Dramatikk mellom Puerto Rico og den Dominikanske Republikk: Kollisjon med hval!

Kollisjon med hval. 

På havstrekningen mellom Puerto Rico og den Dominikanske Republikk - kalt “The Mona Passage” - skjedde det:

Det blåste friskt: mellom 16 og 18 sekundmeter og med bølger mellom 4 og 6 meter.  Skipperen sto til rors og vi surfer ned en bølgedal.  I det vi når bunnen av bølgedalen - i litt over 9 knops fart - kjennes det ut som om Coulant går på grunn.  Det smeller, båten stopper opp (men ikke helt) og båt og rigg rister kraftig før vi igjen raser videre med god fart.  Vi visste jo at vi ikke hadde gått på grunn: vi var på en dybdekurve på ca 1.100 meter og dessuten var treffet ikke så hart at vi kunne ha seilt på en flytende container eller lignende.  Dessuten hadde skipperen - på grunn av den høyefarten og de store bølgene - blikket låst på sjøen  rett foran båter og det var ingen ting å se.  At vi hadde truffet noe var helt klart og at vi hadde truffet noe “mykt” var like klart:  Hadde vi truffet noe hardt - som for eksempel en flytende container - var det like klart at det ville blitt store skader på båten - og også mannskap - i den farten.  Vi visste dessuten at vi hadde seilt inn i et definert “hvalområde” og konklusjonen var opplagt: Vi hadde hatt et av de fryktede møtene med en hval.  Men tross alt hadde vi vært veldig heldige som ikke hadde fått alvorlige skader på båt eller mannskap.  Vi sjekket raskt kjølboltene, men de bekreftet bare det vi allerede hadde funnet ut: at vi hadde sluppet heldig fra det.

Vi diskuterte episoden med de lokale da vi kom fram til den Dominikanske Republikk (DR) og de var ennå mer kategoriske i sine beslutninger om at vi hadde truffet enn hval enn det vi selv var.  De fortalte at på denne tiden av året var det så mye hval i området at om det ikke var vanlig med kollisjoner med hval, var det heller ikke uvanlig.

Ferdigbunkring i Ponce.

I forrige innlegg fortalte vi om forberedelsene til 3-4 ukers seiling i DR og Cuba og oppfylling av lagrene med mat, drikke, vann og diesel.  Det var nesten som en repetisjon av vår forberedelse til vår 3 ukers Atlanterkryssing i Las Palmas i november måned.  Bare at denne gangen skulle vi i alle fall bare ha proviant og drikke til 2 personer.  Det aller meste var tilgjengelig i Ponce og dessuten var det billig.  Dieselen kostet for eksempel bare tilsvarende norske kroner 5,50 pr liter.  Men ett produkt som vi har lett etter hele veien, fant vi heller ikke i Ponce: halvstekte rundstykker og baguetter.  Det kjøpte vi da vi var i Las Palmas i november og de vi ikke hadde spist underveis var like fine 2 måneder senere.  Hadde vært perfekt nå for de neste 4 ukene.  Her må det være et marked for kreative sjeler i bakerbransjen………………….

Men selv om vi hadde et drepende provianteringsprogram før avgang fra Ponce, tok vi oss likevel tid til å besøke det berømte kunstmuseet i Ponce.  Et imponerende byggverk med en ennå mer imponerede utstilling.  Innbygerene i Ponce er med rette stolte av museet sitt og det ville vært en fornærmelse mot dem hvis vi hadde reist videre uten å benytte denne unike muligheten til å få med oss dette besøket.

Boqueron.

