9. oktober, siste døgn mot Porto Santo

vi ankom kl 17:00 Marinaen i Porto Santo den 8. oktober. Det siste døgnet ble det mange utfordringer som vi måtte takle som langturseiler. Det kan skje ting hjemme som er mere utfordrene og vanskeligere å takle en det som oppstår ute på havet. En blir ofte langt borte når slike ting skjer.

porto-santo-065.JPG 

Aida beskrev litt av det som skjedde siste døgnet. Vi hadde beregnet ca. 3 dager på overfarten, men mye motvind betydde mye kryssing og dermed lenger tid. Skipperen var klar på at vi ikke kunne rekke inn i havnen som planlagt. Han var også klar over at vi ville mer og sterkere vind i løpet av natten og dagen derpå. Dette hadde vi fått melding fra Frivind skulle komme. Den første problemet var at vi ikke fikk sendt eller motta meldinger på grunn av svikt på satelitt telefonen. Vi fikk heller ikke ring ut med telefonen, så nå var vi utestengt fra omverden. Heldigvis oppfattet Frivind at noe ikke stemte og begynte å sende sms meldinger, som vi greide å ta i mot. Dette var til stor hjelp for oss, for vi viste da hva vi hadde i vente.

Vinden begynte å øke utover kvelden og skipperen skjønte at han ikke ville få mye søvn. Han ba Marit være med oppe i cockpiten, mens det var nødvendig og tryggest å la de andre bli under dekk.

Bølgende og vinden begynte å øke i løpet av natten, Vi hadde rullet genoa helt inn og vi seilte nå på revet storseil og kryssfokk. Vinden fikk tak i genoa som var rullet inn og slet og rev i den slik at en flik av genoa løsnet. Vi fikk nå en liten “ballong” som vinden rev og slet i. Det endte med at den rev en del ut av genoa som hengte som et stort flagg på forstaget. Det banket og risten noe forferdelig i båten. Den eneste muligheten vi hadde var å rulle den ut igjen for så å ta den inn igjen i håp om at vi greide å få inn slakken. Dette valgte skipperen med å vente til det var begynt å lysne. Han var usikker på hva som ville skje når hele genoan kom ut om vi greide å få kontroll på den igjen.

Vi hadde også en utfordring til og det var diesel. Selv med ekstra 70 liter var det nå usikker på om vi ville ha nok. Skipperen hadde spart en kanne på 20 liter som han ville bruke når vi nærmet oss land. Fire kannene var bundet på hver siden av rekken sikret til en 2″ x 5″blanke på 2 meter . En bølge slo inn i siden av båten og knekte den en blanket slik at kannene nå kun var sikret i tauet. Skipperen måtte ålte seg fram for sikre disse før de gikk tapt, mens sjøen glefset inn i båten.

Da det lysnet la vi båten bi og dro ut hele genoan, vi greide å få den inn igjen slik at vi sikret den best mulig. Vi tok den siste kannen med diesel og fylte på tanken. Vi luftet motoren og fikk start på den igjen, før vi stoppen den igjen. Vi hadde sett fyret på Porto santo kl. 5:00 på natten og da hadde vi ca. 22 nm før vi var i havn. Dette brukte vi neste 12 timer på før vi var i havn.

Rett før vi var i havn ringte Mads fra Frivind for å sikre seg at vi nærmet oss havnen. Han var tydelig urolig på han ikke hadde fått noen tilbakemelding på nesten 2 døgn. Han viste også et større lavtrykk var på vei inn på dette tidspunktet.

Vi la til i Porto Santo kl. 17:00 et døgn på overtid. Skipperet gratulerte alle som fullverdig langturseilere og for en flott innsats. Aida og Amalie hadde hatt en stor opplevelse og var veldig tilfredse med å kunne bruke begrepet som langturseiler. De var veldig aktive under hele seilasen med unntak av siste natt da ikke skipperen ikke ønsket for mange på dekk.

Marit og skipperen, som jobbet var et godt team, var nå trøtte og tilfredse med at vi endelig var i land.

Mens vi kjempet på sjøen for å nå til land ble det kjempet en annen kamp der hjemme. En telefon på dagen fortalte at min kjære far lå på sykhuset og det ikke så bra ut. Minnene går tilbake til en liten gutt, som går på bryggen på Ballstad. I hånden holder han trygt i pappas hånd. Gutten er 5 år og den mørke ateletiske mannen, som holder gutten i sin hånd har akkurat fylt 30 år. Han hoppet elegant ned på skøyta og løftet gutten ned på dekk, rusker han litt i håret mens han pratet med mannskapet ombord. Gutten så opp på faren og var stolt av sin pappa. Gutten på 5 år er skipperen og hans far for 45 år siden.

