det en kar å kjører deg over i en liten elektrisk drevet gondol ! Sikkert noe de har fått krav om siden de har anlagt en kanal inn i landet som bryter opp strandlinjen. En bro hadde neppe gjort seg da vi kunne se flere store seilbåter der inne. Vi tok en øl/cola inne i Gros Islet like før solen gikk ned. Vel tilbake til båten var det dusjing og ut for å spise. Vi dro opp i annen etasje (må ikke forveksles med Oslo-stedet) og spiste fortreffelig pizza og en nydelig curry. Det var superbowl på TV, så stedet krydde av amerikanere. Vi snakket med et par av de, og fikk noen tips ang. Key West og områdene der oppe.
Nå begynner snart OL, så jeg må finne en løsning med TV-antennen. Håper de har noe jeg kan bruke til brakett oppe på Martinique.
Ut fra Escape

1 kommentar til “7 Feb. Rodney Bay”