14. februar, Dominica

I går dro vi fra Roseau og opp til Portsmouth helt nord på vestkysten, her hadde vi hørt det var øyas beste ankringsforhold, men vi opplevde vanvittig mye svell natten igjennom. Dessuten hadde vi ligget veldig bra i Roseau med hekken inn mot Drop Anchors brygge, så vi er nok ikke helt enige i kåringen av beste ankringsplass. Nå skal det sies at det varierer veldig med hvor mye svell det er de forskjellige stedene, så man kan ha flaks og uflaks.

I dag har vi vært på båttur oppover Indian River, som renner ut her i Portsmouth. Navnet har den fått fordi det var her The Indian Caribs holdt til, og det var her de gjorde byttehandel med engelskmennene da de kom hit.

Indian River er nå et naturreservat og det er ikke tillatt å kjøre oppover elven med motor, man må ro eller padle. En avgift på 13 EC pr pers må betales for å holde parken vedlike. Vi valgte å bli rodd oppover av en lokal kar, både fordi jolla vår er håpløs å ro med fem stykker ombord og fordi det er fint å ha med noen som kan fortelle mer om hva vi ser.

Det mest fascinerende er nok mangrovetrærnes rotsystem, de reneste kunstverkene! Ellers er det et rikt fugleliv oppover elven, vi så endelig flere kolibrier også.

Ellers vandret vi litt rundt i byen, dette er et veldig lite sted, stort sett to gater med butikker og spisesteder/barer. Hyggelige og blide mennesker her også.

Tilbake i båten fikk vi ordnet med en moring så vi har hekken festet i den og anker foran. Da ruller ikke båten like mye, for vi møter svellene bedre. Likevel spørs det om det blir så bra søvn, for karnevalsfeiringen her skal starte kl 04.00 i natt, med jump up!! (Dvs musikk og dans, og lyden bærer godt ut til oss) Karnevalet varer hele 15. og 16. februar, så vi gleder oss til å delta i morgen :)

Vi så hauk… …og due Hvit hegre Kolibrier Oppover elven bar det Steven rodde og fortalte Fantastiske mangrovetrær/røtter Tenk å finne SÅ fine løsnegler i naturen Ved et annet elveutløp i Portsmouth Alternativt slagord for Svendstuen? Rastahus

0 kommentarer til “14. februar, Dominica”