Skipperen sendte en siste melding og en hilsen til sin far i dag. Pappa fikk denne meldingen lest opp, han smilte og trakk pusten. I kveld kl. 20:50, la pappa på sin siste reise. Skipperen og hans mannskap takker for alle gode minner.

oeiras-bjarne-018.JPG

17 kommentarer til “9. oktober, siste døgn mot Porto Santo”


  1. 1 Roger

    Det var leit å høre om pappa`n din Bjarne kondolerer

    Roger

  2. 2 Erik

    Skipper og mannskap…. Kondolerer.
    Ord blir fattige, men våre tanker er hos dere!

    Gjennom alt er vi glade for at meldingene igjen kommer og at dere har kommet fram. Det ble mye sjekking av hjemmesiden deres de siste dagene!

    Unni&Erik

  3. 3 Bjørghild

    Kondolerer Bjarne, jeg vet hvor mye din far betydde for deg.
    Jeg har tårer i øynene når jeg skriver dette.
    Men vel overstått seilas, dette var vel “manndomsprøven” for mannskapet !
    God klem

  4. 4 Egil Jonassen

    Kjære Bjarne og alle sammen, vi kondolerer og føler med dere,vi tror kanskje vi aner hva du føler Bjarne, men vi husker på deg, slik som vi har lovet deg.
    Men så er vi også glade for at dere er på nettet igjen, vi begynte å bli urolige med mye skjekking på hjemmesiden deres.
    Ja ha det fremdeles godt og ta godt vare på dere selv alle sammen.
    Dere er i våre tanker alle sammen.

    Tullen og Egil

  5. 5 Jarle Rønhovde

    Hei Bjarne,
    Kondolerer så meget med tapet av din far.

    Gratulerer samtidig med vellykket og strabasiøst seilas.

    JR

  6. 6 Ole Petter

    Kondolerer Bjarne, ta vare på minnene. Alltid veldig interessant å lese deres brev. God tur videre

  7. 7 Britt

    Det var trist å lese Bjarne. Man kan aldri forbrede seg på å miste noen man har kjær. Tenker på dere.

    Klem Britt og Erik

  8. 8 Anne

    Kondolerer Bjarne! Skulle gjerne vært sammen med dere nå. Men det var godt å få snakket med Marit i hvertfall. Tiden kommer hvor vi kan snakkes igjen.

    Varme tanker fra Anne og Petter

  9. 9 Kari-Anne

    Kondolerer Bjarne, Marit og barna. Du beskrev pappaen din så fint at jeg begynte å gråte selv. Vi håper å møte dere snart igjen. Vi er fremdeles i Agadir og når vi leser om deres strabaser er vi glade for å ha “kort vei” over til kanari.

  10. 10 Gunn Heidi Horgen Gulliksen

    Selv om en tror en er forberedt så er det tungt og leit når endelig beskjed kommer når det gjelder dødsfall. Vi tenker mye på dere. Mange gode klemmer fra Gunn Heidi & Ragnar

  11. 11 Rolf

    Kondolerer. Tenker på dere i disse dager.

  12. 12 Per Aage

    Kondolerer Bjarne, Vi føler med dere. Masse hilsener fra Kike og Per Aage

  13. 13 Pål

    Kondolerer så mye Bjarne og mannskap!!! Håper seilasen går trygt videre. Ta vare på hverandre. Er selv trygt plassert på dansk jord for øyeblikket. Hilsen Landkrabben

  14. 14 Kåre

    Kondolerer til dere alle. Hilsen Pia og Kåre

  15. 15 Marthe B Smørdal

    Hei Elise
    Har du det bra .? Her hjemme begyner det og bli kaldt.
    Neste helg skal vi på hånballcup,vi savner den gode kiperen.
    Håper du begyner på håndballen, når du kommer hjem igjen.
    Hilsen Borre hånball

  16. 16 Jhonel

    “A group of youngsters of ETHNIC ORIGIN OTHER THAN DANISH…..” Hhmmmm….”ethnic orgiin other than Danish??” Could you be more specific?

  17. 17 fl insurance auto

    What a joy to find someone else who thinks this way.

Skriv en kommentar