15. Mai, hviledag ombord i skuta

Dette har hvert en dag med litt forskjellig sjø, fra lite sjø til litt større dønninger og så til slutt plaskete sjø. Tross dette har vi holdt fokus på seilingen med seiltrim og småjustering av kurs. Det er godt driv i skuten og vi hadde siste døgn kl 06:00 UTC tilbakelagt 182 nm og hadde da 610 nm igjen til Horta. Vi har i skrivende stund kl 22:00 UTC bare 490 nm igjen. Vinden har stått fra SØ med styrke fra 6 - 8 m/s. Det er også registrert vind opp i 11 m/s, men kun i begrenset tid.
Det eneste kapteinen har gjort av vedlikehold i dag var å sjekke alle ledd rundt roret, samt smøre dem. Da har tiden ellers gått med til å lage litt mat og prøve å gjøre ingenting.
En kan ha filosofere mye om mangt når en har så god tid som kapteinen har nå. Kapteinen skal ikke kjede leserne med å dra dere inn alt dette. Det er nok mange grunner til at en bestemmer seg for å gjøre en solo seiling, men det kan være en spesiell årsaker, som kan være avgjørende. Vil nok komme tilbake til dette litt senere. Mange vil nok tenke, at dette er over all sunn fornuft, å isolere seg på en båt, for så å krysse Atlanteren. Mulig de har rett i det, men kapteinen har lagt merke til at det er avstikkerne fra den vante hverdag, som har vært med på å berike ens liv. Vi har mange drømmer og fantasier og heldigvis blir de bare der, men noen vokser fram som løvetann på asfalt.
Kapteinen bestemte allerede for mange år siden, at han ikke en gang i fremtiden, vil sitte på et gamlehjem og tenke på det livet han aldri ikke våget å leve. Livet er en gave og det ditt ansvar og leve slik at du kan se tilbake, og er tilfreds med det du har gjort og sett. Kapteinen håper at han i fremtiden, kan sitte der med sine barn og barnebarn og takke for den gaven livet var. Til slutt kunne avslutte med et smil og ordene” det var fantastisk”.
Hva har alt dette med solo seilas å gjøre? Det er nettopp det som er solo seilas, du må også være forberedt på en solo seilas i ditt indre. Det handler om, ettertanke og kunne kjenne etter at en lever.
Kapteinen har hatt fokus på at en sikker seiling og at båt med mannskap skal komme frem uten skade og uhell. Dette er ufravikelig, men tross dette har vi hatt god fremdrift og kapteinen begynner å øyne et håp om å ankomme Horta i løpet av onsdag 18. Mai. De neste 30 timene vil være avgjørende om dette er mulig. Vi holder i skrivende stund en kurs på 54 gr. og en hastighet på 8,2 kn.
Kapteinen kan melde at alt er vel ombord.

1 kommentar til “15. Mai, hviledag ombord i skuta”


  1. 1 Alf Gunnar

    God dag skipper ;-) Nå nærmer du deg første etappe målet. Sitter spent her hjemme og følger nøye med både på vær og fart! Dette har du gjort utrolig bra. Om vinden holder så er du i land om 48 timer, om ikke starter du kanskje opp jern hesten. Det venter vel et aldri så liten feiring når du når land!
    Ha en strålende seilas videre, vi tenker på deg.

Skriv en kommentar