Boqueron er en liten by på sydvestkysten av Puerto Rico (PR) som vi skulle ha som siste havn før vi startet på overseiling til  DR.  Den er i havnebøkene beskrevet som den mest livlige av byene på kysten og særlig i helgene kan det gå friskt for seg.  Vi ankret opp et godt stykke utenfor byen, men hørte umiddelbart fra musikken som nådde ut til oss at det var mer liv her enn det hadde vært på noen av de andre stedene på Puerto Rico.  Vi var da også så heldige at vi kom dit akkurat da det ble helg.  Hele byen kokte av aktivitet og “trøkk”.  Det ble danset til Reggae, Salsa, Soca og Merengue musikk til den store gullmedalje og livsgleden var upåklagelig.  Og de må bare fortsette med dansingen:  Puerto Ricanernes tilknytning til USA var helt klart synlig hele tiden ved at gjennomsnittsvekten av folket må vært vesentlig høyere enn det vi har observert noe annet sted på turen!  Og det sier en del!  Vi observerte ellers at ørepynt var svært utbredt blant den mannlige delen i Boqueron.  Til tross for den popularitet ørepyntet hadde fått i Boqueron, tviler skipperen på at det blir noen slager blant besetningen på Coulant.

I en bar i Boqueron hang det forøvrig et skilt som skipperen likte (og som han forgjeves prøvde å få kjøpt): A bad day on water is better than a good day at work. 

Overseilingen til DR. 

Overfarten fra PR til DR ble lagt opp slik at vi først seilte opp hele PRs vestkyst før vi satte kurs for første innklaringshavn i DR:  St.Barbara de Samana.  Langs hele kysten oppover PR var det stor politiaktivitet med båter, fly og helikoptre idet PR er veldig plaget av menneskesmuglig fra DR. 

Vi hadde satt avseilingen fra Boqueron slik at vi skulle komme inn til neste havn, St. Barbara i DR inn på lyset på morgenkvisten.  Vinden tok seg imidlertid godt opp i løpet av dagen og holdt seg hele natten - mot alle værmeldinger vi hadde innhente før avreise.  Resultatet var at vi seilte med en gjennomsnittsfart på nærmere 8 knop mens vi hadde beregnet 6,5 knop.  Med slik fart ville vi komme i havn flere timer før beregnet - midt i svarte natten.  Og var det noe vi ikke ønsket, ja så var det nettopp å komme inn i den havnen på mørket.  Vi revet derfor begge seilene ned til det helt minimale for å bremse på farten og “time” ankomsten til ca kl 06:30.  Det ble jo en veldig frustrerende seiling av det i 4-5 timer, men det funket og vi kom inn til innklarering akkurat som ønsket.

Innklareringen i DR er tidkrevende og dyr.  Og ble foretatt som følger:

Innsjekking hos Commandante              USD 20

Customs og havnekontor                         USD 35

Immigrasjon                                              USD 63 (43 for båt og 10 for hver person om bord)

I tillegg kom betaling av USD 20 til “agent”/tilrettelegger da de ansatte på kontorene kun snakket spansk.

Vi lå til ankers ute på reden og hadde et stykke med jolla inn til land, men lå til gjengjeld rimelig sikkert ment vi. 

Første dagen tok vår “agent” oss med en rundtur på byen slik at vi ble godt kjent med den.  2. dag leiet vi en liten jeep og tok en lang tur over til nordkysten og kjørte langs de utrolige flotte strendene med nybyggingsfelt for hoteller og leiligheter.  Vi besøkte også en av Karibiens mest kjente fossefall - en 40 minutters tøff gange/klatring fra veien - og belønnet oss selv med bading i kulpen fossen stupte ned i.  Herlig.  Hele turen gjennom alle de små landsbyene ble ellers en spennende reise i en helt annen kultur enn det vi fant i Puerto Rico.  Og gjennom en særdeles frodig natur.

Puerto Plata.

Seilturen fra St.Barbara de Samana til Puerto Plata - hvor vi nå ligger, ble en enkel etappe på 124 n.mil.  Vi så to hval og 4 delfiner under veis, men eller var det alle de høye fjellene innover i landet som fanget oppmerksomheten.  (DR høyeste fjell er over 3.000 meter!).

Puerto Plata er en typisk kommersiell havn og derfor har man bygget en havn for lystbåter ca 10 km utenfor byen.  Marinaen ble bygget som del av et stort “Ocean World” anlegg som foruten en marina omfatter Water Park (med delfiner og seler)  et kasino og flere hoteller.  Kanskje litt vel mye “Disney” aktig, men marinaen er i alle fall meget bra.

