5. og 6. September

06. September. Søndag

Det er bare 21 grader inne, når Wilhelm står opp 07. Etter en liten tur på brygga, setter han seg med en kopp te, og skriver dagbok for de siste to dagene. Ved 10-tiden er det frokost i cockpit med Kathrine. Da er det allerede 35 grader under spryhooden, men under teltet, der veggene er tatt av, går det an å være, for der blåser det litt gjennom. 10:30, med håndkle til å tørke svete i den ene hånden og vaskefille i den andre er vi klare til rengjøring og vareopptelling nede i båten. I bunnen, under køyene forut ligger det igjen mye salt, etter vannet som kom fra ankerbrønnen på veien ned til Albufeira. Nå blir det rent og ryddig, og mer plass. Abbas Gaffelbiter er noe vi anbefaler ikke å ta med på lengre turer. 17 av 30 bokser ble kastet, for de var est ut, og fra flere har det lekketut olje. Men ellers ser det bra ut og nå har vi fått oversikt over hva vi har igjen av bokse- og tørrmat + doruller. Men alt arbeide går i sakte tempo, for med 37 grader i skyggen, under sprayhooden, er ikke arbeidslysten på topp. Da er det fint å jobbe med rennende, “kalt” vann. Kathrine vasker tøy og Wilhelm vasker dekket. Innimellom spyler vi hverandre med vannslangen. Vi gleder oss til solen går ned. Ved 17-tiden er gummibåten blåst opp og motoren på plass. Wilhelm tar en liten prøvetur, og det går i plan bort mot den lange moloen, når han kommer ut i åpent vann, Når solen er på vei ned pakker vi ut av baggene og får på plass klær og småting. Under middagen ved 20-tiden kommer WIlhelm på at Webastoen kan testes, om den virker. Han kobler fra slangen som går ut fra varmeren. Den skal nemlig ikke gå som den gjorde, i bøy med en gang. Når varmeren nå settes på, går den en time og varmer opp rommet helt akterut i båten. Da vi slår den av og Wilhelm legger om slangen og kobler det hele sammen igjen. Da får den en et rett stykke ut fra Webastoen på rundt en halv meter, og vi starter opp igjen med alle dysene oppe. I nok en time går den, selv om vi etter hvert lukker noen dyser. Til slutt er det bare bad og salong som er åpne, men det går greit. Ikke før vi ved midnatt, når vi skal legge oss, slår vi den av.

05. September. Lørdag Avreise til Albufreira. Vi er oppe før klokken ringer 08, og etter en dusj og frokost på er det jobbing. Nå skal vi flytte ut av hybelen for et år, så en god del av det som ligger på der bæres ned på lagerrommet i 3C. Når det er gjort og tre bagger og seilsekker er båret opp i bilen, får vi tilbud om egg og bacon oppe. Det sier vi ikke nei til, så det blir frokost nr 2. Christine kommer med tilbud om å kjøre oss til Gardermoen, noe vi sier ja takk til. Vi hadde tenkt å kjøre Polo til Nadderudveien, si adjø til Mommo og Moffa, og så ta bussen derfra. Nå kjører vi to biler til Nadderud-veien, takker for lånet av Poloen og sier adjø til Mommo og Moffa. Vi er tilbake i Tyribakken litt over 10.
10:38 starter turen til Gardermoen, og Nicoline og Thias er også med. Turen opp går fort og 11:20 er vi oppe og lesser ut av bilen. Christine & co følger oss til vi har sjekket inn bagasjen, før vi vinker farvel til dem. Vi er litt nervøse for vekten av baggasjen, men insjekkingen går greit, Vi greide å veie riktig på badevekten hjemme,selvfølgelig. De tre bagene veide henholdsvis 17,8, - 18,8 - 18,8 kg. Når damen bak skranken ser hva seilsekken veier, kommmer det et gisp fra henne, for den veide 19,9 kg. Samlet hadde vi da 75,3 kg og kunne hatt med 80. Men så er håndbagasjen min noe over de 10 kiloene jeg kan ha med, rundt 15 kg, men den blir ikke veid inn. I tillegg har vi en vannpumpe på over en meters lengde, som vi får med inn på flyet.
12:00 er vi ferdige og går gjennom sikkerhetskontrollen. Som vanlig må jeg sjekkes pga. kneet, men nå kommer det et tillegg. De lurer på om jeg har noe flytende i sekken. Nei sier jeg, og de kjører den gjennom en gang til, før de åpner den. Der finner de årsaken, geit-osten på et av siderommene. Jeg kommenterer: blir det varmere nå, så blir den flytende. Så handler vi Det Beste, akevitt, røyk og to små flasker champis.
12:40 letter vi og 16:29 lokal tid, et kvarter før ruteplanen, lander vi på Faro. Så går det slag i slag. 16:50 har vi fått 3 bagger og en seilsekk opp på trallene og ti minutter senere sitter vi i bussen. På veien til Albufeira er vi innom Badeland, der det plukkes opp 7 personer. De blir satt av ved tre hoteller på vei til Marinaen, der vi er 18:15. Kathrine går rett inn på kontoret, der hun spør om de kan kjøre bagasjen med båten deres bort til Katrina. Det er ok, og etter litt venting kommer båten, kjører oss, og 18:35 er vi ombord. Mens vi har vært borte har båten støvet ned, mest på dekket men litt inne også. Men båten flyter like høyt som da vi dro, og det er tørt over alt inne. Dvs. at det ikke er lekkasje under vannlinjen. 18:50, etter at strømmen er koblet på, deler de to små flaskene med champis, og takker for en grei tur ned. Etterpå orker vi ikke å gjøre så mye. Det er varmt, 35 grader i skyggen. Vi finner en kanal på radioen med koselig musikk og bare slapper av. Det er ingen ting i bagasjen, bortsett fra geitosten, som må pakkes ut i dag. Etter hvert blir vi sultne, så jeg går i land for å handle mat, Det er rett opp på Sharky’s Bar, der det er norske eiere, for å høre om de har salater, Det er det Kathrine har bestilt, og de lager. Mens jeg venter, ser jeg på det siste kvarteret av Danmark - Portugal. Kathrine er fornøyd med det jeg har kjøpt, tunfisksalat til henne, ost og skinkesalat til meg, som vi setter til livs, sammen med noen glass rødvin. Etterpå er vi mette og trette, så allerede 22 er vi i seng og sovner før 22:30, med 25 grader i lugaren.

2 kommentarer til “5. og 6. September”


Skriv en kommentar