Ut av møllposen og inn i tåkeheimen?

Den 12. august var vi kommet til Porto i Nord Portugal og mannskapet mønstret av.

Båten ble vasket ned og stengt og avtale ble gjort med Marinaen at båten ville være ubebodd frem til 18. august da skipperen måtte hjem til Moss for å bli a jour på en rekke saker.  Havneadministrasjonen er vant med at båtene blir forlatt for kortere eller lengre perioder og har laget et opplegg for dette.  Marinaen er trygg (de har aldri hatt noen tyverier eller herverk på båter som over en periode har vært ubebodd) og den ligger bare 10-12 minutter fra Porto flyplass.  Og som en sentral by har Porto meget gode flyforbindelser med hele Europa - noe som gjør den ideell for de som trenger en avstikker hjem mens båten ligger på “vent”.

Ved tilbakekomst den 18. august var det bare å konstatere at alt var i skjønneste orden.  De eneste som hadde avlagt båten et besøk var noen måker som høfligst hadde lagt igen sine visittkort slik at besøket ble registrert.  De mange skog- og gressbrannene som herjer Spania- og Portugalkysten hadde også bidratt til å skitne til båtene: Det lå et tynt lag med aske over hele båten.  Men etter en time med nedvasking skinte Coulant om kapp med solen igjen.

Storseilet hadde vært til reparasjon hos den lokale seilmakeren i “den stille uke”: Spileposen på den 5. vertikale spilen i seilet hadde slått seg løs da seilene skulle tas i 16-17 m/sek ved innseilingen til La Coruna.  Og nå lå seilet og ventet ferdig reparert.  Pris: Euro 90,-

Så torsdag og fredag har gått med til å få storseilet tilbake på plass.  Dessuten har skipperen lært Porto by å kjenne (en meget interessant og morsom by) samtidig som han har gitt sitt bidrag til økt omsetning av byens hovedprodukt - portvinen - da denne ellers har hatt en fallende omsetning inneværende år.

Atlanterhavskysten i Nord Portugal har gjerne noen overraskelser til seilerene i august måned.  Atlanterhavståke!.  Den kommer gjerne etter lunchtid og legger seg klam og trist over kysten og sikten reduseres til 50-60 meter.  Ofte kombineres den også med en vindøkning opp til 14-15 m/sek fra 13-14 tiden og da kan det bli utfordrende seiling.  Det var i slikt vær vi kom inn til havnen i Porto og det er slikt vær skipperen håper han slipper å seile ut av Porto med.

Det blir singlehanded seiling (aleneseiling) for skipperen ned til Lisboa.  Noe han gleder seg til da det jo er en egen utfordring i seg selv å seile alene.  Og i særdeleshet hvis forholdene blir som beskrevet ovenfor.  Første etappe starter derfor kl 05:00 i morgen tidlig og målet er Figueira da Foz  - en etappe på 63 n.mil som forhåpentligvis er unnagjort på 10-11 timer.   Frem til kl 22 i kveld lå tåken  som en tjukk graut over havnen og kysten og det så ikke lystelig ut.  Men nå kl 00:40 er det betydelige lettere så det er p.t. gode håp om at avseiling skjer i h t tidtabell.  Og det ville være bra: skipperen begynner å bli rimelig fornøyd med denne havnen nå og vil gjerne prøve noe nytt.

Så neste blogg har forhåpentlig mer å vise til av spennende maritime hendelser.

1 kommentar til “Ut av møllposen og inn i tåkeheimen?”


  1. 1 Arve Paulsen

    Hei Per Andreas, veldig morsomt å følge turen din/deres gjennom blogginnleggene dine. Du er en god forteller også i skriftlig form. Gleder meg til fortsettelsen! Forøvrig går det aldeles utmerket med mitt prosjekt :-) beste hilsen arve p.

Skriv en kommentar