01.juni. Tirsdag

03:15 er det mye smerterï alle ledd, så jeg putter innpå en Voltaren. På morgenen føler jeg meg mye bedre. Nå begynner vi å komme lengre mot nord, for allerede 03:30 begynne det å lysne i øst.

Jeg skal på vakt og Bjørn av, så vi tar en boks cola hverog salte kjeks. Vinden er nå som bestilt av Frivind, den kommer fra NV og vi har en kurs på mellom 60 og 70 grader for storseil og Code Zero. Fart er mellom 6 og 7 knop. 04:45 har vinden løyet litt, men gått litt mer mot vest, og farten faller fra +/- 7,5 til +/- +6,5 knop.. Denne vakten er så fin at jeg står helt til 06:45 før jeg purrer Bjørn, og når han er i cockpit, setter jeg meg på kartbordet, finner prem PC’n og legger alle de fine fartstallene inn i skjema. 08:15 - 11:15 sover jeg og når jeg står opp da har det blitt 3 x 3 timer på meg i natt. 12:30 er det frokost, 2 egg, bacon og tomatbønner. 2 omega 3. Klokken 14 har vi fått rapport fra Hella og værmelding fra Mads. Morsomt å lese, for, mens vi seiler i mellom 5 og 6 knop, må de andre kjøre motor i vindstille. Forstod jeg værmeldingen rett, så har vi litt mer vind og fra en mer gunstig retning enn meldt. Båten går av seg selv, etter at vi i går fikk satt seilene med maks fart ved 21-tiden i går. Siden da har Kåre Auto klart resten. Vi har satt han på vind, dvs. at han endrer kurs etter som den dreier, som gjør at seilene ble satt en gang for alle i går. Nå klokken 17 begynner vinden å løye litt, så vi er nede mellom 4,5 og 5 knop. Middag klokken 17 blir: vi deler en tredjedel av omeletten fra i går, påspedd med 3 Rugsprø med smør og to med smør og geitost. 1 box cola. Etter middag bytter vi skruer på beslagene på bordet i cockpit, for de er nesten helt løse nå. Karosseriskruene blir byttet ut med gjennomgående. Vi er enige om at bordet trenger et støtteben, så jeg foreslår at vi lager et. Bjørn får store øyne når jeg henter frem materialer, så vi på en halv times tid får laget et, som skal brukes som mal til et i aluminium, når Katrina er tilbake i Norge. Mans vi holder på med det dør vinden helt ut, så 18:00 starter vi motoren. 21:30 køyer jeg, for å gå på vakt ved midnatt. En time senere passerer vi mange fiskebåter ute på fangst, men de lager ingen problemer for Bjørn.

0 kommentarer til “01.juni. Tirsdag”