27. jan Martinique

Først vil vi beklage at det er lenge siden vi har oppdatert siden vår-det har vært utrolig dårlig nettilgang de siste ukene.

Vi er nå definitivt på vei nordover. Etter Tobago Cays hadde vi en hyggelig lunsj med Emblem på Mayreau (vårt lille paradis) før vi satt kursen til Bequia for å sjekke ut av denne øygruppen. Vi lå en natt i Beguia og det blåste småj…. John bråvåknet av et skikkelig røkk i båten og tittet opp av luka og la deretter på sprant bakover til cockpit kun i netto’n (litt av et syn for nabobåten som kanskje husker akkurat den frokosten en stund). Tauet til bøyen hadde nemlig røket og vi lå og drev. Bare flaks at vi ikke dunket inni noen. En litt skummel opplevelse som fikk adrenalinet fikk oss til å våkne og vi dro derfor likgodt til St Lucia ganske tidlig denne dagen. Målet vårt for dages seilas var Soufiriere Bay syd på St. Lucia. Langt ut havet ble vi møtt av Sylvester som hadde en bøye i bukta han svært gjerne ville tilby oss. Vi avventet til vi kom inn i bukta og la oss så på bøye (Sylvesters) og drev av med hele bøya etter 5 minutter. Det ble rett og slett for mye usikkerhet på en dag så vi dro likegodt rett videre til neste bukt. Sylvester ble naturlig nok skuffet og fulgte oss langt av gårde for å prøve å få litt penger av oss - noe han ikke fikk. Vi havnet i Marigot Bay som er et veldig hyggelig men dyrt sted. Nærmeste pizzarestaurant ble valgt for dagens middag i selskap med Emblem. Etter en natt i Marigot Bay seilte vi videre til Rodney Bay helt nord på St. Lucia og her var det virkelig siviliserte forhold. Supermarkedet hadde utrolig godt utvalg; frukt og grønt og masse forskjellige fisk og kjøttmat. Vi følte oss nesten som i himmelen eller lignende….:) I Rodney Bay fikk vi kontakt med The Rasta Man som vasket og polerte båten vår-nå er den skinnende og ren som ny. Etter tre døgn med vask av båt utvendig, innvendig og klesvask var vi klare for nye utfordringer. Vi seilte til Martinique og her i Frankrike er det mye god mat og vin. Vannet er helt klart og vi ligger i en liten bukt og kan igjen ta morgenbad fra båten. John og barna har vært et lite stykke utenfor bukta her og snorklet og sett mange fine fisker, en blekksprut og en liten hummer.

Det blåser en god del her nå så det røkker stadig i ankeret men det ligger godt så det er bare å venne seg til litt rykking. Imorgen seiler vi til hovedstaden her på øya; Forte de France, som er som en storby og regne. Mest sannsynlig blir vi der til over helgen for så å seile til Dominica og så videre til Guadeloupe hvor vi slapper av en stund før vi drar videre igjen.

Live slow! Anbefales:)

filmkveld hos Amor Fati Utrolig slitsom dag:) glad gutt Magnus og Andrea Hyggelig lunsj Familiebilde:) flott skute Piton St Lucia Far og datter Deilig med pizza Marigot Bay Unicorn “Pirates” skuta

1 kommentar til “27. jan Martinique”

1. 1 ninaballerina

Heizann!!!!! Frøktelig lenge sia jeg har skrevet….nå skal jeg bare prøve-en test. Fordi jeg skrev en ganske lang hilsen,faktisk 2 ganger,og så oppdaget jeg at de ikke lå som kommentar noen steder…..altzå her testing,testing