Cartagena og Santa Pola

Tirsdag 7.9. gikk vi fra Almeria kl. 0950. Store dønninger fra vest etter gårsdagens storm. Vindstyrke 5-7 m/s fra sør. Motor til vi hadde rundet Cabo de Gata og satt kursen nordover i vindstyrke 8-12 m/s. Vind og dønninger akter. Vi hadde planer om å komme til Santa Pola i løpet av torsdagen. Vi seilte og gikk for motor hele dagen og gikk inn i Cartagena kl. 23 etter 104 nm. Sent i havn, men det ble allikevel ost og rødvin i cockpit før vi la oss.

Etter frokost neste dag gikk vi ut av havna for å fortsette de siste 50 nm til Santa Pola. Plutselig begynte hele båten å riste og motoren skalv. Jeg slo av motoren med en gang. Hva skjer ? Startet igjen, men motoren bråkte og det var umulig å få koblet inn gir. Slo av motoren og  lot båten drive. Jeg unnlot flere forsøk med motoren og innså at jeg måtte ha hjelp til å taue båten inn i marinaen igjen. Jeg kalte opp og ble lovet assistanse. Båten hadde begynt å drive mot moloen.  ”Nå var gode råd dyre”. Opp med genoa og dermed styringsfart bort fra moloen med spisse steiner.(Glad vi ikke har motorbåt) Jeg hadde kikket ned i motorrommet og sett at det var sprutet olje rundt og en del olje hadde samlet seg i bunnen under motoren. Etter en stund ble vi tauet inn til trygg plass i marinaen og kunne puste lettet ut. Spørsmålet var : Var motoren ødelagt ? Var giret ødelagt ? Flere spørsmål svirret i hodet. Da vi kom til kai fortalte ”redningsmannen” at han hadde sett det hadde surret seg plastikk rundt propellen. Dykker ble rekvirert. Etter en stund kom han opp med en stor plastduk. Servicemann fra Volvo Penta kom til stedet og sjekket motor og gir. Det viste seg at en plugg i motoren var ristet løs pga vibrasjonen, slik at olje hadde sprutet ut. Ny plugg, etterfylling av olje i motor og gir, og   motoren gikk igjen som en klokke. Alt ordnet seg enklere enn jeg kunne drømme om da jeg kavet i havna uten motorkraft og oljesprut rundt motoren. (Plasten som satte seg i propellen var antagelig dekkplast fra tomatplantasje som hadde blås av i forbindelse med stormen)

Kl. 14, noen timer forsinket, satte vi kursen for Santa Pola hvor vi hadde bestilt plass for vinteren. http://www.marinamiramar.com/es/Vi kom inn i en nydelig havn kl. 2200 etter at vi hadde opplevd en flott solnedgang over Costa Blanca. Denne solnedgangen kan symbolisere avslutningen på seilturen for 2010.

Torunn og jeg vil takke alle som har fulgt oss på bloggen og alle som har skrevet kommentarer. Vi gleder oss allerede til neste sesong her nede………..

pict0018.JPG

pict0020.JPG

dsc_0004-1.JPG

 

 

 

 

 

 

dsc_0013-2.JPG

dsc_0022.JPG

4 kommentarer til “Cartagena og Santa Pola”


Skriv en kommentar