Men aller verst er ventetiden……………….

Og den er NÅ.

Båten ligger nå i Estepona som er en hyggelig liten by ca 20 n.m fra Gibraltar (innover i Middelhavet).

Det meste er gjort klart til overseilingen til Kanariøyene og i morgen kommer Bjørnar Westgaard med venn og da er vi klare.  Så skipperen krysser fingrene for at den nordavinden som har “herjet” i hele dag fortsetter noen dager til slik at vi kommer av gårde med en gang.  Vi er i den spennende tiden hvor været fort kan svinge over til sydvestlige vinder og det er jo ikke akkurat drømmen å krysse hele veien nedover til Kanariøyene.   Mer om det ute i neste uke når jeg forhåpentligvis har kommet frem.  For selv om jeg nå har utstyr til å oppdatere bloggen fra båten under veis, liker jeg nå best å seile når jeg seiler!!  Og å skrive blogger i havn.

Så følg med, følg med…

Min siste oppdatering var fra Alicante - på vei vestover etter at vi hadde vært på Ibiza.

I Alicante kom det to representanter for SIMRAD og gikk igjennom SIMRAD-utstyret som ikke hadde fungert tilfredsstillende.  De ble ombord i to timer og stilte diagnosene etter feilsøkingen.  Vi ble så enige om hva som skulle repareres og hva som skulle skiftes ut.  Dette ble videreformidlet til SIMRAD  forhandleren/serviceagenten i Benalmadena slik at han skulle sørge for å ha alt nødvendig utstyr på plass (til reperasjon og utskiftninger) når vi skulle komme til Benalmadena 3-5 dager senere.

Og slik ble det.  Autopiloten ble justert (og “omprogrammert”), analogradaren fikk ny kabel og var oppe og sto igjen og den nesten helt nye AISen ble skiftet ut da den ved en feil sendte og mottok signaler med for liten styrke.

Den største endringen ble imidlertid utskiftingen av slaveskjermen i cockpit.  Der har det vært en slaveskjerm knyttet til hovedapparatet ved kartbordet - en SIMRAD CX 44 GPS og radar.   “Slaven” som er 6 år gammel fungerte så dårlig at den ble skiftet ut.  Inn kom SIMRADs nye flaggskip: en NSE plotter og (analog) radar.  Og ny radarantenne i masten for digitale signaler.  Skipperen som bare har fått testet den nye enheten fra Benalmadena til Estepona (en 6 timers tur) kunne bare konstatere at den nye NSE 8 kan ALT.  Og det vil ta lang tid før skipperen kan bruke ALT, men i motsetning til tidligere SIMRAD utstyr, er denne ekstrem brukervennlig og i det vesentligste selvforklarende.  Så skipperen gleder seg som en unge til å bruke det nye utstyret på overseilingen til Kanariøyene.

Den gamle hovedenheten ved kartbordet (SIMRAD CX 44) er fortsatt på plass og virker utmerket så nå har Coulant to helt uavhengige systemer og både analog og digitale radar.

Turen fra Alicante til Estepona har gått som forventet:  med motvind absolutt hele tiden.  Så med unntak av et par timers seiling en dag har det vært motor hele veien.  Mye vind som har gitt redusert fart og mye sprut.  Ikke akkurat drømmeforhold, men med sol stort sett hele tiden.

Skipperens kommentarer/observasjoner siden sist:

  • Joda, høsten er kommet her nede også.  Det merkes best med mere vind og temperaturen helt ned til 14 (!) grader om natten.  Men om dagen er det 24 - 26 grader og sol så det er fortsatt fine forhold.
  • Coulant har gått over til distansemåling fra GPS i stedet for å ta den fra “trippen” på logg’en.  Dvs at vi nå går over til å måle utseilt distanse “i geografien” i stedet for “gjennom vannet”.  For leserne (og til en stor grad for oss selv også) er det ikke så interessant å se om vi har strømmen med eller mot, men mere interessant å se hvor langt vi har kommet oss av gårde.  Så etter nøye vurdering er denne endringen foretatt med virkning fra 12. okt 2010.
  • Skipperen er blitt en spesialist på å redusere/fjerne pipelyder fra bryggene og fall som slår om natten.  10 min før han går til køys tar han en runde med “verktøy på boks” og smører de gnissende delene han finner på bryggene.  Og han finner etter hvert de fleste! Og så er det ombord på båtene for å binde opp fallene som slår.  En grei rutine og en god investering for å få ro om natten.
  • Fordelene med å seile i Spania - i motsetning til Portugal - er at det aller meste fiskebruk som er satt ut, er satt innenfor definerte - og på kartene: merkede - områder slik at det er ryddige forhold.  Det gjør det også lettere å seile i mørket som nå faller tidligere og tidligere.
  • Vi har opplevd turens billigste havneavgift: EURO 9,- for en natt i Almerimar.  I tillegg er dette i en havn som er en av de beste skipperen har opplevd på turen.  Nå har riktignok alle havnene satt ned prisene som en konsekvens at vi er kommet i “low season” (selv om noen venter med siste reduksjonen til 1 november), men 9 EURO er likevel en rekord som skal bli vanskelig å slå.

Da blir neste blogg fra Kanariøyene om et 7-9 dagers tid.

Estepona, 25. oktober 2010

3 kommentarer til “Men aller verst er ventetiden……………….”


  1. 1 kjell arne kristiansen

    Tor Tomra fortalte meg i går kveld på hans avskjedsparty i BWGas, om denne fantastiske turen dere skal ut på. Jeg ønsker dere lykke til og skal følge turen på nettet!!
    kjell arne.

  2. 2 Trym

    Hallaisen Per Andreas og takk for sist. Håper dere får en fin overfart. Skal følge med på bloggen samtidig som jeg tar første kaffekoppen på jobb om morgenen. Seil sikkert, og ikke stol på folk som ikke liker bløtkake ;-)
    Hilsen han Trym

    til slutt…Skal sikkert hilse fra min bedre halvdel, Sandra.

  3. 3 Hans

    Hei! Vi hadde gode feriedager i Alicante 26. - 31. oktober, god norsk sommer med strandliv, inspeksjon av lystbåtflåten, byvandring og hyggelige restaurantbesøk. Det hadde vært ekstra hyggelig å ha støtt på Coulant i havna, men til det var vi jo et par uke for seint ute. Siste hånd ble lagt på egen skute i dag som står på land på Gressvik - nå kan vinteren herje som den vil til vårsola kommer fram. Nydelig høstvær denne helgen, solstrålene er ekstra kjærkomne nå. Det er litt annerledes i dine farvann. Ønsker deg gode forberedelser på Kanariøyene til den store overfarten!
    Hilsen båtnabo Hans

Skriv en kommentar