28.Oktober, vedlikehold og service

Tiden på Lanzarote har gått med å være drive litt med sosial trening, vedlikehold og få en “jqh…” Duogen 400 til å virke etter hensikten. Men Rubicon Marina er en deilig plass på mange måter og vi hatt hatt flott vær de siste dagene.

Det har vært late dager med besøk ombord fra nabobåter. Vi har hatt tid til restaurant besøk, bading, ost og vin pluss andre hyggelige aktiviteter, tiden går så alt for fort.

Underveis fikk skipperen nyss om at her var det det lurt å ta opp båten for sjekk. Skal en være i teten bør båten være ok under vannlinjen. Her fikk vi noen overraskelser, båten så ut som en nysådd plen. Anodene på propellen bak var nesten borte, samt at den ene propellen til baugpropellen var vekk.  Fikk dette fikset i løpet av en par timer med unntak av baugpropellen, som vi får deler fra Lunde båt i Norge. Den vil bli montert mens vi ligger på vannet.

lanzarote-2-006.JPG           lanzarote-2-009.JPG

lanzarote-2-011.JPG

Fridjov og Tore var behjelpelig med å få båten på plass. Fridjov gav et grunnkurs i spleising av seiltau, mens Tore spilte og sang. Skipperen sørget bare på å etterfylle dem med drivstoff for å få dem til å fortsette. Det ble en hyggelig ettermiddag og kveld.

lanzarote-2-013.JPG           lanzarote-2-014.JPG

Kjøleskapet er fikset med at det ble etterfylt litt gass. Duagen 400 som vi har hatt montert i over et år har alldri virket etter hensikten. Så skipperen tenkte at dett var stedet som kunne hjelpe oss med å finne ut hvor feilen ligger. Det mest irriterende med denne Duogen er at alle andre forteller hvor godt de forskjellige vindmøller virker. Skipperen har egentlig gitt opp håpet om å få den den til å virke, men den blir sikker helt ok om vi rosemaler den og henger på noen blinkene lys. Etter mye om og men fikk vi en mann ombord som skulle se på dette, alle har mye å gjøre så det er rene lottogevinsten om de har tid til å komme.

Det var til slutt 3 mann ombord som målte og “kaklet” noe hele tiden. Skipperen måtte bare lene seg tilbake da dette begynte å minne mer om “hotel i særklasse”. Skipperen studerte vindmølla og så for seg den hvordan den vil se ut med lys og rosemaling. De skulle komme tilbake i morgen fredag for å prøve å se nærmere på denne utfordringen.

ribicon-1-001.JPG

Genoan er levert inn i igjen for å sy på UV duken, som de ikke fikk gjort på Madeira. De har det like travelt og ingen her bruker mye penger på lagerhold. De prøver så godt de kan, men uansett har vi bestemt at videre avgang blir fredag med kurs mot Puerto Rico. Vi vil være der lørdag morgen.

Lanzarote og Rubicon har vært et trivelig sted. Servicefolk og personale på stedet er hyggelig og veldig service vennlig. Svigemor har funnet tilbake til grunnformen, så skipperen opptrer nå klokelig litt mer varsomt.

Vi ser fram til å møte de andre langturseilerne på Gran Canraria, som blir siste stopp før den store overseilingen.

rubicon-002.JPG

2 kommentarer til “28.Oktober, vedlikehold og service”


  1. 1 Morten

    Hei alle sammen,
    Da er dere snart på Gran Canary og kan nyte tre rolige uker før skuddet går. Lykke til med Duogen 400′n. Den gir ca 40W ved 15m/s og det burde holde. Den må være tilkoplet last hele tiden for ikke å løpe løpsk. Da får du overspenninger og likeretteren kan ryke (diodene). http://www.duogen.co.uk/d400/images/D400man.pdf. …men dette vet du helt sikkert allerede. Du får hilse Svigermor - sist vi var samlet så deklamerte vi dikt i et særdeles hyggelig lag. Jeg var inne å så på Sterner videoen. Den var elegant og burde ta selskapet enda lenger selv med Bjarne på tur. Hilser til hele mannskapet fra oss i Skien.

  2. 2 Ole-Kristian

    Hei!
    Dere har fremdeles fine opplevelser forstår jeg,men det er vel ikke rart at vindgeneratoren ikke virker når du seiler fra vinden.Dere for ha et fint opphold på CC og se opp for min svigermor,hun er der også.

Skriv en kommentar