Turens best bevarte hemmelige paradis. Og nå venter de store utfordringene.

De ukjente spanske jomfruøyene

De spanske jomfruøyene er relativt ukjente i forhold til de amerikanske og engelske jomfruøyer.  Ikke er de spanske heller -  selv om spansk er hovedspråket på øyene.  Nei, administrativt hører de under Puerto Rico som jo er amerikansk og øyene består stort sett av de to større øyene Isla de Culebra og Isla de Vieques og en del mindre øyer.  Vieques har i mange år av amerikanerne blitt brukt som treningsfelt for skyting og bombing fra fly og store deler av øya er derfor isolert i dag pga alle udetonerte skarpe skudd og bomber.  Etter sterkt press fra øyboerne på Vieques stoppet amerikanerne bombingen av øya for flere år siden, men det er ikke ryddet opp og øya kan ikke åpnes opp.  Synd.  For det er en meget vakker øy som fortjener å komme frem i lyset.

Coulant har besøkt to av naturhavnene som er åpne for besøk og kan bare bekrefte at de kan fullt ut konkurrere med de beste på de amerikanske og engelske jomfruøyene.  Men vårt aller flotteste paradis (Karibiens best bevarte “hemmelige paradis” ?) fant vi på den lille øya Culebrita.  En lagune med en sandstrand som vi ikke har sett noe bedre noe sted på turen og med et så klart vann at det var nesten uvirkelig.  Legg til at det er et havskilpadde-reservat så begynner man kanskje å forstå begeistringen.  Å dykke her sammen med svære havskilpadder og masse tropisk fisk kommer utvilsomt til å stå som igjen som et av høydepunktene på turen.

Men for å være korrekt: vi startet faktisk vårt besøk til de spanske jomfruøyene med å gå til Isla de Culebra.  Vi foretok innsjekkingen i den lille byen på øya og fikk der utskrevet vår amerikanske crusing license som gir oss rett til å seile i amerikanske farvann i ett år fremover.  Veldig praktisk!!  Etter at den er utstedt, behøver vi bare å ringe inn å melde fra hvor vi er når vi seiler i farvannet Puerto Rico og de spanske jomfruøyer.  Enkelt og greit.  Vi har også vært innom flere havner på hovedøya Puerto Rico.  Særlig har vi tilbrakt en del tid i Puerto del Rey Marina på østsiden av øya.   Her tok vi bl.a. opp båten for å få gjennomført en del vedlikeholdsarbeider. 

Proviantering for de neste fire ukene. 

Nå har vi kommet til Ponce som er Puerto Ricos neststørste by etter hovedstaden San Juan.  Byen ligger på sydsiden av øya og er et godt utgangspunkt for neste seiling som går til den Dominikanske Republikk.  Byen er også kjent for billig og god diesel og hvor du får ALT du trenger av proviantering for videre seiling.  Skipperen og co-skipperen (det er nå kun to om bord frem til Miami) har da også brukt dagen i dag til å proviantere for de neste 4 ukene.  Hele mars måned går nemlig med til å seile DR og Cuba og da er det en STOR fordel å være selvforsynt med mat, vann og utstyr da vi må regne med at tilbudet underveis vil være særdeles mangelfullt.  I morgen skal dieseltanken fylles til randen og det samme skal vi gjøre med de 12 ekstra 20 liters kannene vi har på dekk.  Nå regner vi jo fortsatt med gode vinder fra øst (og etter hvert også fra nord), men værtypen endrer seg etter hvert som vi beveger oss vestover og vi har begynt å få vindstille om nettene.  Noe vi ikke er spesielt glade for: Vi kommer til å få lange strekk fremover med seiling om natten og dessuten holder vinden vår vindgenerator i gang slik at vi produserer mesteparten av strømmen vi trenger med vindgeneratoren.

Utfordringer i kø.