I går, fredag, kveld var vi på et forrykende karibisk show, “Bravissimo”, over kasinoet og ble imponert.  Shovet burde vært kjøpt opp og sendt til Norge.  Sponset av det norske helsevesenet og Veimyndighetene.  Helsevesenet fordi showet burde kunne utskrives på blå resept mot norsk vinterdepresjon og Veimyndighetene fordi det ville ha hevet temperaturen i vinternorge med flere grader og således redusert behovet for brøyting og salting.

I havnen har vi fått en kanadisk båt til nabo. Vi skjønte at han kom nordfra og tok raskt kontakt med skipperen for å få gode råd til vår egen seiling i USA og Kanada.  Vi fikk meget god kontakt med skipperen og hans kone som skulle seile båten til Grenada og legge den der frem til desember.  I dag fikk han således alle våre kart og havnebøker herfra og til Grenada, mens vi til gjengjeld fikk en haug av kart og havnebøker for østkysten av USA og Kanada.  Med de priser det er på kart og havnebøker var det en meget god handel for oss begge.

I dag kom også en annen norsk båt inn i havnen.  Det var “Sjarmen” fra Hvaler med 3 unge gutter fra Hvaler som har omtrent identisk seilingsrute som oss.  Og omtrent samme tidsplan så det kan bli hyggelig fremover.

På vei mot Cuba. 

Planen er nå å seile videre til en liten havn for utsjekking av DR.  Deretter tar vi fatt på en lang reise til Cuba.  Den blir ganske lang fordi vi må nokså langt oppover Cuba før vi kan sjekke inn med immigration, Customs, Health og alt som skal til i Cuba.  Hvordan det blir mulig å rapportere fra Cuba er usikkert.  Så det kan være at neste rapport fra Coulant ligger litt lenger enn vanlig frem i tid.  Men fortvil ikke:  den kommer, den kommer.  Om ikke så brått.

 Puerto Plata, Dominican Republic, 5. mars 2011.

25 kommentarer til “Dramatikk mellom Puerto Rico og den Dominikanske Republikk: Kollisjon med hval!”


  1. 1 Trude&Per

    Hei!
    Forstår dere har mye på gang Per Andreas og Tor, Vi misunner dere, men tenker at dere vil evne å dele opplevelsene med oss ved alle de anledninger som byr seg. Flott seilas ønkes.
    Trude&Per

  2. 2 Georg

    Færder-gjengen hadde en veldig bra mimreseanse mandag. Ragnars bildeshow på mer enn 1000 bilder tok 1 time, et gjensyn som varmet. Og så tikket din hilsen inn, meget bra koordinering. Følger en spennende blogg. God tur videre

  3. 3 Jan

    Det kunne osse ha været at I bankede pæle, som det hedder i erhvervsskibsfarten.
    Det opstår når man surfer ned af en stor bølge, og rammer bunden. Så vil det føles som om man rammer noget hårdt. Vand er hårdt hvis man rammer det med stor fart. Båden vil lissom hoppe. Det er faktisk meget almindeligt når man er ude i dårligt vejr.
    Hvis I havde ramt en hval ville i sikkert ikke have været i tvivl. Men hvaler svømmer udenom.
    Fortsat god tur, og jeg kan li at læse om den.

    Mange hilsner
    Jan.
    Ex. MAERSK LINE.

  4. 4 Ulf Andersen

    Hei
    Har akkurat vist kollegaer i Sonskilen Båthavn bilder fra turen vår. Gikk inn på siden til Coulant og leste om dramatikken, Godt det gikk bra. Vi er i Tyrkia for en uke og reiser hjem i dag etter en behagelig tur med Sonskilen.
    Seil smart!

