24 Feb.Falmouth Harbour, Antigua

Posisjon 17:00.997N 61:46.464W

Vi prøvde oss !!

Etter en natt med mye svell i English Harbour, gikk vi inn til dieslbrygga om morgene. Vi fylte også opp vanntankene til blodpris; EC$1 pr. gallon. Det er vannmangel på øya, så derfor må man kjøpe dyrt vann fra private foretak. Det hadde blåst opp en del, og marinafolkene advarte oss mot å gå til Green Island. Det hadde kommet inn en båt tidlig på morgene som hadde snudd i forsøket på å nå denne øye. Vi la oss til ankers innerst i lagunen, rett ved siden av El Mar. Dagen ble brukt til seightseeing på land og handling. Jeg fikk tak i en pilotbok for CUBA, og diverse overseilingskart vestover.
Vi spiste lunsj borte i Falmouth Hrbr. på Antigua Yacht Club med utsikt til noen av verdens største yachter. Noen er fine, men du verden så mye stygt det er å se. Må man ha dårlig smak selv om man er fryktelig rik ? Den kuleste motorbåten er SKAT. Den er malt i militærgrått, og skroget er stealth formet. Vi så også den enmasteren som har verdens høyeste mast, 110m. Det er vakt på brygga slik at man ikke kan komme å gå som man vil. Vi snakket derimot pent med mannen, og fikk 5 min. Ytterst på brygga kom vi i snakk med en nordmann som jobbet på en av de større seilbåtene (ca. 170 fot). Han hadde yachtmaster utdannelse fra england (litt mer enn kystskipper) og et spesialkurs i sikkerhet. ISAF holder ikke her nede. Med en slik utdannelse fikk han akkurat lov til å mønstre på som dekksgutt. Han sa at alle begynte som dekksgutt i dette miljøet, uansett utdannelse. Han håpet å drive med dette resten av livet. Arbeidstiden var 0800-1500, og det eneste kravet var at båten alltid skulle se nyvasket ut. Eieren, en amerikaner , hadde flere slike båter kunne han fortelle. Han hadde sist vært ombord i juni i fjor, og var ventet på en 3-dagers tur i slutten av april. Ellers blir båten leid bort, men det markedet er vistnok dårlig for tiden. For en uke kostet det 100000 euro. I tillegg brukte de fleste det samme på diesel, mat og fornøyelser. 1,6 mill for en uke på fjorden er litt stivt spør du meg… Vi dro tilbake til Escape, hvor vi liker oss selv uten bowlingbane, og talte på knappene om vi skulle prøve oss østover til Green Island. Vi dro opp ankeret, og steamet ut. Vel utenfor bukta fant vi fort ut at sjøen var såpass grov at vi ikke ville risikere jolla i forsøket. Det var også sterk vind nesten rett i mot. Vi ga opp og gikk inn i Falmouth Harbour i stedet. Her var det langt mindre svell enn i English Hrb, så vi slapp ut 35m kjetting og tok jolla på land. Vi parkerte inne på Yacht Klubben sammen med dinghyene fra alle de store yachtene. Området er preget av flere barer og restauranter, ganske koselig egentlig. De befolkes stort sett av mannskap fra superyachtene. Vi ruslet en tur tilbake til English Hrb. og tok en tur ut til Fort Hamilton. På tilbakeveien stoppet vi å spiste pizza på et koselig lite sted. Her ble vi sittende ved siden av en gjeng som viste seg å være fra den største enmasteren; Mirabella V. Jeg talte ihvertfall 12 personer, så det krever tydeligvis mange mennesker å drifte en så stor båt.
Tilbake til båten for å laste ned GRIB filer. De viste at været ville endre seg dramatisk til det bedre. Lite vind, og fra høyst uvanlig retning til Karibien å være; SSV til SV. UGRIB meldte avtagende ned mot 2sm de neste dagene. Vi planla å reise tidlig bort til Green Island. Jeg regner med at det er flere enn oss som leser værmeldinger, og den bukta vi har sett oss ut tar bare 3-4 båter.
Ut fra Escape

DSC_1039.jpg

DSC_1041.jpg

DSC_1042.jpg

DSC_1044.jpg

DSC_1049.jpg

DSC_1052.jpg

1 kommentar til “24 Feb.Falmouth Harbour, Antigua”


Skriv en kommentar