Arkiv for 12. august, 2010

Med båten i “møllpose”.

La Coruna - Porto

På vei ut av La Coruna (via dieselfyllingen) fikk vi kontakt med flere norske båter - alle på vei til å seile ARC’en over Atlanterhavet i november/desember.  Så selv om det er lenge igjen til selve regattaen, begynner nettverket å forme seg.

Desseuten har vi de siste dagene truffet mange svenske seilbåter og senest i dag overhørte vi en samtale på VHF’en mellom to svenske seil hvor det fremgikk klart at det er mange av de gule/blå her nede nå.  Det bekreftes også av de registreringer vi gjør på AIS’en.

På vei nedover Atlanterhaveskysten kom vi i går til Vigo - en stor, men likevel trivelig havneby som hadde alt vi trengte.  Og - ikke minst: varme!!  Dessuten det vi var sugne på i La Coruna, men ikke klarte å oppdrive: Paella og Sangria.  Stor aften på byen i går med andre ord.

Vi dro ut fra Vigo i dag ved 08.15 tiden i strålende solskinn og ubetydelig vind.  Slik var det også  de første tre timene nedover kysten.  Men etter hvert som vi nærmet oss Portugal grensen, så vi økende hyppighet av det som er Atlanterhavskystens mareritt for tiden - både i Spania og Portugal : alle gress- og skogbrannene som herjer.  Fra sjøen ser vi nokså hjelpeløse slukningsarbeider som hjelper lite eller ingen ting.  Den tykke røyken som etter hvert siger ut over sjøen og lager en brunaktig dis er også meget ubehagelig.

På ettermiddagen i dag fikk vi dessuten stifte bekjentskap med en annen tradisjonell gjest i disse områder: Atlanterhavståken.  Det var som å seile gjennom “en kald bastu” hvor ALT på båten ble kliss vått og sikten ble sterkt redusert.  Vinden gikk dessuten opp i 16 og 17 m/sek så vi fikk i alle fall super seiling med vinden på 120 grader på Stb.  Litt spennende var det jo med sikt på 150 meter da en portugisisk fiskebåt dukket opp med kurs 90 grader foran oss , men vi svinge greit aktenom bare for å konstatere at der var det ingen på broa og ingen på dekk og “nestenulykken” ble nok aldri registrert der, nei.

Vi kom inn på havnen i Porto etter 10,5 timers seiling og så først innseiling da den var 120 m foran oss.  Men marinaen var bra og personellet her meget hjelpsomme.  Innklarering (toll og immigrasjon) inn til Portugal gikk på 15 min og vi dro raskt på byen for å feire at vi var kommet til Portugal.  Etter en virkelig gourmet middag med diverse fiske- og skalldyrsretter, insisterte restauranteieren på at vi måtte teste ut “hans” Portvin.  Og ettersom vi ser på oss selv som et samarbeidsteam, lot vi oss villig vekk bruke i testprosessen.

Mannskapet, som den siste tiden har bestått av Sigurd og William (11 år) Coates og Per Horne, reiser hjem i morgen.  Det samme gjør skipperen. Og legger båen i “møllpose” en uke.  Dette er helt vanlig her nede og Marinaene ordner dette på en ordentlig måte.

Jeg regner imidlertid å ha ordnet opp i det som skal ordnes opp i i løpet av en uke.  Onsdag 18. august reiser jeg derfor ned til Porto igjen for å seile videre.  Videre nedover den vakre Portugalkysten og til den Portugisisk-/Spanske sommeren.

På denne etappen har jeg ennå god plass så skulle det være noen som har lyst til å dele denne opplevelsen med meg, så ta kontakt.