De neste fire/fem ukene skal vi seile den Dominikanske Republikk (DR) og Cuba.  Og vi regner med å møte store utfordringer, men på forskjellige måter i de to landene.  I DR vil den største utfordringene være den store menneskesmuglingen som foregår fra DR til Puerto Rico (som jo er amerikansk og regnes som det “forjettede” landet) og styre unna denne trafikken og ikke bli involvert på noen måte.  Dessuten er kriminaliteten i selve landet DR skyhøy så også i havnene og på land vil vi møte sikkerhetsutfordringer.  Vi har foreberedt oss godt og skal ha et møte med den Puerto Ricanske kystvakten i morgen for å legge opp vår seilingsplan og vårt sikkerhetsløp.  Så vil vi kontakte kystvakten i DR over VHF umiddelbart når vi er innenfor DR’s grense for å videreføre kontakten fra Puerto Rico.  Resten blir situasjonsbetinget, men vi regner med å kunne håndtere situasjonene etter hvert som de dukker opp.

På Cuba regner vi ikke med sikkerhetsproblemer (det er meget lav kriminalitet på Cuba), men er forberedt på en del byråkratiske utfordringer.  Selv om det ikke nødvendig er kritiske problemer vi forventer, er vi redd for at det kan ta mye tid. Blant annet er vi forberedt på full innsjekking i hver eneste havn - og alle havnene vi vil besøke må vi oppgi allerede i første havn.  Men hva om vi ønsker å endre på planene av forskjellige grunner?

 Dette blir spennende så følge med i neste utgave av bloggen…………………..

Ponce, Puerto Rico, 25. februar 2011.

2 kommentarer til “Turens best bevarte hemmelige paradis. Og nå venter de store utfordringene.”


  1. 1 Escape

    Hei

    Dere vet det kanskje, men vil bare nevne at Baracoa ikke lenger er godkjent innsjekkingshavn i Cuba. Går dere på nordsiden er første mulighet Puerto La Vita. Marinaen er kjempefin. Når dere ankommer kaller dere opp marinaen og de kommer ut til dere med lege (husk å heis karanteneflagget, de er nøye på det) Antakeligvis vil dere bli møtt av en vannscooter selv om dere ikke kaller opp. De har full kontroll. Når legen er fornøyd blir dere bedt om å legge til kai. Ikke forsøk å gå på land, ikke engang for å ordne fortøyninger, før innsjekkingen er foretatt. Vi hadde 5-6 personer ombord. Forberede dere på en selsom opplevelse med et papirsirkus uten samenligning. Alle er hyggelige. Ingenting å grue seg til. Om dere “glemmer” å vise frem all provianten blir veterinæren bare glad. Hun stønnet ihvertfall når jeg åpnet luke nr. 5. Jeg skjønte tegningen, og droppet å åpne luke 6,7,8 osv. Hun ville bare bli ferdig. Dere blir bedt om å låse ned løse VHF’er og løse satelittelefoner. Skapet blir så plombert mens dere ligger i La Vita. Når dere går kan forseilingen brytes og utstyret er tilgjengelig resten av oppholdet. Vi listet opp alle havner som var mulig å besøke på vår søknad om “dispachio”. Det er ingen krav om å melde inn naturhavner dere kommer til å ankre i underveis. Vi følte ingen press på å bestikke noen selv om vi var godt forberedt med sigaretter etc. Planlegg avreise godt. Dere får ikke forlate marinaen uten at myndighetene er tilstede, så avreise utenom kontortid er uaktuelt. Løsningen er å sjekke ut dagen før og ankre i bukta. Amerikanske dollar er ikke lenger populært. De vil heller ha CUC som er verdt 11% mer. Billigere å kjøpe CUC med kredittkort enn kontanter. Unntaket er Euro.
    Går dere til Varadero MÅ dere gå inn Paso Malo fra utsiden. Hele området på innsiden av halvøya er nå definert som militært området, og hevebroen har ikke fungert på 25 år.
    Send meg en mail hvis dere ønsker flere tips.

  2. 2 Escape

    Hei igjen

    Tips om CUBAS sydside får dere sikkert av gjengen på El Mar hvis dere spør.

Skriv en kommentar