Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vusers/domains/seiltur.no/wwwdocs/katrina/wp-includes/formatting.php on line 82
Strict Standards: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, non-static method GeoMashup::the_content() should not be called statically in /home/vusers/domains/seiltur.no/wwwdocs/katrina/wp-includes/plugin.php on line 59
I dag sover vi til halv åtte, men da går det raskt for seg. Etter en oljesjekk på motoren er det ut med alt i BB stuerom, der oljen ligger innerst, men vi får den frem på ti minutter.
Etter at en liter er fylt på motoren og vi har spist en enkel frokost, kaster vi loss noen minutter over halv ni. I dag blåser det fra NØ, så, så fort vi er utenfor moloen er det opp med seilene så vi kan kutte motoren tre minutter på ni. Da seiler vi i over seks knop ned mot fyret på Ben of Howth. Der nede kommer vi i le av land, så det tar litt tid før vi er på østsiden og vinden er tilbake. Da kommer vi igjen opp i rundt seka knop og en kurs på 30 - 35 grader og vi har kurs godt på vestsiden av Isle of Man. 12 er det lunsj, og viu blir kvitt haalvannen boks med Rugsprø. Men det er spådd mindre vind, så når det løyer klokken 13 og det i tillegg kommer litt motstrøm, faller farten fort til mellom to og tre knop, så det er bare å starte Volvo’n. Da kommer Arne, som har vært en tur nedpå, opp på dekk. Vi går for motor frem til klokken 17:18. da kommer vinden tilbake fra NV så vi seiler mot NØ fort BB halser i rundt 4 knop. Men vinden øker etter hvert, og klokken 19:30, er det bare å ta inn et rev. Da er Arne blitt dårlig. Han har fått det Marit hadde i går, og det kommer så langt at han svimer av. Men vi får lagt han på le cockpitbenk, der han begynner å fryse så vi pakker han inn i dyne og teppe. Det går sakte, men noen timer senere blir han litt bedre og legger seg i salongen. Natten blir ikke morsom, for det blåser opp mer og mer, og kursen er langt fra ideell. Ved 21-tioden blåser det over 20 knop, så vi ruller inn noen runder på fokka, og vi motorseiler med motoren på 2000 omdreininger pr minutt, som i motstrøm gir oss en fart på mellom 3 og 4 knop. Som sagt kursen er ikke ideell, for skal vi komme oss oppover i sundet mellom Nord-Irland og Scotland bør den være under 10 grader. Ellers blir det en brutal bankekryss i stor, krapp sjø. Når vi faller ned i enkelte bølgedaler smeller det så mye at vi er redd for at båten skal slås i stykker. Men vi er heldige, for 23 kan vi skrive i loggen at vinden dreier, og vi kan motorseile med 8 graders kurs med Kåre Auto som rormann. Han er det godt å ha, for jeg får sove noen halvtimer på benken i cockpit løpet av natten, mens Marit sitter og passer på at han oppfører seg ordentlig.
0 kommentarer til “11. juni. Fredag”