9 Mars. Virgin Gorda, UK

Posisjon 18:27.094N 64:26.507W

På grunn 2 ganger

Men det var ikke veldig alvorlig. Ankringsplassen utenfor Spanish Town, som overhodet ikke er noen “town” i det hele tatt, er plaget med en del korallhoder. Vi kom inn ganske sent, og iflg. guideboken skulle man ankre på 4-5 meters dybde. Vi snirklet oss inn mellom de andre, og da en båt akkurat forlot en super plass ganske langt inn, tok vi den plassen. Det er ikke lov å ankre på koraller her, dessuten er de lite å stole på som ankerfeste. Vi snek oss inn på 4meters dybde og speidet etter en sandflekk. Plutselig smeller det, og vi må bakke ut igjen. Vi har truffet et korallhode som må ha reist seg minst 2 meter fra havbunnen. Vi er jo klar over dette, men lyset var feil. Vi bakket ut og prøvde et annet sted. 3 ganger måtte til før vi fant et sted med greit feste. Da måtte jeg dykke ned på 4 meter å bære ankeret til en plass med sand mellom to koraller. Stilig å se på når Susanne satt motoren i bakk og ankeret gravde seg ned. Vi spiste middag ombord til nok en film, denne gangen “Jean De Florette”
Tidlig om morgene våkner jeg av et smell. Faen, nå har en av disse charterbåtene drevet inn i oss tenkte jeg. Raser opp, men ingen båter har drevet av. Aha, vi må ha truffet ennå et korallhodet. Opp med ankeret, og ut i sundet. Vi ankrer heller på 10-12 meter slik at vi slipper å risikere dette på nytt. Det rare er at vi er ikke alene oppe på denne tiden. Mange båter er i gang med å reise. Klokken er 0600, og de skal alle sammen ned til The Baths for å få plass. Vi passerte dette nydelige stedet på vei opp hit, men da var svellet så kraftig at man ikke kunne ligge der. Vi leste i guideboken at man burde være tidlig ute på The Baths, men dette er latterlig. 10-15 båter steamet nedover klokka 0600 for å få plass. Inntrykket hittil av Virgin Gorda er at det er crowded.
Overfarten fra Anguilla gikk greit, men for lite vind de første timene. Vi skulle 80 mil den dagen, og vi ville frem før det var mørkt. Derfor hjalp vi til med motor. De siste timene blåste det opp litt, og med 7-8sm vind hadde vi noen flotte timers slør. Vi slapp regn, men himmelen var blygrå. For første gang siden Karibien måtte jeg ha på meg t-shorte ombord midt på dagen.
Innsjekkingen gikk greit, men for et sjemaveldet. Begynner å bli litt lei merker jeg. Tull å bruke hele formiddagen på slikt når man bare har tenkt å være her en dag. Vi tenkte å rusle litt rundt i byen, og spurte etter veien. Sorry, byen er bare marinaen, et par barer og noen butikker i et kjøpesenter. Vi handlet litt i dykkersjappa, som forøvrig hadde et veldig bra utvalg. Prisene på kvalitets utstyr var heller ikke så ille ift. norske priser. Vi kjøpte litt capser, flip-flops, bikini etc. Lunsj på restauranten med utsikt til marinaen. Rent og pent, men prisen på øl var sinnsyk. US$ 4 for en liten flaskeøl med Carib. Det er det dyreste hittil. Maten derimot var billig. US$ 13 for en kjempestor Ceasar salat med kylling som hadde holdt til en hel middag.
Det ruller mye her, så vi går opp til Gorda Sound. The Baths tar vi på veien tilbake. Vi gleder oss for det så helt fantastisk nydelig ut når vi kjørte forbi i går.
Ut fra Escape

2 kommentarer til “9 Mars. Virgin Gorda, UK”