6. November

Etter å ha vært oppe en tur i natt begge to, sover Wilhelm til 08. Men da er det opp til kontorarbeid, og det sendes e-post til Tradee om fakturaen vi ikke har fått, til Asker Båtservice om hvordan det går med regulatoren og til Christine og Thomas om daglige ting,  Frokost blir Finn Crisp med smør, en med salami, majones og salat, en med skinke, majones og salat, en med gulost og en med geitost, +te.

I går kom Duffen inn og la seg lenger ut på pontongen og i dag kom Lina 4, så nå er vi tre norske på Q. Wilhelm er borte og slår av en prat.
12:30 kommer to mann fra riggfirmaet for å sjekke spinnakerfallet og tre det i på nytt. På litt under en halv time finner de ut at det var plasten på tauet rett over kroken, som vi fester gennakeren i gjorde at det røk og får tredd det i på nytt. Wilhelm fester kroken med en knute, slik det er på de andre fallene.
I dag har vi fått en e-post fra Finn Audun om hvordan vi skal teste ut om det er noe galt med regulatoren til Duogenen. Wilhelm sjekker om den gir noen ampere, først rett fra Duogenen til batteriet, utenom regulatoren, og det gir en del ampere. Så kobler han inn Duogenen via regulatoren, en skikkelig kronglete jobb, men det gir resultater, for når Finn Audun ringe tilbake 13:35 har vi akkurat fått Duogenen til å gi litt strøm til batteriene. Ikke så mye, men så blåser det heller ikke all verden der Katrina ligger.
16:00 snakker Wilhelm med Tom Stenersen om Øredråper, Tamiflu og sjøsykeplaster. Tidligere på dagen snakket han med kona hans, men da bare om øredråpene.
Dermed har denne dagen nesen over også, men det har vært ok å jobbe, for det har ikke vært så varmt. Lite sol i dag.
Merethe og Rune er en tur ombord i dag også, for en hyggelig prat og noen vinglass.Det blir mer enn  vinglass, forRune har greie på Duogen og kjenner Finn Audun. Han får apermeteret og kryper inn i akterkøya og måler før og etter. Han får godt med ampere før regulatoren, men ingen etter, så han konstaterer at den er deffekt. I og med at han kjenner Finn Audun, ringer han til han og forteller det han er kommet frem til. Jeg snakke rogså nmed Finn Audun og skal i løpet av helgen finne en adresse jeg kan få sendt en ny til.

Det hele ender opp med at vi skal ut og spise sammen senere. Sammen med Johnny Rugås, eier av Blue Voyager, har de båten fra Cascais til Las Palmas. Vi kommer ombord til dem ved 21-tiden og drikker litt vin. Da forteller Rune at han har lest mer om Duogen og kommet til at det ikke trengs regulator, men at den kan kobles rett på batterien. Det har Johnny gjort, men da må batteriene ikke overlades, så Duogenen taes ut av vannet om natten.

Vi går og spiser på en japansk restaurant innerst i marinaen. Der gjør vi som på den indiske i Albufeira, Rune og kelneren setter sammen retter, som vi alle får smake på, sushi, kjøtt, vårruller, japansk ris, som til sammen blir et nydelig måltid, som avsluttes med is og en irish coffee. På veien hjem er vi innom Sailors Bar, der noen av oss rekker å bestille en øl før de stenger klokken to. Men det er ikke slutt med det. I tillegg til de forannevnte er Robin, nederlender, som har seilt hit ned alene i en Halberg Rassy 39 er også med og ut og spiser, og han inviterer ombord på en night cup. Dermed blir klokken tre og fire før vi er i køya, etter en meget hyggelig kveld.

1 kommentar til “6. November”


Skriv en kommentar