  5. 5 SY Mango

    Hei dere to. Dere kan bare glede dere til fortsettelsen. Regner med at dere har opplevd store deler av Cuba når dette skrives. Gled dere til fortsettelsen. NB! Husk å holde unne nordlig vind langs USA. Det ligger en Freeport/gratishavn litt innenfor Cape Hateras i en by som heter Oriental. Passer havnene i byen. Dere får den på deres BB side. kjør videre inn helt innerst. Der ligger en brygge hvor dere kan legge til gratis. Dere kommer ikke inn longside da det er litt for grundt. Legg baug eller side mot “Hammerhead” enden av brygga. Kommer dere ikke helt inn er det bare å gi gass. Det er kun jørme. God tur videre. hilsen Frode

  6. 6 slatwall shelves toronto

    I read this piece of writing fully concerning the resemblance of newest and preceding
    technologies, it’s awesome article.

  7. 7 Lashawn

    Unquestionably believe that which you said. Your favorite reason seemed to be on the net the simplest thing
    to be aware of. I say to you, I definitely get irked while people think about worries that they
    plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having
    side effect , people could take a signal. Will probably be back to get
    more. Thanks

  8. 8 gaming

    I have read so many content regarding the blogger
    lovers however this post is actually a fastidious piece of writing, keep it up.

  9. 9 list of barber shops in Melbourne

    Hello there, just became alert to your blog through Google,
    and found that it is truly informative. I’m gonna watch out for brussels.

    I will be grateful if you continue this in future.
    A lot of people will be benefited from your writing. Cheers!

  10. 10 binatex review

    Hello, I think your website might be having browser compatibility issues.
    When I look at your blog in Chrome, it looks fine but
    when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.

    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, amazing blog!

  11. 11 sales strategies examples

    Excellent article. I will be experiencing some of these
    issues as well..

  12. 12 Bangla music

    Excellent way of describing, and pleasant article to take
    data on the topic of my presentation topic, which i am going to convey in school.

  13. 13 Shake The Disease

    It’s an amazing piece of writing for all the online users; they will
    obtain benefit from it I am sure.

  14. 14 rockclimbing melbourne

    Fantastic beat ! I would like to apprentice whilst you amend your website, how could i subscribe for a weblog website?
    The account helped me a appropriate deal. I were tiny bit familiar of this your broadcast offered bright
    transparent concept

  15. 15 affiliate marketing

    I am truly thankful to the holder of this site who
    has shared this wonderful post at here.

  16. 16 spycloud

    magnificent issues altogether, you simply received a new reader.
    What might you suggest in regards to your put up that you just made some days ago?
    Any sure?

  17. 17 spear phishing

    Everything is very open with a precise description of the issues.

    It was truly informative. Your website is useful. Thank you
    for sharing!

  18. 18 ransomware

    Oh my goodness! Impressive article dude! Many thanks, However I am
    going through difficulties with your RSS.
    I don’t understand why I cannot join it.
    Is there anyone else having identical RSS problems? Anyone who knows the answer can you kindly respond?
    Thanx!!

  19. 19 office finder

    You could certainly see your expertise in the article you write.
    The world hopes for even more passionate writers such as you who aren’t afraid to mention how they
    believe. At all times go after your heart.

  20. 20 agari

    Have you ever thought about writing an ebook or guest
    authoring on other sites? I have a blog centered on the same information you discuss and would really like to have you share
    some stories/information. I know my visitors would value your work.
    If you are even remotely interested, feel free to send me an e-mail.

  21. 21 sip.us

    Pretty! This has been a really wonderful post.
    Thanks for providing this information.

  22. 22 outsourced cfo services

    That is really fascinating, You’re a very skilled blogger.
    I have joined your rss feed and look forward to looking for extra
    of your fantastic post. Also, I have shared your web site in my social networks

  23. 23 rankers paradise

    When someone writes an piece of writing he/she retains
    the thought of a user in his/her mind that how a user can understand it.
    So that’s why this article is perfect. Thanks!

  24. 24 Work hours tracker

    What’s Going down i am new to this, I stumbled upon this I have found It positively helpful and it has helped me out loads.
    I hope to give a contribution & assist other customers like its helped
    me. Good job.

  25. 25 Work hours tracker

    Simply wish to say your article is as astounding. The clearness to
    your publish is simply great and i could assume you’re
    an expert in this subject. Well with your permission allow me to clutch your RSS
    feed to keep up to date with drawing close post.

    Thanks one million and please carry on the rewarding work.

Skriv en kommentar